“Διδάσκω και διδάσκομαι…”

Η Παρθενόπη Μπουζούρη δεν είναι εύκολη περίπτωση. Δεν παίζει στην τηλεόραση γι’ αυτόν δεν την ξέρει ο πολύς κόσμος. Παίζει στο θέατρο, σ’ εκείνο το θέατρο όμως που την ταρακουνάει και της επιτρέπει να συγκινηθεί. Όταν μιλάει για το θέατρο προσέχει πολύ τις λέξεις που χρησιμοποιεί, μη τυχόν και κάποια είναι λάθος και μικρύνει το νόημα…

0
1043

Η Παρθενόπη Μπουζούρη δεν είναι εύκολη περίπτωση. Δεν παίζει στην τηλεόραση γι’ αυτόν δεν την ξέρει ο πολύς κόσμος. Παίζει στο θέατρο, σ’ εκείνο το θέατρο όμως που την ταρακουνάει και της επιτρέπει να συγκινηθεί. Όταν μιλάει για το θέατρο προσέχει πολύ τις λέξεις που χρησιμοποιεί, μη τυχόν και κάποια είναι λάθος και μικρύνει το νόημα…

Βρεθήκαμε μεσημεράκι για καφέ και την έβαλα να μου διηγηθεί την ζωή της. Την παρακολουθώ και την θαυμάζω. Την έμαθα πριν 10 χρόνια, αλλά εκείνη δουλεύει από το 1994. Έφτασε στο ραντεβού μας με το ποδήλατο της, την πολύχρωμη φόρμα της, το σακίδιο στην πλάτη και τον σκούφο στα μαλλιά. Μια κοπέλα με καθαρό βλέμμα, φωτεινό χαμόγελο και χαμογελαστό πρόσωπο.

Παρθενόπη Μπουζούρη, Νίκος Μουρατίδης, ηθοποιός, Ψύχωση, Parthenopi Bouzouri

Κατά καιρούς έχει διατελέσει δασκάλα υποκριτικής, αυτοσχεδιασμού και φωνητικής αγωγής. Στο ραντεβού μας ήρθε μετά από το μάθημα της στην σχολή του Εθνικού θεάτρου.

  • Διδάσκεις λοιπόν; Διδάσκω και διδάσκομαι. Στην σχολή κάνω στα παιδιά μαθήματα σκηνικού λόγου…

Κι’ όταν λέει ότι διδάσκεται εννοεί ότι ποτέ δεν εφησυχάζει και ποτέ δεν σταματάει να μαθαίνει και να ασκείται. Η δουλειά του ηθοποιού είναι το σώμα του, και δεν πρέπει να το αφήνει χωρίς να το γυμνάζει.

Παρθενόπη Μπουζούρη, Νίκος Μουρατίδης, ηθοποιός, Ψύχωση, Parthenopi Bouzouri

Η Παρθενόπη γεννήθηκε στην Ξάνθη, με μισή καταγωγή από τον Πόντο, και ήταν ένα πάρα πολύ ήσυχο παιδί, που λύσσαγε στο παιχνίδι. Προτιμούσε μάλιστα να παίζει με τα αγόρια γιατί έκαναν πιο ενδιαφέροντα παιχνίδια. Αυτό που της άρεσε ήταν το κρυφοκυνηγητό, που το έπαιζαν βράδυ και χάνονταν σ’ όλες τις γειτονιές της πόλης. Το σπίτι τους είναι στην περιοχή Σαμακώβ, και το πρώτο πράγμα που έβλεπε όταν άνοιγε το παράθυρο της ήταν το γήπεδο ποδοσφαίρου – μια καταπράσινη μεγάλη επιφάνεια. Εκεί ήλπιζε κάποια μέρα να προσγειωθεί ένα διαστημόπλοιο. Γιατί πρέπει να σας πω ότι σαν έφηβη τρελαινόταν για τα μαθηματικά, την φυσική, τις επιστήμες, το μπάσκετ και τις διαστημικές περιπέτειες. Έβλεπε όλες τις ταινίες που είχαν σχέση με το διάστημα και γοητευόταν.

Τελειώνοντας το σχολείο σχεδόν με άριστα (ήταν μαθήτρια του 19,5), έφυγε για Θεσσαλονίκη για να σπουδάσει γεωπονική. Απογοητεύτηκε αμέσως. Δεν ήταν αυτό που περίμενε. Παράτησε την αστροφυσική που ήθελε, για να ασχοληθεί με το πρόβλημα της φτώχειας και της ασιτίας των λαών, αλλά τζίφος.

Στην Θεσσαλονίκη εξακολούθησε να παίζει μπάσκετ, να διαβάζει αλλά να μην πατάει το πόδι της στο πανεπιστήμιο. Πήγαινε μόνο να δώσει τα μαθήματα και να τα περάσει. Ήταν κουρεμένη γουλί- μια και θαύμαζε απεριόριστα την Sinead O΄ Connor –και «αλήτευε». Μέχρι που γνώρισε έναν άνθρωπο που της άλλαξε τον ρου της ζωής της. Τον Παναγιώτη Ευαγγελίδη. Τον θεωρεί τον μοιραίο άνθρωπο της ζωής της. Εκείνος την έπεισε να έρθει στην Αθήνα, και εκείνος την πήγε στην παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου «Τα τραγούδια», όπου έμεινε άναυδη. Βλέποντας την παράσταση έπαθε τέτοιο εσωτερικό σοκ που αποφάσισε ότι θέλει να γίνει μέλος της μεγάλης θεατρικής οικογένειας.

  • Όπως έπαιζα παιχνίδια στις αλάνες μικρή, όπως έπαιζα μπάσκετ… ξαφνικά ήθελα να παίξω και στο θέατρο.

Αρχές της δεκαετίας του ΄90 γνώρισε την Άντζελα Μπρούσκου, όπου την συμβούλεψε να πάει σε σχολή υποκριτικής – και έτσι τέλειωσε την Σχολή Βεάκη. Κατόπιν μαζί έκαναν το «Θέατρο Δωματίου», μια ομάδα που εργάζεται, εμπνέεται και δίνει ενέργεια μέσω του θεάτρου. Από το 1994 είναι αναπόσπαστο μέλος και έχει συμμετάσχει σε όλες τις παραστάσεις σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου.

  • Πες μου τρεις ηρωίδες, απ’ αυτές που έχεις παίξει, που σου αρέσουν περισσότερο. (σκέφτεται) Η Λώρα από το «Ναι», η Κασσάνδρα από τον «Αγαμέμνονα», και η ηρωίδα του «4.48 Ψύχωση» που δεν έχει όνομα….

  • Και τρεις ηρωίδες που θα ήθελες να παίξεις. Θέλω να κάνω κάτι οπωσδήποτε της Virginia Woolf, δεν ξέρω τι… οτιδήποτε. Τρελαίνομαι για την Έντα Γκάμπλερ και για την Lady Macbeth.

Από τις 27 Απριλίου και για 8 παραστάσεις μόνο, η Παρθενόπη θα ξαναπαίξει το 4.48 Ψύχωση, αυτό το συγκλονιστικό (παρ’ όλο που δεν της αρέσει η λέξη. Την βλέπει να πολυχρησιμοποιείται και θεωρεί ότι έχει χάσει την αξία της), έργο της Sarah Kane. Είχα δει παράσταση πριν τρία χρόνια στο Bios, και δεν το πίστευα. Ήταν, κατά την γνώμη μου, η αρτιότερη δουλειά της Άντζελας Μπρούσκου και η Παρθενόπη ήταν αποκάλυψη. Χωρίς να την ξέρω, πήγα στο τέλος και της φιλούσα τα χέρια. Την λάτρεψα.

  • Γιατί αποφάσισες να το ξαναπαίξεις; Γιατί έχω ανάγκη να μπω πάλι στην ίδια συγκίνηση…

Μου είπε, κοιτάζοντας με στα μάτια.

Παρθενόπη Μπουζούρη, Νίκος Μουρατίδης, ηθοποιός, Ψύχωση, Parthenopi Bouzouri

Οι παραστάσεις, τα έργα και οι ρόλοι

Σ’ αυτόν το κατάλογο σας έχω τις χρονολογίες, τα έργα και τους ρόλους που έχει παίξει στην διάρκεια της καριέρας της.

1994 – Μισάνθρωπος, Μολιέρου, (Σελιμένη)
1997 –
 Δεσποινίς Julie, Στρίντμπεργκ
1999 – 
Μήδεια, Ευριπίδης, (Τροφός, Αγγελιοφόρος)
2001 – 
Ναι, Μαργαρίτα  Καραπάνου,
2002 – 
Βόυτσεκ, Γκέοργκ Μπύχνερ ,(Μαρια)
2004 – 
Ήρθε η ώρα. Τομή, Τόμας Οστερμάιερ ,
2005 – 
Περιμένοντας… ( κάτι για την πείνα…) – βασισμένο στο «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Σάμουελ Μπέκετ
2007 – 
Blasted, Σάρα Κέιν, (Κειτ)
2008 – 
Λεωφορείον ο Πόθος, Τεννεσι Ουίλιαμς (Στέλλα)
2009 – 
Reality, σύλληψη-δραματουργία: Α. Μπρούσκου – Π. Μπουζούρη

2009 – Αλεξανδρινό Κουαρτέτο: Λώρενς Ντάρελ, Φεστιβάλ Φιλίππων-Καβάλας

2010 – Wonderland, βασισμένο στο «Αλίκη στην Χώρα των Θαυμάτων» του Λούις Κάρολ (Κόκκινη, Λευκή Βασίλισσα)

2011 –Μαμά, η ζωή είναι αγρίως απίθανη, Μαργαρίτα Καραπάνου, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

2012 – Μellemrum, site-specific performance festival 2012, Copenghagen

2013 –The Messengers, συμμετοχή στο IETM plenary meeting in Athens

2014 –4.48 Ψύχωση, Σάρα Κέιν –Bios

2015 – Το τρελό Αίμα, Παντελής Πρεβελάκης-Γιάννης Κοντραφούρης –Θέατρο Τέχνης

Με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου:
2006 – 
Ηλέκτρα, Σοφοκλή (Ηλέκτρα)
2008 – 
Αγαμέμνων, Αισχύλου, (Κασσάνδρα)

2014 – Βάκχες, Ευριπίδης (αγγελιοφόρος) Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

Με το Εθνικό Θέατρο:
2010 – 
Τίτος Ανδρόνικος, του Σαίξπηρ (Λαβίνια).
2014 –
Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Κάντ, Φασμπίντερ

2015 – Μάγκντα Γκαίμπελς, Γιώργος Βέλτσος

2016 – Ρομπέρτο Τσούκο, Κολτές (συμπαραγωγή με το θέατρο Τέχνης)

Συμμετείχε στις ταινίες: Κλέφτης ή Πραγματικότητα της Αντουανέτας Αγγελίδη, Δεκαπενταύγουστος του Κων/νου Γιάνναρη κ.α.

Παρθενόπη Μπουζούρη, Νίκος Μουρατίδης, ηθοποιός, Ψύχωση, Parthenopi Bouzouri
Διαβάστε αναλυτικό άρθρο για την παράσταση 4.48 Ψύχωση

http://www.nikosonline.gr/4-48-ψύχωση-μια-παράσταση-αριστούργημα/

Παρθενόπη Μπουζούρη, Νίκος Μουρατίδης, ηθοποιός, Ψύχωση, Parthenopi BouzouriΣτην ενότητα ΓΥΝΑΙΚΕΣ θα διαβάσετε άρθρα για πολλές ενδιαφέρουσες γυναίκες.

http://www.nikosonline.gr/category/γυναίκες/

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here