Η απογύμνωση του Βασιλιά

0
14

ΑΡΗΣ ΣΕΡΒΕΤΑΛΗΣ, ΡΙΧΑΡΔΟΣ Β

Η πολυτάλαντη Έφη Μπίρμπα, αποφάσισε να καταπιαστεί με τον Σαίξπηρ και να ανεβάσει το υπέροχο έργο του «Ριχάρδος Β’», με τον κορυφαίο σύγχρονο ηθοποιό μας (και σύζυγό της), Άρη Σερβετάλη, στον βασικό ρόλο.

Ο βασιλιάς Ριχάρδος ο Β”, είναι ο μεσαιωνικός μονάρχης που ξυπνάει από το λήθαργό του, όταν συνειδητοποιεί ότι του αφαιρείται η κοσμική εξουσία που είχε στηρίξει στη δήθεν “θεία βούληση”. Την αντίληψη αυτή στηλιτεύει ο Σαίξπηρ που ευαγγελίζεται και προσδοκά την Αναγέννηση στις ανθρώπινες αξίες. Το έργο είναι γραμμένο το 1595 ή 1596, πρωτοπαίχτηκε το 1596, και περιέχει όλα τα στοιχεία των άρτιων ιστορικών δραμάτων του Σαίξπηρ: καλοσχεδιασμένους χαρακτήρες, εις βάθος ανάλυση ψυχικών καταστάσεων, αφθονία ποιητικών στοιχείων. Το δράμα πραγματεύεται το γνωστό θέμα της αρπαγής της εξουσίας και στη συνέχεια της προσπάθειας του ηγεμόνα να κρατηθεί στο ύπατο αξίωμα.

Ορμώμενη από τις ανθρώπινες καταστάσεις, τα πάθη, την κατάρρευση της ηθικής τάξης και τον Μέγα Μηχανισμό της ιστορίας που αποδεικνύεται ισχυρότερος από τα πρόσωπα και την εξουσία, η εργασία επικεντρώνεται στην τραγικότητα της απογύμνωσης του βασιλιά από την κατάσταση της βασιλείας, από κάθε αυταπάτη. Η εκθρόνιση του προσώπου από τον τίτλο του και ο συνειδησιακός σεισμός που έπεται.

ΑΡΗΣ ΣΕΡΒΕΤΑΛΗΣ, ΡΙΧΑΡΔΟΣ Β, ΘΕΑΤΡΟ

«Η λέξη “πρέπει” δεν αρμόζει σε βασιλείς».

Η ιστορία του Ριχάρδου Β’, όπως την έγραψε ο Σαίξπηρ, είναι η ιστορία του βασιλιά που «πρέπει». Ο Ριχάρδος πρέπει να εγκαταλείψει το αξίωμά του. Πρέπει να παραδώσει το στέμμα του στον σφετεριστή βασιλιά Ερρίκο Δ’. Ο Ριχάρδος πρέπει να πάψει να είναι βασιλιάς. Πρέπει να πάψει να είναι αυτό που ήταν ολόκληρη τη ζωή του.

Αυτή είναι η τέταρτη σκηνοθετική δουλειά της εικαστικού Έφης Μπίρμπα, που με τις προηγούμενες παραστάσεις της είχε ενθουσιάσει κοινό και κριτικούς.

Ο Ριχάρδος ξέρει ότι πρέπει να υποχωρήσει, ότι η ήττα του είναι αναπόφευκτη και ότι τη θέση του που του ανήκε κληρονομικά από τη στιγμή της γέννησής του πρέπει να πάρει κάποιος άλλος. Και έτσι ο Ριχάρδος κερδίζει τελικά τον θαυμασμό μας: αν προκαλεί τη συγκίνησή μας δεν είναι τόσο επειδή βρέθηκε ξαφνικά απογυμνωμένος από το αξίωμά του, αλλά επειδή νιώθουμε ολοένα και πιο έντονα πόσο άδικο είναι μια φύση τόσο προικισμένη να αναγκάζεται να υποκύψει στην πολιτική αναγκαιότητα.

Στην τελευταία σκηνή του έργου, ταπεινωμένος και μόνος, παραδίδει τον τελευταίο μονόλογο του: και εκεί αναδύεται για μια στιγμή μονάχα, λίγα λεπτά πριν από τη δολοφονία του ο ανθρώπινος σπαραγμός ενός συντετριμμένου βασιλιά.

ΑΡΗΣ ΣΕΡΒΕΤΑΛΗΣ, ΡΙΧΑΡΔΟΣ Β, ΘΕΑΤΡΟ

Στην παράσταση θα συμμετέχουν επίσης οι ηθοποιοί: Νίκος Καμόντος, Ερμής Μαλκότσης, Ιωάννα Τουμπακάρη, Αχιλλέας Χαρίσκος. Σύλληψη, σκηνοθεσία, σκηνογραφία, κοστούμια: Έφη Μπίρμπα. Φωτισμοί: Θύμιος Μπακατάκης. Ηχητικός σχεδιασμός: Coti K. Καλλιτεχνικός συνεργάτης-επιμέλεια κειμένων: Μιχαήλα Πλιαπλιά. Καλλιτεχνικός συνεργάτης-βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Γεωργοβασίλη. Καλλιτεχνικός συνεργάτης-επιμέλεια σκηνικών και κοστουμιών: Αλέγια Παπαγεωργίου Φωτογραφία: Γιώργος Καπλανίδης.

ΕΦΗ ΜΠΙΡΜΠΑ, ΑΡΗΣ ΣΕΡΒΕΤΑΛΗΣ

Με τον Άρη συντονιζόμαστε απόλυτα καλλιτεχνικά, μια και οι δυο μας δεν βασιζόμαστε στις γνωστές θεατρικές νόρμες.” Έφη Μπίρμπα

ΑΡΗΣ ΣΕΡΒΕΤΑΛΗΣ

Ξέρω πως «εν αρχή ην ο λόγος» αλλά, για μένα, ο λόγος δεν είναι η Αγία Γραφή μου. Με ενδιαφέρει στο θέατρο ένα σχέδιο που δεν δομείται βάσει του κειμένου. Περισσότερο με αφορά η σχέση του σώματος με το λόγο ή την ανυπαρξία του λόγου.” Έφη Μπίρμπα

—————————————-

Γίνετε μέλη στην ομάδα «Σινεμά, Θέατρο, Τηλεόραση» / https://www.facebook.com/groups/808935492481018

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here