Διαβάστε την ζωή και το έργο του μεγάλου Έλληνα, που διασύρθηκε από συνεργάτες του και από μερίδα του τύπου, με αποτέλεσμα να τον καταστρέψουν ηθικά, πνευματικά και υλικά. Τον εκδικήθηκαν γιατί ήταν ομοφυλόφιλος, πλούσιος, διάσημος και δεν τους έκανε παρέα…
Για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται περίτρανα ότι η Ελλάδα όχι μόνο τρώει τα παιδιά της, αλλά τα καταπίνει και αμάσητα! Το σκάνδαλο που αφορά στον Αλέξανδρο Ιόλα, ακόμα κάθεται αχώνευτο το στομάχι πολλών από μας. Ένας Έλληνας art dealer, γκαλερίστας και σημαντικός συλλέκτης έργων μοντέρνας τέχνης, με σπουδαία συλλογή που την είχε φέρει όλη στην Ελλάδα, διασύρθηκε, εξευτελίστηκε και χλευάστηκε όσο κανείς… επειδή ήταν ομοφυλόφιλος. Επειδή η ΑΥΡΙΑΝΗ τον είχε στοχοποιήσει.
Ο Αλέξανδρος Ιόλας γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου την 25η Μαρτίου 1907, ως Κωνσταντίνος Κουτσούδης. Γόνος ευκατάστατης οικογένειας βαμβακεμπόρων, δείχνει από νωρίς την κλίση του στις τέχνες, και το 1927 μετακομίζει στην Αθήνα, όπου συναναστρέφεται με όλες τις μεγάλες προσωπικότητες της εποχής. Στην Αθήνα ξεκινά και τα πρώτα του μαθήματα στο χορό και την μουσική. ήΘελε να γίνει χορευτής. Το 1931 φεύγει για το Βερολίνο, με ένα σύντομο σταθμό στην Ιταλία. Αφιερώνεται στις σπουδές χορού, γνωρίζεται με προσωπικότητες του χώρου όπως η Kyra Nijinsky, κόρη του διάσημου χορευτή, και δύο χρόνια αργότερα, το 1933, υποχρεώνεται λόγω της ανόδου του ναζισμού να εγκαταλείψει τη Γερμανία. Μετακομίζει, λοιπόν, στο Παρίσι, όπου συνεχίζει με επιτυχία τη χορευτική του καριέρα και έρχεται σε στενή επαφή και με άλλους καλλιτέχνες, ιδιαίτερα εικαστικούς καλλιτέχνες. Εκεί ανακαλύπτει και την αγάπη του για την ζωγραφική.
Μετά τα μέσα της δεκαετίας του ΄30 φεύγει για τη Νέα Υόρκη. Γίνεται κορυφαίος χορευτής στη νεοσύστατη “Ballet Theatre Company” της Νέας Υόρκης, αλλά το 1944 εγκαταλείπει το χορό με αφορμή ένα τραύμα στο πόδι και αμέσως δραστηριοποιείται στο χώρο του εμπορίου τέχνης. Το 1944 ανοίγει την πρώτη του γκαλερί στη Νέα Υόρκη, την “Hugo Gallery”. Χωρίς να διαθέτει χρήματα ο ίδιος στο ξεκίνημα, βασίζεται αφενός στην υποστήριξη διαφόρων πλούσιων φίλων του, και αφετέρου στις προσωπικές φιλίες του με καλλιτέχνες όπως ο Μαξ Ερνστ, ο Ρενέ Μαγκρίτ κ.α.
Το 1953 διοργανώνει για τον Andy Warhol την πρώτη ατομική του έκθεση και συνδέεται στενά με το κίνημα της Pop Art. Ήταν ο άνθρωπος που έφερε τον Warhol στο κέντρο του ενδιαφέροντος. Ο Αλέξανδρος Ιόλας αποτέλεσε έναν από τους πρωτοπόρους στην ανάπτυξη ενός «δικτύου» από αίθουσες τέχνης δορυφόρους μιας κεντρικής γκαλερί. Εκδίδει επίσης και συλλεκτικά βιβλία καλλιτεχνών και ποιητών σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων. Παράλληλα, προώθησε στο εξωτερικό Έλληνες καλλιτέχνες, όπως τους: Χατζηκυριάκο Γκίκα, Βαγή, Γουναρό, Μόραλη, Τσαρούχη κ.α. Συνεργάζεται και με τη νεότερη γενιά Ελλήνων όπως οι Τσόκλης, Παύλος, Τάκις και η Μάρα Καρέτσου, οι οποίοι είχαν ήδη ξεκινήσει μια καριέρα στο εξωτερικό. Κάποιοι από αυτούς θα επιστρέψουν «παρασυρμένοι» από τον Ιόλα πίσω στην Ελλάδα προκειμένου να δώσουν ώθηση στην τοπική παραγωγή της σύγχρονης τέχνης.
Δωρίζει και πουλάει έργα σε μεγάλα μουσεία, όπως τα Metropolitan Museum of Art και Museum of Modern Art στη Νέα Υόρκη, το Κέντρο Ζωρζ Πομπιντού στο Παρίσι, αλλά και την Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας Το 1976 κλείνει όλες τις γκαλερί του εκτός αυτής στη Νέα Υόρκη, κρατώντας έτσι την υπόσχεση που είχε δώσει στον Max Ernst, να σταματήσει όταν εκείνος θα πέθαινε.
Πως η Ελλάδα κατέστρεψε έναν διεθνή Έλληνα; Πως άφησε να φύγει στο εξωτερικό η τεράστια συλλογή του, και πως αφήνει να ρημάζει το σπίτι του, που θα μπορούσε να ήταν μουσείο διεθνούς ακτινοβολίας;
Δύο φωτογραφίες με το πως ήταν το σπίτι (πάνω και κάτω). Και στον σύνδεσμο που έχω βάλει πιο κάτω θα δείτε πως είναι σήμερα το σπίτι του Αλέξανδρου Ιόλα.
Από τη δεκαετία του ΄60 περνάει όλο και περισσότερο χρόνο στην Ελλάδα. Συνεργάζεται με κορυφαίες γκαλερί και χτίζει στην Αγία Παρασκευή ένα σπίτι, για τα δεδομένα ιδίως της Ελλάδας ένα “ανάκτορο”, όπου μεταφέρει την τεράστια προσωπική συλλογή του από έργα αρχαίας, βυζαντινής και σύγχρονης Τέχνης, καθώς και άλλα κομμάτια όπως ταπισερί, έπιπλα και σερβίτσια μεγάλης καλλιτεχνικής και χρηματικής αξίας. Από το 1983 αντιμετωπίζει την κακεντρέχεια μερίδας του ελληνικού τύπου ενάντια στον εκκεντρικό και επιδεικτικό τρόπο ζωής και συμπεριφοράς του. Το ΠΑΣΟΚ και η Αυριανή, δεν τον γούσταραν καθόλου.
Η αντιπάθεια προς τον Ιόλα από το 1984 και μετά, παίρνει διαστάσεις σκανδάλου. Αφορμή στάθηκαν τόσο κάποιες προκλητικές για την εποχή δηλώσεις του, όσο οι καταγγελίες πρώην συνεργάτη του. Η υπόθεση έφτασε ως τη δικαιοσύνη και απασχόλησε και τον διεθνή τύπο. Υπήρξε από το εξωτερικό και προσπάθεια υπεράσπισης του Ιόλα, με πρωτοβουλία του Κώστα Γαβρά, την οποία συνυπέγραψαν πολλές διεθνείς προσωπικότητες, ανάμεσά τους και ο Φρανσουά Μιτεράν.
Λίγο πριν πεθάνει η επιθυμία του να δωρίσει την αμύθητη συλλογή του από έργα τέχνης στο ελληνικό κράτος δεν εκπληρώθηκε ποτέ. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αρνήθηκε την προσφορά του και έτσι το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής του χάθηκε.
Ευτυχώς πρόλαβε και δώρισε στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης 47 έργα σύγχρονης τέχνης από την προσωπική του συλλογή, ενώ υποσχέθηκε να προσθέσει και άλλα στη δωρεά. Το 1987 ωστόσο πεθαίνει σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης νικημένος από τη νόσο του AIDS και δεν προλαβαίνει να εκπληρώσει την υπόσχεση του.
Όσο για το τι απέγινε όλη η συλλογή του από έργα τέχνης, λένε πως η αδελφή του – εν μία νυκτί- την πήρε και την “φυγάδευσε” στο εξωτερικό, όπου και την “ξεκοκάλισε”.
Πορτραίτο του Ιόλα από τον Andy Warhol
Ο Αλέξανδρος Ιόλας με τον Ρενέ Μαγκριτ
Στην συλλογή του και το περίφημο γλυπτό με τις Τρεις Χάριτες.
Αλέξανδρος Ιόλας, Νίκος Μουρατίδης, Κώστας Καράς και Δήμητρα Γαλάνη.
Μελίνα Μερκούρη, Σταύρος Ξαρχάκος, Αλέξανδρος Ιόλας.
—————————————————-
Κι’ άλλα άρθρα για τον Αλέξανδρο Ιόλα
Ποιος ήταν τέλος πάντων αυτός ο Ιόλας; https://bit.ly/35cPm4K
Το σπίτι του Αλέξανδρου Ιόλα: https://bit.ly/2flDSBn
Έτσι ήθελε να κάνει το σπίτι του ο Ιόλας: https://bit.ly/2GDlGjE
Ο Ιόλας ανακάλυψε τον Andy Warhol: https://bit.ly/2uyocwS
Επιτέλους το σπίτι του Ιόλα θα γίνει Μουσείο: https://bit.ly/2xK58h2
Κι΄άλλοι Έλληνες συλλέκτες
ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΑΣΙΛΗ & ΕΛΙΖΑΣ ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ: https://bit.ly/2T64BU1
ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΩΝΑ ΒΟΡΡΕ: Άφησε κληρονομιά στην Ελλάδα https://bit.ly/2VslY33
ΚΟΡΥΦΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ συλλέκτες έργων τέχνης: https://bit.ly/3a8dz99
ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΟΥΛΑΝΔΡΗΣ: Έλληνας με Ε κεφαλαίο https://bit.ly/2PvXdzo
ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΕΜΦΙΕΤΖΟΓΛΟΥ: Πουλάει κομμάτια της καρδιάς του https://bit.ly/2HYOeCz
Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΙΕΡΙΔΗΣ και το μουσείο στην Λάρνακα: https://bit.ly/3chxRi8
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΙΕΡΙΔΗΣ: Ο βασιλιάς είναι γυμνός: https://bit.ly/2xu2Pm7
ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ: Ένα -ένα πουλιούνται τα αριστουργήματα: https://bit.ly/2H89PXP
—————————————————————–
‘Ενα ακόμη πολιτιστικό έγκλημα της νεότερης ιστορίας στη χώρα μας..(θεωρώ το μεγαλύτερο μαζί με τα ανάκτορα Τατοιου)..Δυστυχώς κ.Μουρατίδη σε αντίθεση με τους αρχαίους προγόνους μας για τη τέχνη δε δίνουμε δεκάρα..αν μας ενδιέφερε θα απαιτουσαμε την παραδειγματικη τιμωρια των ενοχων..στο εξωτερικό ένα τέτοιο σπίτι-μουσείο θα είχε διεθνή ακτινοβολία..Απ οσο γνωριζω ειχε κατηγορηθει για αρχαιοκαπηλια…δεν ειμαι σε θεση να το γνωριζω.το σιγουρο ειναι οτι ο ιδιος λεηλατηθηκε απο αρχαιοκαπηλους…και ας ηταν μετα θανατον…
[…] 1907 – Αλέξανδρος Ιόλας, Έλληνας συλλέκτης έργων τέχνης. Διαβάστε άρθρο για τον Αλέξανδρο Ιόλα πατώντας τον σύνδεσμο: https://www.nikosonline.gr/?p=21651 […]
Το μεγαλύτερο λάθος που έκανε ηταν που γύρισε στην μπανανια… εχω ξαναγράψει οτι η περίπτωση Ιολα ειναι η μεγαλύτερη ντροπή του σύγχρονου ελληνικού κράτους… μονο οργή θλίψη και ενα μεγάλο γαμωτο μπορεί κανείς να σκεφτεί για το πώς φέρθηκαν ολοι σε αυτόν τον μεγαλο καλλιτέχνη , οπουδήποτε αλλου στην κυριολεξία οπουδήποτε αλλου θα ειχαν κανει το σπίτι του μουσείο παγκοσμιας εμβέλειας με εκατομμύρια έσοδα και την μορφή του Ιολα πανω απο πολλούς εθνοπατέρες του κωλου… αντιθέτως τον λεηλάτησαν σαν άλλοι Ουνοι και λειδωρησαν το όνομα του φέρθηκαν με το χειρότερο τρόπο σε αυτόν το μεγάλο Έλληνα…. Ποιοί!!!! οι ανύπαρκτοι!!! τα κομματόσκυλα οι δημοσιογράφοι που πετάνε σαν τις μύγες πάνω απο την κοπριά.. ειχα δει το δημοσιογράφο Τσαρούχη στην εκπομπή μηχανή του χρόνου να μετανιώνει για την ολη του συμπεριφορά σώπα ρε Τσαρούχη αφου τον σταυρωσατε εσυ και το σινάφι σου τωρα νομίζεις με ενα συγγνώμη οτι καθαρισες φυσικά δεν ηταν μονο αυτός..
Και τωρα θέλουν και καλα να αποκαταστήσουν την βίλλα και να την κάνουν ταχα Κέντρο Πολιτισμού σκατα στα μούτρα σας!!! Σας αφησε ο άνθρωπος ενα έτοιμο μουσείο που θα ηταν απο τα λιγα του είδους του και αφου τα διαλύσετε ολα τωρα θα ξοδέψετε και θα σουφρωσετε ενα σκασμο λεφτα για να κάνετε τι!!!!!! Ρε ουστ!!!!!! κατσαπλιαδες..
Συγχωραμε Νικο για το ύφος μου αλλα μου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι με την υπόθεση του Ιολα και για αυτο δεν ηθελα στην αρχη να γραψω τίποτα…
…………Ηταν πραγματικα θλιβερα ολα εκεινη την εποχη με τον σημαντικο αυτον ανθρωπο…Τα θυμαμαι και δε μπορουσα να καταλαβω το …….Αναυδος-θλιμμενος κι αγανακτησμενος…..