Αλέξανδρος Ιόλας: Το μέγα σκάνδαλο

Διαβάστε την ζωή και το έργο του μεγάλου Έλληνα, που διασύρθηκε από συνεργάτες του και από μερίδα του τύπου με αποτέλεσμα να τον καταστρέψουν ηθικά, πνευματικά και υλικά.

2
2753

Διαβάστε την ζωή και το έργο του μεγάλου Έλληνα, που διασύρθηκε από συνεργάτες του και από μερίδα του τύπου με αποτέλεσμα να τον καταστρέψουν ηθικά, πνευματικά και υλικά.

Για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται περίτρανα ότι η Ελλάδα όχι μόνο τρώει τα παιδιά της, αλλά τα καταπίνει αμάσητα! Το σκάνδαλο που αφορά στον Αλέξανδρο Ιόλα, ακόμα κάθεται αχώνευτο το στομάχι πολλών από μας. Ένας Έλληνας γκαλερίστας και σημαντικός συλλέκτης έργων μοντέρνας τέχνης με σπουδαία συλλογή που την είχε φέρει όλη στην Ελλάδα, διασύρθηκε, εξευτελίστηκε και χλευάστηκε όσο κανείς.

Alexander Iolas, Αλέξανδρος Ιόλας

Ο Αλέξανδρος Ιόλας γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου σαν Κωνσταντίνος Κουτσούδης. Γόνος ευκατάστατης οικογένειας βαμβακεμπόρων, ο Ιόλας δείχνει από νωρίς την κλίση του στις τέχνες και το 1927 μετακομίζει στην Αθήνα, όπου συναναστρέφεται με όλες τις μεγάλες προσωπικότητες της εποχής. Στην Αθήνα ξεκινά και τα πρώτα του μαθήματα στο χορό και την μουσική. Στα 1931 φεύγει με προτροπή του Μητρόπουλου για το Βερολίνο, με ένα σύντομο σταθμό στην Ιταλία. Αφιερώνεται στις σπουδές χορού, γνωρίζεται με προσωπικότητες του χώρου όπως η Kyra Nijinsky, κόρη του διάσημου χορευτή, και δύο χρόνια αργότερα, το 1933, υποχρεώνεται λόγω της ανόδου του ναζισμού να εγκαταλείψει τη Γερμανία. Μετακομίζει, λοιπόν, στο Παρίσι, όπου συνεχίζει με επιτυχία τη χορευτική του καριέρα και έρχεται σε στενή επαφή και με εικαστικούς καλλιτέχνες. Εκεί ανακαλύπτει και την αγάπη του για την ζωγραφική.

Αλέξανδρος Ιόλας

Μετά τα μέσα της δεκαετίας του ΄30 φεύγει για τη Νέα Υόρκη. Γίνεται κορυφαίος χορευτής στη νεοσύστατη “Ballet Theatre Company” της Νέας Υόρκης, αλλά το 1944 εγκαταλείπει το χορό με αφορμή ένα τραύμα στο πόδι και δραστηριοποιείται στο χώρο του εμπορίου τέχνης. Το 1944 ανοίγει την πρώτη του γκαλερί στη Νέα Υόρκη, την “Hugo Gallery”. Χωρίς να διαθέτει χρήματα ο ίδιος στο ξεκίνημα, βασίζεται αφενός στην υποστήριξη διαφόρων πλούσιων φίλων του και αφετέρου στις προσωπικές φιλίες του με καλλιτέχνες όπως ο Μαξ Ερνστ, ο Ρενέ Μαγκρίτ κ.α.

Το 1953 διοργανώνει για τον Andy Warhol την πρώτη ατομική του έκθεση και συνδέεται στενά με το κίνημα της Pop Art. Ο Αλέξανδρος Ιόλας αποτέλεσε έναν από τους πρωτοπόρους στην ανάπτυξη ενός «δικτύου» από αίθουσες τέχνης δορυφόρους μιας κεντρικής γκαλερί. Εκδίδει επίσης και συλλεκτικά βιβλία καλλιτεχνών και ποιητών σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων. Παράλληλα, προώθησε στο εξωτερικό Έλληνες καλλιτέχνες, όπως τους: Χατζηκυριάκο Γκίκα, Βαγή, Γουναρό, Μόραλη, Τσαρούχη κ.α. Συνεργάζεται και με τη νεότερη γενιά Ελλήνων όπως οι Τσόκλης, Παύλος, Τάκις και η Μάρα Καρέτσου, οι οποίοι είχαν ήδη ξεκινήσει μια καριέρα στο εξωτερικό. Κάποιοι από αυτούς θα επιστρέψουν «παρασυρμένοι» από τον Ιόλα πίσω στην Ελλάδα προκειμένου να δώσουν ώθηση στην τοπική παραγωγή της σύγχρονης τέχνης.

Δωρίζει και πουλάει έργα σε μεγάλα μουσεία, όπως τα Metropolitan Museum of Art και Museum of Modern Art  στη Νέα Υόρκη, το Κέντρο Ζωρζ Πομπιντού στο Παρίσι, αλλά και την Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας Το 1976 κλείνει όλες τις γκαλερί του εκτός αυτής στη Νέα Υόρκη, κρατώντας έτσι την υπόσχεση που είχε δώσει στον Max Ernst, να σταματήσει όταν εκείνος θα πέθαινε.

Πως η Ελλάδα κατέστρεψε έναν διεθνή Έλληνα, πως άφησε να φύγει στο εξωτερικό η τεράστια συλλογή του και πως αφήνει να ρημάζει το σπίτι του, που θα μπορούσε να ήταν μουσείο διεθνούς ακτινοβολίας.

Αλέξανδρος Ιόλας

Δύο φωτογραφίες με το πως ήταν το σπίτι (πάνω και κάτω).  Δείτε πως είναι σήμερα το σπίτι του Αλέξανδρου Ιόλα https://www.nikosonline.gr/?p=21750

Αλέξανδρος Ιόλας

Από τη δεκαετία του ΄60 περνάει όλο και περισσότερο χρόνο στην Ελλάδα. Συνεργάζεται με κορυφαίες γκαλερί και χτίζει στην Αγία Παρασκευή ένα σπίτι, για τα δεδομένα ιδίως της Ελλάδας ένα ανάκτορο, όπου μεταφέρει την τεράστια προσωπική συλλογή του από έργα αρχαίας, βυζαντινής και σύγχρονης Τέχνης, καθώς και άλλα κομμάτια όπως ταπισερί, έπιπλα και σερβίτσια μεγάλης καλλιτεχνικής και χρηματικής αξίας. Από το 1983 αντιμετωπίζει την κακεντρέχεια μερίδας του ελληνικού τύπου ενάντια στον εκκεντρικό και επιδεικτικό τρόπο ζωής και συμπεριφοράς του.

Το φαινόμενο παίρνει από το 1984 διαστάσεις σκανδάλου. Αφορμή στάθηκαν τόσο κάποιες προκλητικές για την εποχή δηλώσεις του όσο και κυρίως οι καταγγελίες πρώην συνεργάτη του. Η υπόθεση έφτασε ως τη δικαιοσύνη και απασχόλησε και τον διεθνή τύπο. Υπήρξε από το εξωτερικό και προσπάθεια υπεράσπισης του Ιόλα, με πρωτοβουλία του Κώστα Γαβρά, την οποία συνυπέγραψαν πολλές διεθνείς προσωπικότητες, ανάμεσά τους και ο Φρανσουά Μιτεράν.

Λίγο πριν πεθάνει η επιθυμία του να δωρίσει την αμύθητη συλλογή του από έργα τέχνης στο ελληνικό κράτος δεν εκπληρώθηκε ποτέ. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αρνήθηκε την προσφορά του και έτσι το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής του χάθηκε.

Το 1984 δωρίζει στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης  47 έργα σύγχρονης τέχνης από την προσωπική του συλλογή, ενώ υπόσχεται να προσθέσει και άλλα στη δωρεά. Το 1987 ωστόσο πεθαίνει σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης νικημένος από τη νόσο του AIDS και δεν προλαβαίνει να εκπληρώσει το όνειρο του.

iolas

Πορτραίτο του Ιόλα από τον Andy Warhol

Alexander Iolas, Αλέξανδρος Ιόλας Alexander Iolas, Αλέξανδρος Ιόλας

Ο Αλέξανδρος Ιόλας με τον Ρενέ Μαγκριτ

IOLAS, Alexander Iolas, Αλέξανδρος Ιόλας

Στην συλλογή του και το περίφημο γλυπτό με τις Τρεις Χάριτες.

Alexander Iolas, Αλέξανδρος Ιόλας, Νίκος Μουρατίδης

Αλέξανδρος Ιόλας, Νίκος Μουρατίδης, Κώστας Καράς και Δήμητρα Γαλάνη.

Alexander Iolas, Αλέξανδρος Ιόλας

Μελίνα Μερκούρη, Σταύρος Ξαρχάκος, Αλέξανδρος Ιόλας.

Alexander Iolas, Αλέξανδρος Ιόλας

———————————-

Δείτε πως ρημάζει το σπίτι του Αλέξανδρου Ιόλα

https://www.nikosonline.gr/?p=21750

2 COMMENTS

  1. ‘Ενα ακόμη πολιτιστικό έγκλημα της νεότερης ιστορίας στη χώρα μας..(θεωρώ το μεγαλύτερο μαζί με τα ανάκτορα Τατοιου)..Δυστυχώς κ.Μουρατίδη σε αντίθεση με τους αρχαίους προγόνους μας για τη τέχνη δε δίνουμε δεκάρα..αν μας ενδιέφερε θα απαιτουσαμε την παραδειγματικη τιμωρια των ενοχων..στο εξωτερικό ένα τέτοιο σπίτι-μουσείο θα είχε διεθνή ακτινοβολία..Απ οσο γνωριζω ειχε κατηγορηθει για αρχαιοκαπηλια…δεν ειμαι σε θεση να το γνωριζω.το σιγουρο ειναι οτι ο ιδιος λεηλατηθηκε απο αρχαιοκαπηλους…και ας ηταν μετα θανατον…

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here