Γιαν κερνάει, Βέλγιο πίνει….

0
119

Jan-fabre-elpizo-na-xtiso-gefures-kai-na-anaptukso-to-dialogo

Θύελλα σχολίων και διαμαρτυριών από το πρωί που ανακοινώθηκε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών υπό την διεύθυνση του Βέλγου καλλιτέχνη, Γιαν Φαμπρ. Δυο λύσεις έχουμε: Ή να πάμε να δούμε κάποιες παραστάσεις ή να απέχουμε, να πατώσει το φεστιβάλ και να ξαναφέρουν πίσω τον Γιώργο Λούκο.

Δεν είπαμε τίποτα όταν διαβάσαμε ότι ο Γιαν Φαμπρ αναλαμβάνει το Φεστιβάλ Αθηνών, γιατί τον εκτιμούμε σαν καλλιτέχνη. Αλλά δεν περιμέναμε ότι διάσημος Φλαμανδός θα φέρνει τα πάνω κάτω στο θεσμό. Καταρχάς δεν ονομάζεται πλέον Ελληνικό αλλά Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Ο Γιαν Φαμπρ, ο νέος καλλιτεχνικός επιμελητής του (δεν θέλει να τον ονομάζουν διευθυντή), όπως ο ίδιος ξεκαθάρισε προσπάθησε να δώσει το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθεί την επόμενη τετραετία.

Εκείνο που ξενίζει και μάλλον πρέπει να αναθεωρηθεί είναι άλλο: γιατί η πρώτη χρονιά είναι αφιερωμένη στο “βέλγικο πνεύμα”, με μόλις τέσσερις ελληνικές παραγωγές; «Μα το Βέλγιο είναι η πατρίδα μου και η χώρα που γνωρίζω!», έτσι είπε ο ίδιος υπερασπιζόμενος την επιλογή του, και συνέχισε: «Το Ελληνικό Φεστιβάλ μου ανατέθηκε πριν ένα-ενάμισι μήνα. Οι γνώσεις μου για τη σύγχρονη σκηνή σας είναι ανεπαρκείς. Φέτος, με τους συνεργάτες μου, θα τη γνωρίσουμε ούτως ώστε, την επόμενη χρονιά, να είναι πολύ περισσότεροι οι Έλληνες στο φεστιβάλ. Κάλεσα φέτος εκείνους που ξέρω: τους καλύτερους του Βελγίου». Δηλαδή, Άγγλους, Γάλλους, Ιταλούς, Ισπανούς, Ρώσους κτλ. κτλ. καλλιτέχνες δεν γνωρίζει;

«Δεν είμαι εδώ για να καταρτίσω ένα καλλιτεχνικό πρόγραμμα αλλά για να δημιουργήσω δεσμούς, δίκτυα, επαφές, για να φέρω νέες λογικές, ιδέες και προοπτικές».

Ενδιαφέρον έως και αναζωογονητικό αυτό το σκεπτικό, ειδικά για ένα θεσμό με δυσλειτουργικές αν όχι ανύπαρκτες δομές. Έτσι, φέτος, το φεστιβάλ δεν έχει μεγάλα ονόματα, δεν θα υπάρχουν καν ελληνικές παραγωγές στο φεστιβάλ – μόνο τρεις επιδαύριες παραστάσεις (του Εθνικού θεάτρου, του Κρατικού θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου ) και δύο συναυλίες (της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Κρατικής Ορχήστρας Χρωμάτων ). Κι αυτό γιατί το 2016, το φεστιβάλ, όσο ακατανόητο κι αν ακούγεται, θα είναι αφιερωμένο… στο Βέλγιο.

Jean-Pierre-Stoop_M

Αν φέρει και παρουσιάσει τέτοια, θα τον κρεμάσουν ανάποδα οι παπάδες…..

Το φετινό «βέλγικο concept» του Γιαν Φαμπρ έχουν ένα νόημα φέρνοντας ένα ολικό και μακρόπνοο όραμα που μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά γόνιμο. Όχι όμως και Μοιάζει σαν το Υπουργείο Πολιτισμού να παρέδωσε, δίχως να θέσει κανένα πλαίσιο, το σημαντικότερο καλοκαιρινό πολιτιστικό θεσμό της χώρας.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ

Ο Γιαν Φαμπρ με τον υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά, γελάνε. Γιατί άραγε; Το βρίσκουν αστείο όλο αυτό;

Η ένσταση όλων μας έγκειται στο εξής αδιανόητο: γιατί είναι αποκλειστικά και μόνο Βέλγοι οι φετινοί καλεσμένοι και γιατί να παρουσιάζονται στο ελληνικό κοινό κάτω από την επωνυμία: Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου;

Μοιάζει, σαν το Υπουργείο Πολιτισμού να παρέδωσε στον Γιαν Φαμπρ, δίχως να θέσει κανένα πλαίσιο ή όριο, υποχρεώσεις και αντιστάσεις, το σημαντικότερο –εδώ και εξήντα χρόνια- καλοκαιρινό πολιτιστικό θεσμό της χώρας. Δεν του παρέδωσε, όμως ταυτόχρονα, έστω τις προτάσεις που είχαν κατατεθεί ήδη για το φεστιβάλ από Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες. Λες και όλα έγιναν άρπα-κόλλα, προκειμένου να διασωθεί το φεστιβάλ μετά την απομάκρυνση του Γιώργου Λούκου. Όμως κύριοι μ’ αυτόν τον τρόπο γίνεται μια κακή, άκομψη και εξωφρενική αρχή.

Jan Fabre Searching for Utopia 2003

Γλυπτό του Jan Fabre με τίτλο «Ψάχνοντας την ουτοπία» (2003)

DSC00613.2c

Οι παραστάσεις του είναι πάντα ακραίες και προκαλούν ή ενθουσιασμό ή θύελλα διαμαρτυριών….

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here