Γιατρέ μου, πως μπορώ να παχύνω;

Το «πώς θα χάσω κιλά», είναι αναμφισβήτητα το ερώτημα που ταλανίζει το μεγαλύτερο μέρος των ανθρώπων, με τεράστια χρηματικά ποσά να ξοδεύονται σε προϊόντα και ινστιτούτα αδυνατίσματος παγκοσμίως. Υπάρχει, ωστόσο, και η ανάστροφη όψη του νομίσματος, που απαντά στο ερώτημα: «Πως θα πάρω κιλά;»

0
627

Το «πώς θα χάσω κιλά», είναι αναμφισβήτητα το ερώτημα που ταλανίζει το μεγαλύτερο μέρος των ανθρώπων, με τεράστια χρηματικά ποσά να ξοδεύονται σε προϊόντα και ινστιτούτα αδυνατίσματος παγκοσμίως. Υπάρχει, ωστόσο, και η ανάστροφη όψη του νομίσματος, που απαντά στο ερώτημα: «Πως θα πάρω κιλά;»

Εδώ θολώνουν λίγο τα πράγματα, καθώς πρόκειται για ένα θέμα που παραμένει σχετικώς αδιευκρίνιστο, μιας και οι περισσότερες μελέτες και έρευνες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, αφορούν περισσότερο στο αδυνάτισμα, παρά στην πρόσληψη βάρους. Τις απορίες μας, καλείται να λύσει ο ειδικός κλινικός διατροφολόγος – διαιτολόγος Κωνσταντίνος Συριάνος, σε μια πολύ κατατοπιστική συνέντευξη.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ, ΒΑΡΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΥΡΙΆΝΟΣ, ΠΩΣ ΝΑ ΠΑΡΩ ΚΙΛΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

Γράφει ο Μάριος Στάθης

    1. Κύριε Συριάνο, σας καλωσορίζουμε στο nikosonline.gr! Ας αρχίσουμε από κάτι απλό… Στατιστικά, με ποια συχνότητα αντιμετωπίζει ένας διατροφολόγος περιπτώσεις πρόσληψης βάρους, σε σχέση με τις αντίστοιχες περιπτώσεις που επιδιώκουν την απώλεια; Καλώς σας βρίσκω και ευχαριστώ το nikosonline.gr για την ευγενική φιλοξενία. Το ποσοστό των ανθρώπων που επιθυμεί να προσλάβει βάρος και επισκέπτεται έναν διαιτολόγο είναι ελάχιστο ως μηδαμινό σε σχέση με το ποσοστό των ανθρώπων που επιθυμεί να χάσει βάρος. Το χαμηλό αυτό ποσοστό αντικατοπτρίζει την λανθασμένη θεώρηση των ανθρώπων είτε ως προς τη διαδικασία πρόσληψης βάρους (τύπου φάε ότι να΄ναι για να παχύνεις) είτε ως προς την προσπάθεια που χρειάζεται να καταβάλει ένα ελλιποβαρές άτομο (τύπου φάε μωρέ λίγο παραπάνω και θα παχύνεις). Εξαίρεση στην κουβέντα μας αποτελούν τα άτομα που πάσχουν από Ψυχογενή Ανορεξία.

  1. Το βάρος μας και άρα και η έλλειψη κιλών μπορεί να είναι κάτι γενετικά προκαθορισμένο; Η ρύθμιση του βάρους μας διέπεται κατά γενικό κανόνα από το ενεργειακό ισοζύγιο, δηλαδή πόσες θερμίδες προσλαμβάνουμε και πόσες θερμίδες καταναλώνουμε. Στην περίπτωση που υπερισχύει η πρόσληψη παχαίνουμε, σε περίπτωση που υπερισχύει η κατανάλωση αδυνατίζουμε και σε περίπτωση εξισορρόπησης παραμένουμε σταθεροί. Όπως βέβαια συμβαίνει και με όλους τους κανόνες, έτσι και εδώ υπάρχουν και εξαιρέσεις.

  1. Ποιες είναι οι πρώτες διαπιστώσεις, στις οποίες θα προβείτε όταν κάποιος έρθει στο γραφείο σας με πρόβλημα έλλειψης βάρους; Στην πρώτη επίσκεψη πρέπει να λαμβάνεται πλήρες ιστορικό, ως προς τα ανθρωπομετρικά στοιχεία (βάρος, ύψος, ηλικία κτλ.), ο ρυθμός αυξομείωσης του βάρους, το σύνηθες βάρος (ο ρυθμός απώλειας είναι πολύ σημαντικός). Υπάρχει περίπτωση να υπάρχουν παθολογικές βιοχημικές εξετάσεις, οι οποίες συνάδουν με την απώλεια βάρους και αντικατοπτρίζουν πιθανή νόσο, οπότε εξετάζουμε για πιθανότητα Σακχαρώδη διαβήτη, πιο σπάνιων συνδρόμων, όπως σύνδρομο Coushing ή αυτοάνοσα νοσήματα του γαστρεντερικού συστήματος. Επίσης γίνονται μετρήσεις σύστασης του σώματος ως προς το λίπος και τη μυϊκή μάζα.

  1. Υπάρχουν εξετάσεις που μπορεί να προβεί κανείς για να έχει ακριβή εικόνα του μεταβολισμού του; Ο μεταβολισμός μας. Δηλαδή τι καύσεις (πόσες θερμίδες καταναλώνουμε) έχουμε σε ηρεμία είναι μετρήσιμος μέσω ειδικών συσκευών, με τη μέθοδο της έμμεσης θερμιδομετρίας. Με το εν λόγω μηχάνημα, τοποθετείται στο άτομο ειδική μάσκα από την οποία εισπνέει και εκπνέει σε συνθήκες ηρεμίας για χρονικό διάστημα 10 λεπτών.

Στη συνέχεια προσδιορίζεται με ακρίβεια ο αριθμός των θερμίδων που καταναλώνει το άτομο και γίνεται σύγκριση του επιπέδου μεταβολισμού του σε σχέση με το φυσιολογικό.

  1. Πώς θα ξεχωρίσουμε την νευρική ανορεξία από την απλή έλλειψη βάρους; Η ψυχογενής (και όχι νευρική, όπως ελεύθερα μεταφράζεται από το λατινικό nervosa anorexia) Ανορεξία είναι κάτι το τελείως διαφορετικό από την περίπτωση των ατόμων που είναι ελλιποβαρή και επιθυμούν να πάρουν βάρος. Πιο συγκεκριμένα, τα άτομα που πάσχουν από Ψυχογενή Ανορεξία εμφανίζουν μια σειρά από διακριτά συμπτώματα τα οποία και αποτελούν διαγνωστικά κριτήρια, όπως: άρνηση διατήρησης βάρους κοντά στο φυσιολογικό επίπεδο, έντονος φόβος για την αύξηση του βάρους ή την πάχυνση και φυσικά στρέβλωση του τρόπου που αντιλαμβάνονται την εικόνα του εαυτού τους.

  1. Το μεγαλύτερο μέρος των ανθρώπων έχει ταυτίσει την υγιεινή διατροφή με το αδυνάτισμα. Μπορεί μια παχυντική δίαιτα να είναι ταυτόχρονα και υγιεινή; Ένα άτομο που ακολουθεί υγιεινή διατροφή και είναι δραστήριο, τείνει να έχει φυσιολογικό βάρος. Μία δίαιτα για πάχυνση δεν είναι κατά ανάγκη και υγιεινή. Οι περισσότερες τροφές, υψηλού ενεργειακού περιεχομένου, είναι εξ ορισμού πλούσιες σε λίπη (ειδικά τα «κακά» λίπη) και ζάχαρη, τα οποία ναι μεν μας φορτίζουν με θερμίδες αλλά δεν συμβάλλουν και στην υγεία μας. Αντίθετα τα χαμηλού ενεργειακού περιεχομένου τρόφιμα (πχ φρούτα και λαχανικά), ναι μεν συμβάλλουν στην υγεία μας, αλλά θα πρέπει να τα καταναλώσουμε σε μεγαλύτερες ποσότητες για να προσλάβουμε τελικά αρκετές θερμίδες. Έτσι λοιπόν εξηγείται το γιατί η διαδικασία πρόσληψης είναι -και οφείλει να είναι-πιο χρονοβόρα από τη διαδικασία απώλειας και το αντίστοιχο άτομο πρέπει να είναι εξοπλισμένο με κουράγιο, υπομονή και επιμονή.

  1. Το γυμναστήριο είναι απαγορευτικός παράγοντας για κάποιον που θέλει να πάρει κιλά; Η άσκηση είναι ένας βοηθητικός παράγοντας στη διαδικασία αυτή, απλά χρειάζεται διαφοροποίηση ως προς το είδος της άσκησης. Δηλαδή το άτομο σε συνεργασία με έναν Επιστήμονα Γυμναστή θα πρέπει να δώσει έμφαση σε αναερόβια άσκηση, δηλαδή σε προγράμματα με βάρη, παρά σε αερόβια άσκηση.

Έτσι με πρόγραμμα με βάρη και επαρκή πρόσληψη πρωτεΐνης, θα τονώσει και εν συνεχεία θα αυξήσει τη μυϊκή του μάζα που είναι και το θεμιτό σε σχέση με την αύξηση του λιπώδους ιστού.

  1. Με ποια συχνότητα θα πρέπει να ζυγιζόμαστε, εφόσον ακολουθούμε κάποιο πρόγραμμα διατροφής; Η συχνότητα που θα πρέπει να ζυγιζόμαστε δεν θα πρέπει να διαφέρει από τη συχνότητα που θα πρέπει να ζυγίζεται ένα άτομο που επιθυμεί να χάσει κιλά, και αυτό δεν είναι άλλο από μια φορά την εβδομάδα, αρκεί να τηρούνται οι όσο το δυνατόν ίδιες συνθήκες μέτρησης (ίδια ώρα, ίδιος ρουχισμός κτλ).

  1. Θεωρείτε ότι είναι πιο δύσκολο να πάρει κανείς κιλά, από τις αντίστοιχες περιπτώσεις που θέλουν να χάσουν; Όπως αναφέραμε, σαφώς και είναι πιο δύσκολο να πάρει κάποιος κιλά από το να χάσει και αυτό σχετίζεται τόσο με το γεγονός των περιπτώσεων που είναι γενετικά προκαθορισμένο το βάρος όσο και με το γεγονός ότι αν θα πρέπει να πάρουμε τα κιλά με υγιή τρόπο θα πρέπει να φάμε πολύ.. αρά είναι καλό να θέτουμε μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους, όπως δηλαδή είναι 1-2 κιλά το μήνα.

10. Υπάρχει κάποια περίπτωση ατόμου μέχρι στιγμής, στην οποία έχετε επιτύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα της πρόσληψης βάρους και αν ναι, πόσα κιλά και σε τι χρονικό διάστημα; H περίπτωση μιας κοπέλας, της Ρ.Κ, αποτελεί μια αντιπροσωπευτική περίπτωση που με επιμονή και υπομονή κατάφερε να αυξήσει το βάρος της, σε επιθυμητά επίπεδα. Ένα πρωινό λοιπόν με επισκέφτηκε με τη μητέρα της με σκοπό να αυξήσει το βάρος της. Το βασικό της κίνητρο ήταν το ότι δεν ένιωθε καλά με την εικόνα του εαυτού της, ειδικά την εν λόγω περίοδο (αρχές καλοκαιριού) και το ότι ένιωθε συχνά πυκνά κόπωση και ζαλάδες. Το τότε βάρος της ήταν 42 κιλά και το ύψος της 1,62. Το διατροφικό προφίλ της Ρ. ήταν το σύνηθες προφίλ ελλιποβαρών ατόμων: Έτρωγε ελάχιστα, ακατάστατες ώρες, προτιμούσε τα light τρόφιμα ενώ δεν της άρεσαν τα παχυντικά. Επίσης, όταν δεν ήταν σε καλή ψυχολογική κατάσταση, δεν έτρωγε, χαρακτηριστικό που επίσης συνάδει με το προφίλ των ελλιποβαρών ατόμων (σε αντίθεση με τα υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα).

Το πλέον σημαντικό που κατάφερε ήταν να δεχθεί ότι χρειάζεται χρόνος για να πάρει τα κιλά που πρέπει, όπερ και εγένετο… Έτσι αργά και σταδιακά κατάφερε σε 6 μήνες να πάρει 13 κιλά (κατά μέσο όρο 2,5 κιλά ανά μήνα)!

ΔΙΑΤΡΟΦΗ, ΒΑΡΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΥΡΙΆΝΟΣ, ΠΩΣ ΝΑ ΠΑΡΩ ΚΙΛΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here