Διάβασα διάφορα άρθρα και συνεντεύξεις προσπαθώντας να μάθω για την Γκιζέλα Ντάλι και να φτιάξω ένα πορτραίτο της, αλλά είτε έπεφτα πάνω είτε σε “αγιογραφίες”, ή σε υπερβολές: “Μεγάλη πρωταγωνίστρια” έγραφε ο ένας, “το κορμί” ο άλλος, “Η Μπριζίτ Μπαρντό της Ελλάδας” ο παρά άλλος.
Μα η Γκιζέλα Ντάλι αν ήταν σε κάποιες ταινίες πρωταγωνίστρια ήταν χαμηλού κόστους ερωτικές ταινίες, η Γκιζέλα Ντάλι που είχε ένα κορμί όπως κάθε μέση Ελληνίδα, που δεν ήταν κανένα σπουδαίο ταλέντο και που την συγκρίνουν με την Μπαρντό που υπήρξε τεράστιο, το Νο1 όνομα του Ευρωπαϊκού κινηματογράφου;
Εν πάση περιπτώσει για να δούμε ποια ήταν αυτή η κοπέλα.
Κάποιοι ηθοποιοί έχουν μείνει στην ιστορία γιατί έκαναν κάτι πρωτοποριακό για την εποχή τους και αυτό ισχύει και για την περίπτωση της Γκιζέλας Ντάλι. Ήταν η πρώτη Ελληνίδα ηθοποιός που έκανε γυμνές σκηνές. Και μάλιστα σε μια εποχή που το γυμνό ήταν ταμπού. Ναι, ναι υπήρχαν κι’ αυτές οι εποχές. Έψαχνες πολύ να βρεις γυμνό, σε αντίθεση με σήμερα που ψάχνεις να βρεις ντυμένες.
Η Γκιζέλα Ντάλι (πραγματικό όνομα Αδαμαντία Μαυροειδή), γεννήθηκε στη Πλάκα στις 23 Αυγούστου του 1937 με καταγωγή από τα Μέγαρα και την Νάξο. Οι δικοί της την φώναζαν Διαμάντω, και πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια με πολλά προβλήματα στην οικογένεια, μέχρι που αποφάσισε να σπουδάσει στη σχολή χορού Ανωμερίτου, στη σχολή Καλών Τεχνών και στη δραματική σχολή του Εθνικού Ωδείου – όπου άλλαξε και το όνομα της. Έκανε ντεμπούτο της σε ηλικία 23 ετών (1960) στην ταινία «Ραντεβού στη Βενετία» του σκηνοθέτη Ντίμη Δαδήρα, τον οποίο και παντρεύτηκε – και έκαναν μαζί 7 ταινίες.
Ήταν η εποχή που η Γκιζέλα ήταν όμορφη και λαχταριστή σαν φρέσκο λουλούδι. Έπεσε όμως στην παγίδα που της έστησε το κύκλωμα του φτηνιάρικου κινηματογράφου, κι’ έγινε αυτό που αποζητούσε το φιλοθέαμον κοινό: Η γυναίκα πειρασμός. Έγινε ο πόθος των αντρών, έγινε η φαντασίωση τους και οι φωτογραφίες της στόλισαν από εφηβικά δωμάτια, μέχρι νταλήκες και στρατώνες.
Έπαιξε σε ταινίες εωρικές, κομεντί, κωμωδίες και μελό. Άρχισαν να την αποκαλούν Ελληνίδα Μπριζίτ Μπαρντό όταν ο κινηματογραφικός φακός αποτύπωσε το ημίγυμνο σώμα της σε πολλές αποκαλυπτικές σκηνές που έκοβαν την ανάσα στον ανδρικό πληθυσμό, που δεν ήταν συνηθισμένος εκείνη την εποχή να βλέπει γυναίκες να γδύνονται τόσο άνετα. Έτσι ξεκίνησε κι’ έγινε η βασίλισσα του soft porno. Τα μαλλιά της ήταν από φυσικού ξανθά, μα έγιναν ξανθότερα. Έβαλε και φτηνιάρικες ξανθές περούκες. Τα μάτια της που είχαν μια αθωότητα χάθηκαν κάτω από το υπερβολικό μακιγιάζ και πίσω από το επιτηδευμένο βλέμμα της πρόκλησης. Το πρόσωπο της ντύθηκε με τη μάσκα της φιληδονίας. Μέσα σε μια 15ετία που κράτησε η καριέρα της, έπαιξε σε κάποιες επιθεωρήσεις στο θέατρο και σε καμιά 30αριά ταινίες, οι περισσότερες soft porno. Η δεκαετία του ’70 ήταν κομβική για την αλλαγή της καριέρας της μιας και άρχισε τις τολμηρές ταινίες και βιντεοταινίες, μερικές από τις οποίες θεωρούνται cult ή σε κάνουν να σκας στα γέλια: «Η Ελληνίδα και ο έρωτας», «Σκάνδαλα στο νησί του έρωτα», «Ο παρθένος», «Έρωτας δίχως σύνορα», «Μιρέλλα, η σάρκα της ηδονής», «Δαίμονες της βίας και του σεξ», «Η σπηλιά της αμαρτίας», «Αιμιλία η διεστραμμένη», «Ο Κύκλος της Ανωμαλίας» κ.α.
Στα 40 της, όταν είδε πως όλο αυτό δεν οδηγεί πουθενά, αποσύρθηκε από τον καλλιτεχνικό χώρο (1976-1977). Από εκεί και ύστερα έζησε στον Λυώνα της Νάξου – την πατρίδα της από τη μεριά της μητέρας της – όπου ανέπτυξε και πολιτιστική δραστηριότητα.
Στις 10 Σεπτεμβρίου του 2010 η Γκιζέλα Ντάλι έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 73 ετών, στο Ιατρικό Κέντρο της Νάξου, χτυπημένη από καθολικό καρκίνο, τον οποίο αντιμετώπισε σθεναρά για μία δεκαετία σχεδόν. Επί δέκα χρόνια ζούσε με τον καρκίνο.
Έκανε και ένα πέρασμα στην ταινία ”Πολυτεχνίτης κι ερημοσπίτης” (1963) του Αλέκου Σακελλάριου, όπου ο Θανάσης Βέγγος έπαιζε τον φωτογράφο και η Γκιζέλα Ντάλι ήταν η στριπτιζέζ που τον αναστάτωνε ερωτικά. ”Προσοχή και κοιτάμε εδώ” της λέει ο Βέγγος, δείχνοντας της τον φακό. ”Να δω το πουλάκι, ε;” τον ρωτάει εκείνη για να λάβει την απάντηση: ”Αμ έτσι όπως πάμε, θα το δεις και το πουλάκι”!
Η τελευταία κινηματογραφική της εμφάνιση έγινε το 2004 στην ταινία ”Τεστοστερόνη” του Γιώργου Πανουσόπουλου.
Φωτογραφία του 1970, με την Γκιζέλα Ντάλι, τον Σταύρο Παράβα, την Ρένα Βλαχοπούλου, τον Γιώργο Νταλάρα και τον Γιάννη Ντουνιά. Ήταν τότε που έπαιζαν στην επιθεώρηση ”Έρχονται – δεν έρχονται”, και η Γκιζέλα είχε ερωτική σχέση με τον νεαρό ανερχόμενο Νταλάρα.
Ένας από τους μεγάλους έρωτες της ζωής της ήταν ο τότε sexy ηθοποιός Αλκης Γιαννακάς. Η Γκιζέλα Ντάλι υπήρξε σύντροφος του για μεγάλο διάστημα και όπως είχε δηλώσει: “Ήταν ο μεγαλύτερος έρωτας της ζωής μου. Ήταν ο ωραιότερος και πιο περιζήτητος άντρας και ήταν δικός μου. Ζήσαμε μια σχέση πάθους”. Μαζί πρωταγωνίστησαν στην ταινία «Ο Παρθένος».
ΑΛΚΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΑΣ: Το πιο ωραίο ρεμάλι του σινεμά https://bit.ly/2uikKtK
Τηλεφώνησα σε μια παλιά ηθοποιό για να μου πει μερικά πράγματα για την Γκιζέλα. Την ήξερε, είχαν παίξει μαζί σε μια επιθεώρηση – και μου είπε: “Παρόλο που δεν ήταν και κανένα σπουδαίο ταλέντο, αν έπεφτε στα χέρια ενός καλού σκηνοθέτη και έπαιζε σε καλές παραγωγές, θα μπορούσε να βελτιωθεί. Δεν κατάφερε όμως να καθιερωθεί γιατί έπεσε «θύμα» της εξωτερικής της εμφάνισης με αποτέλεσμα να έχει πάντα β’ ρόλους ή μικρές συμμετοχές σε ταινίες, όπου πάντα υποδυόταν την sexy γκόμενα που οι άντρες την χρησιμοποιούσαν.”
Η ίδια σε μια συνέντευξη της είχε πει: “Ήταν άλλη η όψη μου και άλλη η κόψη μου. Ο Ντίμης Δαδήρας και οι άλλοι κινηματογραφικοί παραγωγοί εκμεταλλεύτηκαν την όψη μου! Η κόψη μου ήταν η βλάχα από τα Μέγαρα, στουρνάρι στο κεφάλι! Βλέπω τις ταινίες μου και μ’ αρέσει αυτή η κοπέλα, η Γκιζέλα, αλλά σήμερα δεν θα ήθελα να είμαι στη θέση της”.
Λένε πως σε κάποιο εκκλησάκι των Μεγάρων είχε κάνει τάμα για να τεκνοποιήσει, αλλά δεν τα κατάφερε ποτέ.
Με τον Φαίδωνα Γεωργίτση.
Από την ταινία «Ου κλέψεις» με τον Τάκη Εμμανουήλ.
ΤΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ: Ο άνθρωπος που προσπάθησε https://bit.ly/3A3kCMM
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΛΛΕΣ ΗΘΠΟΙΟΥΣ ΜΑΣ
ΜΙΡΑΝΤΑ ΚΟΥΝΕΛΑΚΗ: Ήταν λιγάκι «τζαζ» https://bit.ly/3droPSx
ΓΚΕΛΥ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν ήταν ρόδινη η ζωή της https://bit.ly/3p2WdTd
ΝΙΚΗ ΛΙΝΑΡΔΟΥ: Ξεκίνησε ως Μπέμπη Κούλα https://bit.ly/3kL3ioF
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΩΓΟΥ: Αυτοκτόνησε στα 53 της https://bit.ly/2TY4avb
ΒΙΚΥ ΒΑΝΙΤΑ: Ποιο ήταν το μεγάλο μυστικό της; https://bit.ly/3a0aMit
ΖΩΖΩ ΣΑΠΟΥΝΤΖΑΚΗ: Η Ζωζώ είναι είδος από μόνη της: https://bit.ly/2IMyk0U
ΡΙΚΑ ΔΙΑΛΥΝΑ: Η πρώτη Ελληνίδα σεξοβόμβα: https://bit.ly/2tWJGTP
ΚΟΡΙΝΑ ΤΣΟΠΕΗ: Καλλονή ακόμα και σήμερα https://bit.ly/38FcTqw
ΛΙΝΤΑ ΑΛΜΑ: Το θεϊκό κορμί που τρέλανε τον Μάνο Κατράκη https://bit.ly/39iuQxs
————————————————