Δεν τον ήθελε το κατεστημένο

Ήταν ένας καλλιτέχνης απ’ αυτούς που δεν “υπάκουαν” στα πρέπει της εποχής του. Σκεφτόταν και ζωγράφιζε διαφορετικά και ως εκ τούτου, το κατεστημένο - που πάντα τρέμει το καινούργιο – τον πολέμησε. Τον ανάγκασε να τα μαζέψει και να πάει στο εξωτερικό.

0
280

Ήταν ένας καλλιτέχνης απ’ αυτούς που δεν “υπάκουαν” στα πρέπει της εποχής του. Σκεφτόταν και ζωγράφιζε διαφορετικά και ως εκ τούτου, το κατεστημένο – που πάντα τρέμει το καινούργιο – τον πολέμησε. Τον ανάγκασε να τα μαζέψει και να πάει στο εξωτερικό.

Ζωγράφιζε με την ψυχή του και δοκίμασε τα πάντα: Λάδια, ακουαρέλες, γλυπτική, σκίτσο, εικονογραφήσεις βιβλίων, ακόμα και αφίσες για τον ΕΟΤ έφτιαξε. Ελάτε να δούμε ποιος ήταν ο Μίμης Βιτσώρης.

Ο (Δημήτρης) Μίμης Βιτσώρης γεννήθηκε στις 26 Σεπτεμβρίου 1902 στη Θεσσαλονίκη. Ήταν το τρίτο παιδί του Αλέξανδρου και της Αικατερίνης Βιτσώρη. Ο πατέρας του είχε γεννηθεί στην Μάντοβα της Ιταλίας, όπου είχε εργοστάσιο οινοποιίας, ενώ η μητέρα του είχε γεννηθεί στην Καβάλα και ήταν μοναχοκόρη καπνεμπόρου. Είχε ακόμα 5 αδέλφια: τον ηθοποιό Γιώργη Βιτσώρη, την Έμμα Βιτσώρη, τον ποιητή Τίμο Βιτσώρη, την Μαίρη Βιτσώρη και την Θηρεσία Βιτσώρη.

Το 1911, μετά το θάνατο του πατέρα του, η οικογένειά μετακόμισε στην Αθήνα και ο νεαρός Μίμης μπόρεσε να κάνει το όνειρο του πραγματικότητα. Γράφτηκε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, αλλά τα πράγματα δεν ήταν όπως τα φανταζόταν. Δεν ολοκλήρωσε τις σπουδές του επειδή διαφώνησε με την εκπαιδευτική φιλοσοφία της Σχολής και ήρθε επανειλημμένως σε σύγκρουση με τους διδάσκοντες.

Παρ’ όλα αυτά σε ηλικία 18 ετών έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση.

Απογοητευμένος με την “κλίκα” των καθιερωμένων ζωγράφων, έφυγε από την Αθήνα για ένα μεγάλο ταξίδι στην Ευρώπη. Ξεκίνησε από την Ιταλία, μετά πήγε στην Γερμανία και κατέληξε στην Γαλλία, όπου και στις τρείς χώρες μπόρεσε να μελετήσει τα εκεί ζωγραφικά ρεύματα. Παρέμεινε στο Παρίσι και συνεργάστηκε με το περιοδικό “O μικρός Παριζιάνος” (Le Petit Parisien) όπου δημοσίευε σκίτσα του. Αρρώστησε βαριά και το 1925 μετέβη στη Μάλτα, για να αλλάξει κλίμα και να κάνει την θεραπεία που του συνέστησαν οι γιατροί.

Το 1927, αφού έγινε καλά, επέστρεψε στην Ελλάδα και άρχισε να ασχολείται με τις προσωπογραφίες και τις τοπιογραφίες. Συνεργάστηκε με εφημερίδες και περιοδικά της Αθήνας, ενώ εικονογράφησε και βιβλία. Το 1930 ίδρυσε την “Ομάδα Τέχνη” μαζί με άλλους καλλιτέχνες της εποχής του. Έκτοτε συμμετείχε σε πολλές εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Πέθανε στις 29 Ιανουαρίου 1945 στην Αθήνα, κλονισμένος από τον θάνατο του ενός αδερφού και της μητέρας του.

Δεν τον ήθελε το κατεστημένο, Μίμης Βιτσώρης, Mimis Vitsoris, zografos, eikastika, nikosonline.gr

Οι προσωπογραφίες ήταν ένα από τα αγαπημένα του θέματα.

Δεν τον ήθελε το κατεστημένο, Μίμης Βιτσώρης, Mimis Vitsoris, zografos, eikastika, nikosonline.gr

Αριστερά το πορτραίτο του συγγραφέα Παντελή Χορν, πατέρα του ηθοποιού Δημήτρη Χορν, και δεξιά ένα γυναικείο πορτραίτο σε ακουαρέλα – με μια εντελώς σύγχρονη μοντέρνα τεχνοτροπία.

Δεν τον ήθελε το κατεστημένο, Μίμης Βιτσώρης, Mimis Vitsoris, zografos, eikastika, nikosonline.gr

Τις αγαπούσε πολύ τις ακουαρέλες.

Δεν τον ήθελε το κατεστημένο, Μίμης Βιτσώρης, Mimis Vitsoris, zografos, eikastika, nikosonline.gr

Δεν τον ήθελε το κατεστημένο, Μίμης Βιτσώρης, Mimis Vitsoris, zografos, eikastika, nikosonline.gr

Δύο από τα υπέροχα (και τόσο μοντέρνα) σκίτσα του. Ο Αιμίλιος Βεάκης και η Μαρίκα Κοτοπούλη.

Δεν τον ήθελε το κατεστημένο, Μίμης Βιτσώρης, Mimis Vitsoris, zografos, eikastika, nikosonline.gr

Αυτοπροσωπογραφία και δεξιά ένα έργο του για να γίνει αφίσα του ΕΟΤ.

Δεν τον ήθελε το κατεστημένο, Μίμης Βιτσώρης, Mimis Vitsoris, zografos, eikastika, nikosonline.gr

Το έργο με τίτλο «Σπίτια», διαφέρει από άλλα έργα του Βιτσώρη κυρίως λόγω των διαφορετικών χρωμάτων που χρησιμοποιεί. Στο πρώτο επίπεδο διαρθρώνονται οι όγκοι των σπιτιών. Ανάμεσα στους δύο κάθετους άξονες που δημιουργούν τα δύο πλαϊνά ψηλά κτήρια, διακρίνεται το λιμάνι και δύο πλοία. Συνήθως ο Βιτσώρης, στις εικόνες του από λιμάνια και όχι μόνο, χρησιμοποιούσε σκούρα χρώματα. Εδώ, αντιθέτως, επέλεξε πιο γήινα και φωτεινά χρώματα. (Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γεωργίου Ι. Κατσίγρα)

Δεν τον ήθελε το κατεστημένο, Μίμης Βιτσώρης, Mimis Vitsoris, zografos, eikastika, nikosonline.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ουμβέρτος Σ. Αργυρός: Ο μεγάλος Έλληνας Ιμπρεσιονιστής https://bit.ly/2tPwen8

Ελένη Αλταμούρα: Ντύθηκε άντρας για να σπουδάσει https://bit.ly/3Fru9Be

Σοφία Λασκαρίδου: Υποτιμημένη από την πολιτεία https://bit.ly/3auDUjL

Θάλεια Φλωρά-Καραβία: Η κόρη του παππά https://bit.ly/3C2CEBq

Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης: Έζησε και έδρασε με απόλυτη αυτονομία https://bit.ly/2Tx0kdg

Περικλής Βυζάντιος: Γράφοντας την βιογραφία του, πέθανε https://bit.ly/3bZ8AsX

Γιώργος Βαρλάμος: Ο ζωγράφος με τα αγριολούλουδα https://bit.ly/3z9RZx3

Σπύρος Βασιλείου: Ο μπάρμπα Σπύρος https://bit.ly/2UlA580

Γιάννης Μόραλης: Ο γίγαντας της Ελληνικής ζωγραφικής https://bit.ly/2CNNPTQ

Νίκος Εγγονόπουλος: Ο μεγάλος υπερρεαλιστής ποιητής και ζωγράφος https://bit.ly/2pY7KWH

Γιάννης Τσαρούχης: Λάτρευε την Ελλάδα, την Κάλλας και την Μπέλλου https://bit.ly/2EZl4j2

Γιώργος Μπουζιάνης: Ο Έλληνας θεμελιωτής της μοντέρνας τέχνης https://bit.ly/2nhZfY9

——————————————————-

Μίμης Βιτσώρης- Αυτοπροσωπογραφία

Δεν τον ήθελε το κατεστημένο, Μίμης Βιτσώρης, Mimis Vitsoris, zografos, eikastika, nikosonline.gr

vitsoris

——————————————————-

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.