Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας

Η 6η Απριλίου είναι η ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, μια και 6 Απριλίου 1957 είναι η ημέρα που γεννήθηκε. Και οι άνθρωποι της Ολυμπιακής την θυμούνται πάντα. Ήταν η ημέρα που η Τ.Α.Ε (Τεχνικαί Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις) έγινε ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ (ΟΑ) (OLYMPIC AIRWAYS).

0
213

Η 6η Απριλίου είναι η ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, μια και 6 Απριλίου 1957 είναι η ημέρα που γεννήθηκε. Και οι άνθρωποι της Ολυμπιακής την θυμούνται πάντα. Ήταν η ημέρα που η Τ.Α.Ε (Τεχνικαί Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις) έγινε ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ (ΟΑ) (OLYMPIC AIRWAYS).

To 2007, για την επέτειο των 50 χρόνων της, είχε κυκλοφορήσει από το ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ, ένα λεύκωμα με τίτλο: “1957 – 2007: Μισός αιώνας στους ουρανούς”. Από το εισαγωγικό κείμενο αυτού του λευκώματος αντιγράφω:

“Ο ήλιος είχε αρχίσει να διαλύει το σκοτάδι της προηγούμενης νύχτας. Η ώρα πλησίαζε 6:30, η προκαθορισμένη ώρα για το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη της Τ.Α.Ε. είχε φτάσει. Μόνο που τα διακριτικά της εταιρείας δεν υπήρχαν πια πάνω στο DC-3. Είχαν αντικατασταθεί από έξι κύκλους. Η Ολυμπιακή Αεροπορία είχε πάρει σάρκα και οστά. Είχε γεννηθεί στις 6 Απριλίου 1957. Στον αεροδιάδρομο του Ελληνικού η Ντακότα προθερμαίνει τους κινητήρες της. Οι 28 επιβάτες για Θεσσαλονίκη έχουν ήδη επιβιβαστεί, όταν ο τότε γενικός διευθυντής του αεροδρομίου ανέβηκε στο αεροπλάνο, για να ανακοινώσει ότι υπογράφηκε τελικά η σύμβαση μεταξύ Ελληνικού κράτους και Αριστοτέλη Ωνάση για την εκχώρηση στον Έλληνα Κροίσο όλων των δικαιωμάτων της Τ.Α.Ε., προκειμένου να ιδρυθεί η Ολυμπιακή Αεροπορία.

Έτσι χωρίς επισημότητες, χωρίς βαρύγδουπες δηλώσεις και φανταχτερές εκδηλώσεις αλλά με σεμνότητα, σα να επρόκειτο για κάτι φυσιολογικό και αναμενόμενο, εκτελέστηκε η πρώτη ιστορική πτήση εσωτερικού, το παρθενικό ταξίδι της Ολυμπιακής Αεροπορίας, από Αθήνα για Θεσσαλονίκη. Με πιλότο τον Παύλο Ιωαννίδη και μοναδική αεροσυνοδό τη Ντενίζ Καράγιωργα, τα πενήντα λεπτά της πτήσης κύλησαν χωρίς κανένα απρόοπτο. Ήταν Άνοιξη, μια ηλιόλουστη μέρα του Απρίλη…”

Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ωνάσης, 1957 Ολυμπιακή Αεροπορία, Onassis, Olympic Airways, nikosonline.gr

Ο κρατικός αερομεταφορέας από το 1950 και έπειτα, είχε πολλά προβλήματα. Η επιβατική κίνηση έπεφτε και το 1955 αποφασίζεται η εκκαθάριση της με σκοπό την πώληση της. Ο πλειστηριασμός ξεκινά με προσφορά 60.000.000 δραχμών. Κανείς όμως δεν ενδιαφέρεται και έτσι κατοχυρώνεται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Στα τέλη Ιουλίου 1956 υπογράφεται νέα συμφωνία του Ελληνικού Κράτους με τον Αριστοτέλη Ωνάση που περιλαμβάνει και την αποκλειστική εκμετάλλευση των αεροπορικών συγκοινωνιών της χώρας. Το 1957 η εταιρεία Τ.Α.Ε αγορασμένη πλέον από τον Έλληνα μεγιστάνα μετονομάζεται σε «ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ» (ΟΑ) (Αγγλ. OLYMPIC AIRWAYS) και στις 6 Απριλίου κάνει το παρθενικό της ταξίδι εκτελώντας πρωϊνό δρομολόγιο στην ιστορία της ελληνικής εναέριας συγκοινωνίας το Αθήνα – Θεσσαλονίκη και μάλιστα με ελικοφόρο DC-3. Η νεοσύστατη εταιρεία αποτελείται από 15 ελικοφόρα (δεκατέσσερα DC-3 και ένα DC-4) και προσωπικό 835 υπαλλήλων. Τις στολές των αεροσυνοδών σχεδίασε ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος σχεδιαστής Jean Desses.

Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ωνάσης, 1957 Ολυμπιακή Αεροπορία, Onassis, Olympic Airways, nikosonline.gr

Η πρώτη στολή της Ολυμπιακής (1957-1966) σχεδιασμένη από τον Γιάννη Ντεσσέ (Jean Desses). Αναλυτικό πορτραίτο του θα βρείτε εδώ: https://bit.ly/2PV3E1Q

Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ωνάσης, 1957 Ολυμπιακή Αεροπορία, Onassis, Olympic Airways, nikosonline.gr

Όλη η ιστορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας του Ωνάση είναι εδώ: https://bit.ly/2q62OQ9

Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ωνάσης, 1957 Ολυμπιακή Αεροπορία, Onassis, Olympic Airways, nikosonline.gr

Στις μέρες μας το Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζομένων Ολυμπιακής Αεροπορίας, παλεύει για την δημιουργία του Μουσείου της Ολυμπιακής, στο χώρο του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικό. Μίλησα μαζί τους και από τα πολλά που είμαι συνοψίζω, πως οι άνθρωποι δικαίως ζητούν…

– Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό

– Διάσωση των παλαιών αεροσκαφών

– Να εκθέσουν την συλλογή των 23.000 ιστορικών εκθεμάτων που διαθέτουν.

Και βέβαια όλα αυτά τα ιστορικά κειμήλια της νεότερης Ελλάδας πρέπει να βρουν το σπίτι τους. Το πολιτισμικό αποτύπωμα της Ολυμπιακής Αεροπορίας και του Ελληνικού δεν μπορεί, δεν πρέπει να σκοντάφτει και να απειλείται με εξαφάνιση η νεότερη πολιτιστική κληρονομιά και η ιστορικότητα του χώρου. Στηρίζουμε λοιπόν την δημιουργία του Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας και της ιστορικής Ολυμπιακής Αεροπορίας, στον χώρο του παλαιού Αεροδρομίου του Ελληνικού, όπως το προσδιορίζει το θεσμοθετημένο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας (ΡΣΑ)

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ

Πάροδος Λεωφ. Βουλιαγμένης 602Α, 16452 – Αργυρούπολη

Πληροφορίες: Βασίλης Τσατσαράγκος, Τηλ. 6944363214

E-mail: polkeoa0@gmail.com

Website: www.polkeoa.gr

Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ωνάσης, 1957 Ολυμπιακή Αεροπορία, Onassis, Olympic Airways, nikosonline.gr

Ντέμης Ρούσσος, Μαρία Κάλλας, Μάνος Χατζιδάκις με Ολυμπιακή Αεροπορία

Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ωνάσης, 1957 Ολυμπιακή Αεροπορία, Onassis, Olympic Airways, nikosonline.gr

Η Elizabeth Taylor στο αεροδρόμιο του Ελληνικού όταν ταξίδεψε με την Ολυμπιακή.

Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ωνάσης, 1957 Ολυμπιακή Αεροπορία, Onassis, Olympic Airways, nikosonline.gr

Η Σοφία Βέμπο ταξιδεύει με την Ολυμπιακή

Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ωνάσης, 1957 Ολυμπιακή Αεροπορία, Onassis, Olympic Airways, nikosonline.gr

Η Jackie Kennedy (πριν γίνει Onassis) και δεξιά ο γιος της John Jr. με Ολυμπιακή

Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ωνάσης, 1957 Ολυμπιακή Αεροπορία, Onassis, Olympic Airways, nikosonline.gr

Αλέξανδρος Ωνάσης, καθηγητής κ. Γιωργάκης και ο Pierre Cardin, ο οποίος επίσης σχεδίασε στολές για την Ολυμπιακή.

Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ωνάσης, 1957 Ολυμπιακή Αεροπορία, Onassis, Olympic Airways, nikosonline.gr

Ο Pierre Cardin με τα κορίτσια της Ολυμπιακής που φορούν τις σχεδιασμένες από τον ίδιο, στολές.

Ημέρα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, Ωνάσης, 1957 Ολυμπιακή Αεροπορία, Onassis, Olympic Airways, nikosonline.gr

Η Σοφιάνα Καράμαλη ήταν η πρώτη γυναίκα πιλότος της πολιτικής αεροπορίας στην Ελλάδα. Εδώ με την Τατιάνα Σταματελοπούλου.

——————————————–

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.