Η γυναίκα καταστροφή…..

1
113

karekla

Ήταν η πιο περιζήτητη νύφη όλης της Ελλάδας. Ο Όμηρος στην Ιλιάδα την παρουσιάζει σαν πλάσμα ανθρώπινο με θεϊκή καταγωγή, παραδέχεται ότι είναι πανέμορφη, αλλά ο Αισχύλος την ονομάζει σαν γυναίκα καταστροφή για τα καράβια, τους άνδρες, και τις πολιτείες.

Στην Ελληνική μυθολογία, η αποκαλούμενη και Ωραία Ελένη, περίφημη για την ομορφιά της, ήταν κόρη του Δία. Έτσι τουλάχιστον μας την παρουσιάζει ο Όμηρος, λέγοντας ότι γεννήθηκε από την επαφή του με την Λήδα, την οποία ο θεός επισκέφτηκε μεταμορφωμένος σε κύκνο. Είναι δηλαδή αδελφή των Διόσκουρων, Κάστορα και Πολυδεύκη.

Ο θρύλος της ομορφιάς της είχε εξαπλωθεί σ’ όλη την αρχαία Ελλάδα. Πολύ μικρή την έκλεψε ο Θησέας, ενώ χόρευε στον ναό της Αρτέμιδος και τη μετέφερε στην Αττική, όπου την έκρυψε στις Αφίδνες για να τη φροντίζει η μητέρα του, η Αίθρα. Από εκεί την απελευθέρωσαν οι αδελφοί της οι Διόσκουροι και την γύρισαν πίσω στο Άργος. Ήταν ήδη η πιο περιζήτητη νύφη όλης της Ελλάδας και οι πιο σημαντικοί και γενναίοι Έλληνες της εποχής ήθελαν να την παντρευτούν. Ανάμεσά τους ο Μενέλαος, ο Οδυσσέας, ο Διομήδης, ο Αίας, ο Τεύκρος, ο Θόας, ο Ιδομενέας, ο Μαχάων, ο Ποδαλείριος, ο Φιλοκτήτης κ.ά. Ο επίσημος πατέρας της, ο Τυνδάρεως, τους είχε βάλει όλους να ορκιστούν ότι, όποιον κι αν παντρευόταν η Ελένη, οι υπόλοιποι θα υποστήριζαν και θα προστάτευαν το γάμο της. Τελικά την πάντρεψε με τον Μενέλαο, τον βασιλιά της Σπάρτης, με τον οποίο η Ελένη απέκτησε δυο παιδιά, την Ερμιόνη και τον Ιππόστρατο.

flat550x550075f

Η αρπαγή της από τον Πάρη και η μεταφορά της στην Τροία έγινε υπό τις ευλογίες της Θεάς Αφροδίτης, και στάθηκε η αφορμή, του Τρωικού Πολέμου.

Μετά τον θάνατο του Πάρη συνδέθηκε με τον αδελφό του Δηίφοβο, αλλά ύστερα από την πτώση της Τροίας ακολούθησε τον Μενέλαο στην Σπάρτη, όπου έφτασαν μετά από περιπέτειες οχτώ χρόνων. Από τότε έζησαν ήσυχοι την υπόλοιπη ζωή τους. Σύμφωνα με άλλο μύθο, η Ελένη που ακολούθησε τον Πάρι στην Τροία δεν ήταν η πραγματική, αλλά το είδωλό της. Η πραγματική Ελένη είχε φυγαδευτεί από την Αφροδίτη στην Αίγυπτο. Στο μύθο αυτό αναφέρονται στα έργα τους ο Στησίχορος, ο Ευριπίδης και στη σύγχρονη εποχή ο νομπελίστας ποιητής Γιώργος Σεφέρης στο ποίημα του «Eλένη».

Helen-of-Troy2_M

Πως την είδαν οι συγγραφείς

Ο Όμηρος στην Ιλιάδα παρουσιάζει την Ελένη ως πλάσμα ανθρώπινο με θεϊκή καταγωγή και την αντιμετωπίζει με συμπάθεια. Την χαρακτηρίζει καλλίκομον (ομορφομαλλούσα), καλλιπάρηον (ομορφοπρόσωπη), λευκώλενον (ασπροχέρα), τανύπεπλον (ομορφοντυμένη) κ.α. Σε κάποιο σημείο βέβαια την αναφέρει και σαν ριγεδανήν (φρικτή), γιατί προκάλεσε τον αφανισμό πολλών ηρώων. Για τον ίδιο λόγο ο Αισχύλος την αποκαλεί ελεύναν, έλανδρον, ελέπτολιν (καταστροφή για τα καράβια, τους άνδρες, και τις πολιτείες). Οι λυρικοί ποιητές Ίβυκος και Αλκαίος την θεωρούν υπαίτια του πολέμου και τη συνδέουν με την απιστία. Η Σαπφώ αναφέρεται στην Ελένη όχι για να την κατακρίνει ως αιτία πολέμου, αλλά για να δικαιωθεί ο Έρωτας ο οποίος είναι δυνατόν να προκαλέσει φοβερότατα δεινά. Στον Ευριπίδη, όχι όμως σε όλα του τα έργα, παρουσιάζεται περισσότερο ως θύμα παρά ως πρόξενος κακών.

Helen-of-Troy4_M

Η παρουσία της Ωραίας Ελένης σε αρχαιοελληνικά αγγεία.

Helen-of-Troy5_M

Η Ελένη και ο Πάρις σε πίνακα του Jacques-Louis David (1788) και δεξιά η Ελένη από την Evelyn de Morgan (1898)

ελληνικη-μυθολογια

Ο Πάρις και η Ωραία Ελένη στην αυλή της Τροιάς.

Η ωραία Ελένη γνώρισε δόξες από συγγραφείς, ποιητές, ζωγράφους, γλύπτες, μουσικούς, κομίστες, σκηνοθέτες και σεναριογράφους. Ακόμα και σε ταινίες πορνό την έχουν βάλει.

1E_M

Δεξιά, ο Μενέλαος παίρνει πίσω την ωραία Ελένη

Helen-of-Troy_M

Η μορφή της έχει μπει σε έργα τέχνης μέχρι και σε editorial μόδας στην Vogue

Diane Kruger and Orlando Bloom

Ο Orlando Bloom και Diane Kruger σαν Πάρις και Ωραία Ελένη στην ταινία Τροία.

Helen-of-Troy3_M

Μέχρι και η Δούκισσα Νομικού έχει παίξει στο θέατρο την Ωραία Ελένη

Helen-of-Troy1_M

Γίνετε μέλη στην σελίδα “Ελλάδα λέμε…” / https://www.facebook.com/Ελλαδα-λέμε-1071846639572810/

1 COMMENT

  1. Eλεύνα πρέπει να σημαίνει καταστροφή για τα
    κρεββάτια,χωρίς να αποκλείω και την ερμηνεία
    που προαναφέρθηκε.Οπως και να έχει,οι λέξεις
    της Αρχαίας Ελληνικής είναι φοβερές και “απίστευτες”!Κυρίως των Τραγικών Ποιητών
    και του Ομήρου!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here