Αιμίλιος Βεάκης: Τον ταπείνωσαν και τον ξεφτίλισαν

Το θέατρο Βεάκη στην οδό Στουρνάρη, όλοι το ξέρουμε. Ομοίως το Βεάκειο στον Πειραιά, αλλά και την οδό Βεάκη με τις καφετέριες στο Περιστέρι. Τον Αιμίλιο Βεάκη όμως τον ξέρουμε; Ξέρουμε τι ακριβώς ήταν αυτός ο άνθρωπος;

2
2913

Το θέατρο Βεάκη στην οδό Στουρνάρη όλοι το ξέρουμε. Ομοίως το Βεάκειο στον Πειραιά, αλλά και την οδό Βεάκη με τις καφετέριες στο Περιστέρι. Τον Αιμίλιο Βεάκη όμως τον ξέρουμε; Ξέρουμε τι ακριβώς ήταν αυτός ο άνθρωπος;

Ε, λοιπόν ήταν χείμαρρος. Ένας ηθοποιός που όταν έπαιζε ξεχνούσε τα πάντα και γινόταν ο ρόλος του. Σπάνια υποκριτικά προσόντα, εξαιρετική ενέργεια, ακέραιο ήθος, αριστερός και πατριώτης. Όλα αυτά και άλλα πολλά ήταν ο άνθρωπος/ καλλιτέχνης Αιμίλιος Βεάκης.

Αιμίλιος Βεάκης

Έκανε την πρώτη του εμφάνιση στη σκηνή το 1901 και πέρασε τα επόμενα χρόνια κάνοντας περιοδείες με τα μπουλούκια εκείνης της εποχής, σε πόλεις και χωριά, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Κωνσταντινούπολη, στη Σμύρνη και την Αλεξάνδρεια, παίζοντας δεκάδες ρόλους σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο. Κάποια στιγμή στους Βαλκανικούς πολέμους του 1912-13 επιστρατεύεται και μάλιστα προάγεται σε λοχία «επ’ ανδραγαθία», ενώ παράλληλα οργανώνει παραστάσεις στα πλαίσια του Μακεδονικού Αγώνα.

Μετά τον πόλεμο, επιστρέφει και συνεργάζεται με μεγάλα ονόματα της εποχής όπως η Κυβέλη και η Κοτοπούλη. Στη δεκαετία του 1930 προσλαμβάνεται στο Εθνικό Θέατρο και εκεί βρίσκει την ευκαιρία να παίξει αρκετούς ρόλους υψηλού επιπέδου με αποκορύφωμα την ερμηνεία του στον «Βασιλιά Ληρ», του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, μια παράσταση του 1938, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη. Ο συγγραφέας και κριτικός του θεάτρου Μάριος Πλωρίτης όταν είδε την παράσταση έγραψε: «Στην τρομερή σκηνή της θύελλας, που ο αποδιωγμένος γερο-βασιλιάς παλεύει με τα στοιχεία της φύσης και με τα στοιχειά της φαρμακωμένης ψυχής του, ο Βεάκης ήταν στοιχείο της φύσης ο ίδιος, ήταν θύελλα μέσα στη θύελλα, τυφώνας απέναντι στον τυφώνα και ο ανεμοστρόβιλος της οδύνης του άρπαζε σύγκορμο τον θεατή παρασύροντάς τον στην ιλιγγιώδη δίνη της παράκρουσης, της οργής και της αυτογνωσίας του»

Τα χρόνια περνούν και κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής ο Βεάκης βρίσκεται στο πλευρό της Εθνικής Αντίστασης. Μετά τα Δεκεμβριανά ακολούθησε το ΕΑΜ στην υποχώρηση προς τα βουνά όπου και συνέχισε να δίνει θεατρικές παραστάσεις. Μέσα σε όλο αυτό το διάστημα, σ’ αυτές τις σκοτεινές μέρες, της Κατοχής, της Αντίστασης, των Δεκεμβριανών και του Εμφύλιου, ο Βεάκης μαζί με όλους τους προοδευτικούς καλλιτέχνες, βρέθηκε το 1942 έξω από το Εθνικό Θέατρο. Άνεργος και κατατρεγμένος. Μετά το Δεκέμβρη άρχισε ο συστηματικός παραμερισμός του καλλιτέχνη και η προσχεδιασμένη συντριβή του από τους πολιτικούς αντιπάλους, Γερμανούς και Έλληνες.

Emilios-Veakis, Αιμίλιος ΒεάκηςΤο 1947 αποχώρησε από το θέατρο με μια πενιχρή σύνταξη και τον Απρίλιο του 1950, έπειτα από πολλές διαμαρτυρίες του κόσμου, το Εθνικό Θέατρο τον ξανακάλεσε.

Για να τον ταπεινώσουν άρχισαν να του δίνουν να παίζει κάποια ρολάκια, σαν από ελεημοσύνη για να παίρνει το μισθό του. Η πίκρα του είχε ξεχειλίσει. Η ευαισθησία του είχε πληγωθεί βαθιά κείνες τις μαύρες μέρες. Δεν μπορούσε ν’ αντέξει. Το μυαλό και η τρυφερή καρδιά του βασανίζονταν. Αποζητούσε το θάνατο. Σαν το βασιλιά Ληρ ένιωθε κι αυτός πως είχε προδοθεί. Ήθελε να πεθάνει ένδοξα πάνω στην σκηνή. Και ο θάνατος δεν άργησε να έρθει. 29 Ιούνη του 1951, έσβησε αθόρυβα, ταπεινά, τίμια…

Emilios_Veakis, Αιμίλιος Βεάκης

Βλέποντας αυτήν την φωτογραφία, ο Λόρενς Ολίβιε είπε στην Κατίνα Παξινού: «Αυτός είναι ο Βασιλιάς Ληρ»!

Emilios-Veakis, Αιμίλιος Βεάκης

Μετά το Δεκέμβρη άρχισε ο συστηματικός παραμερισμός του καλλιτέχνη και η προσχεδιασμένη συντριβή του από τους πολιτικούς του αντιπάλους.

Emilios-Veakis, Αιμίλιος Βεάκης

Για όσους ενδιαφέρονται υπάρχει το βιβλίο του Λυκούργου Καλλέργη «Στο διάβα του πολυτάραχου 20ου αιώνα» (Εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗ), όπου αναφέρεται και στον Αιμίλιο Βεάκη.

Αιμίλιος Βεάκης

Ο Αιμίλιος Βεάκης εμφανίστηκε σε πολύ λίγες ταινίες. Μία από αυτές ήταν η «Φωνή της Καρδιάς» (1943). Πάντως στις κινηματογραφικές του εμφανίσεις ο Βεάκης δεν μπόρεσε να αναδείξει παρά ένα μικρό ποσοστό από το τεράστιο ταλέντο του. Ήταν πλασμένος για το θέατρο – για μεγάλους κλασικούς ρόλους.

————————

ΕΛΛΗΝΕΣ ΗΘΟΠΟΙΟΙ

 Διαβάστε μεγάλα αφιερώματα

ΑΣΠΑΣΙΑ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Το παλιοκουμούνι https://bit.ly/3eIGjYR

ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ: Μια μεγάλη μορφή https://bit.ly/2fYAJYS

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ: Γοητευτικός, έξυπνος, είρων & σνομπ https://bit.ly/2DshAcF

ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΓΑΝΕΑΣ: Αριστοκράτης και κομμουνιστής https://bit.ly/2MGRinc

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΖΕΡΒΟΣ: Η κόρη του θάφτηκε ζωντανή https://bit.ly/2SfcgMX

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΤΣΗΣ: “Δεν αντέχω την μιζέρια” https://bit.ly/2X6shs8

ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Την δολοφόνησαν από ζήλια, φθόνο και μίσος https://bit.ly/347LTi4

ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ: Bisexual και ναρκομανής https://bit.ly/2HCJHHY

ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ: Έτσι την γνώρισα https://bit.ly/2qIjgso

ΑΝΝΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ: Η τελευταία μεγάλη τραγωδός https://bit.ly/2mZngQq

ΕΛΛΗ ΛΑΜΠΕΤΗ: «Έπαιζε» με άντρες και γυναίκες https://bit.ly/2eVV51r

ΜΑΙΡΗ ΑΡΩΝΗ: Έκανε απεργία πείνας για να γίνει ηθοποιός https://bit.ly/2QZ5PRT

ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΟΥΝΤΑΣ: Ο σκληρός άντρας, ο λαϊκός https://bit.ly/2FHq6WG

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΑΚΟΣ: Του ζητούσαν χαρτί κοινωνικών φρονημάτων https://bit.ly/2ZKPx1Q

—————————————————-

2 COMMENTS

  1. Aιμιλιος Βεακης….Μια μορφη Θεατρικη,μια παραγκωνισμενη Προσωπικοτητα του Ελληνικου Θεατρου….Πραγματικος Βασιλιας ΛΗΡ τιμιος .προδωμενος απο τους αντιπαλους τους που εσκεμμενα ,προσπερασαν το αναγνωρισιμο ταλεντο του!!!! Ηθελε να φυγει τιμια,ταπεινα,πικραμενος απο τα θηρια που ηθελαν να τον κατασπαραξουν και να αφανησουν μια τετοια ποιοτικη ηθοποιια….Και ετσι συμβαινει…και σημερα…Δυστυχως οι πολλοι…ο συρμος…καταβροχθιζει …τους λιγους…την ποιοτητα…και εκει ειναι η διαφορα….Στο τελος φευγεις τιμια με το αστρο σου μεσουρανα και τους λιγους να σε θυμουνται….

  2. Επαναλαμβανομαι χωρις να το θελω,γιατι μπροστα σε αυτο …το θηριο ψυχης ,ποιοτητας ,ηθους, δεν μπορω να αντισταθω.Παντα οταν διαβαζω για τον Αιμιλιο Βεακη αναρωτιεμαι γιατι παντα η διαφορα παραγκωνιζεται και τιμωρειται? Γιατι γινεσαι αποδεκτος μονο οταν εισαι συμφωνος με την προχειροτητα, την φτωχεια των ιδεων και γενικα να πρεπει να ακολουθησεις το μονοπατι που σου χαραζουν οι αλλοι? Εκει ακριβως φαινεται η διαφορα ψυχης και πνευματος.Ενας ανθρωπος-ηθοποιος-πατριωτης ,δεν μπορουσε να εχει αλλη επιλογη…..επιλογη ζωης…Προτιμοτερο να ακολουθησεις τον δικο σου δρομο ,αυτον που πιστευεις και μια ζωη υπηρετεις….παρα αυτον τον δρομο που σε αλλοιωνει σαν ατομο και σε οδηγει στον αφανισμο της ψυχης και του πιστευω σου…Γι αυτο αυτο το αστερι φωτιζει και θα φωτιζει παντα και θα τον συγκρινουμε παντα….

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.