Η τέχνη σε κοινή θέα

Το απαστράπτων γλυπτό από ορείχαλκο που φιλοτέχνησε η Αφροδίτη Λίτη έγινε στόχος άγριου κραξίματος, ειρωνικών σχολίων και σοβαρών ενστάσεων. Ποιος είναι ο ελληνικός σύλλογος «Μαρία Κάλλας» που πήρε την πρωτοβουλία για τη δημιουργία και τοποθέτηση του γλυπτού; Ποια είναι η γλύπτρια; Ποιος ενέκρινε την τοποθέτηση του;

1
623

Το απαστράπτων γλυπτό από ορείχαλκο που φιλοτέχνησε η Αφροδίτη Λίτη έγινε στόχος άγριου κραξίματος, ειρωνικών σχολίων και σοβαρών ενστάσεων. Ποιος είναι ο ελληνικός σύλλογος «Μαρία Κάλλας» που πήρε την πρωτοβουλία για τη δημιουργία και τοποθέτηση του γλυπτού; Ποια είναι η γλύπτρια; Ποιος ενέκρινε την τοποθέτηση του;

Η Αθήνα είναι μια Ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που πάσχει από σύγχρονες εικαστικές παρεμβάσεις. Οι Έλληνες δεν είμαστε εκπαιδευμένοι στις τέχνες – πόσο μάλλον στα σύγχρονα εικαστικά ρεύματα. Οι Έλληνες έχουν γαλουχηθεί με “μπουζούκια” και τηλεόραση. Τέλος. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως μπορεί ο οποιοσδήποτε ιδιώτης ή σύλλογος να τοποθετεί γλυπτά σε δημόσιους χώρους.

Η τέχνη σε κοινή θέα, άγαλμα Μαρία Κάλλας, Αφροδίτη Λίτη, γλύπτρια, Maria Callas, εικαστικά, art, δήμος Αθηναίων, nikosonline.gr

Με ποια διαδικασία γίνονται οι εικαστικές παρεμβάσεις; με ποιους όρους και με ποιες προϋποθέσεις; Υπάρχουν επιτροπές που κρίνουν την καλλιτεχνική αξία κάποιων γλυπτών που σκοπεύουν να τοποθετηθούν σε κοινή θέα; Και η παραγγελία πως γίνεται; Με διαγωνισμούς από τον Δήμο Αθηναίων, με αναθέσεις ή με αποδοχή δωρεών από χορηγούς;

Η τέχνη σε κοινή θέα, άγαλμα Μαρία Κάλλας, Αφροδίτη Λίτη, γλύπτρια, Maria Callas, εικαστικά, art, δήμος Αθηναίων, nikosonline.gr

Η Αφροδίτη Λίτη (φωτο επάνω) είναι μια πολύ εργατική και παραγωγική γλύπτρια που σε άλλους αρέσει και σε άλλους όχι. Που άλλες φορές κάνει κάποια πρωτότυπα έργα κι’ άλλες που σαφώς αντιγράφει. Άλλες φορές πετυχαίνει κι’ άλλες αποτυγχάνει. Σε κάθε καλλιτέχνη δημιουργό συμβαίνει αυτό. Στην περίπτωση του γλυπτού – που υποτίθεται ότι αναπαριστά την Μαρία Κάλλας – κατά την γνώμη μου απέτυχε οικτρά. Όχι για το υλικό που χρησιμοποίησε, ούτε γιατί δεν μοιάζει με την Κάλλας, αλλά σαν γλυπτό δεν λέει τίποτα. “Άψυχο” κι’ ανέμπνευστο.

Με το που τοποθετήθηκε αυτό το γλυπτό στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου (στο αλσύλλιο Ροβέρτου Γκάλι), το θέμα της τέχνης στον δημόσιο χώρο ήρθε ξανά στην επιφάνεια με έντονο τρόπο, και με απανωτά trolls από τους χρήστες των social media, πού έσπευσαν να το χλευάσουν και να το συγκρίνουν – ο καθένας με τις αναφορές και την κουλτούρα του.

Ο Σταμάτης Κραουνάκης σε ένα post που έκανε γράφει: “Το τέρας της Κάλλας, το πληρωμένο αυτό τέρας της κακοποίησης μιας ιέρειας, στέκει βαριοϊσκιωτο, απεχθές.”

Η τέχνη σε κοινή θέα, άγαλμα Μαρία Κάλλας, Αφροδίτη Λίτη, γλύπτρια, Maria Callas, εικαστικά, art, δήμος Αθηναίων, nikosonline.gr

Και έτρεξαν για τα αποκαλυπτήρια που έγιναν με την γνωστή προχειράτζα (ακούμπησαν το έργο πάνω στο χώμα), ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, ο υφυπουργός Πολιτισμού Νίκος Γιατρομανωλάκης και η πρόεδρος του Ελληνικού Συλλόγου «Μαρία Κάλλας», Λιάνα Σκουρλή, που είχε την πρωτοβουλία για την εξεύρεση χορηγών και την τοποθέτησή του. Αυτοί οι 3 λοιπόν είναι το θέμα μας – που παρήγγειλαν αυτό το γλυπτό όχι για να μπει σε κάποια γκαλερί, ούτε σε κάποια ιδιωτική συλλογή, αλλά σε δημόσιο χώρο.

Την μπρούτζινη ντίβα – που δεν της μοιάζει καθόλου – σε εκτυφλωτικό χρυσό, φιλοτέχνησε όπως είπαμε η γνωστή εικαστικός Αφροδίτη Λίτη, καθηγήτρια στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, βραβευμένη, και με πλούσια εκθεσιακή δραστηριότητα. Παντού χωμένη είναι. Έκθεση στο Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας, έκθεση στο Μουσείο Αρχαίας Μεσσήνης, έκθεση από δω, έκθεση από κει… Η ίδια απαντώντας μέσω των καναλιών στους επικριτές της απάντησε: “Αυτή είναι η δική μου Κάλλας”, εννοώντας φαντάζομαι πως κάθε καλλιτέχνης έχει δικαίωμα να βλέπει τα πράγματα με τα δικά του μάτια.

Ο σύλλογος «Μαρία Κάλλας» κάνει διάφορες εκδηλώσεις και δράσεις που θα κορυφωθούν το 2023 με τα εγκαίνια του Μουσείου «Μαρία Κάλλας» στην οδό Μητροπόλεως 44, ένα τετραώροφο νεοκλασικό 1.070 τ.μ., ιδιοκτησίας Δήμου Αθηναίων, ο οποίος έχει και τη συλλογή με αυθεντικά αντικείμενα της ντίβας. Αυτό το μουσείο είναι μια άλλη πικραμένη μακρόχρονη ιστορία, αφού το σχέδιο πρωτοξεκίνησε το 2013 με σκοπό να ολοκληρωθεί το 2015, τα εγκαίνια μετατέθηκαν για το 2019 και τώρα, πρέπει να περιμένουμε ακόμα δυο χρόνια μέχρι να ανοίξει τις πύλες του…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Σύγχρονη τέχνη στους δρόμους: https://bit.ly/3vcRke2

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Η Μαρία Κάλλας και οι άλλοι… https://bit.ly/3ALHaSQ

Η τίγρης της όπερας: https://bit.ly/2rpoxFA

Η Μαρία Κάλλας είναι σαν την Coca Cola! https://bit.ly/2xbv7yO

Έκθεση με αντικείμενα της Κάλλας https://bit.ly/2yklb6v

Μαρία Κάλλας – Αιώνια πηγή έμπνευσης: https://bit.ly/2BCUaRl

———————————

Η τέχνη σε κοινή θέα, άγαλμα Μαρία Κάλλας, Αφροδίτη Λίτη, γλύπτρια, Maria Callas, εικαστικά, art, δήμος Αθηναίων, nikosonline.gr

Έργο της Παυλίνας Κασιμάτη και δεξιά μπρούτζινη κεφαλή της Κάλλας από την Ασπασία Παπαδοπεράκη – που έχει τοποθετηθεί στο Μέγαρο Μουσικής.

Η τέχνη σε κοινή θέα, άγαλμα Μαρία Κάλλας, Αφροδίτη Λίτη, γλύπτρια, Maria Callas, εικαστικά, art, δήμος Αθηναίων, nikosonline.gr

Και βέβαια ποτέ δεν ξεχνάμε ένα ακόμα τέρας που τοποθέτησαν άρον-άρον στη συμβολή των οδών Βασιλίσσης Όλγας και Αμαλίας, απέναντι από το άγαλμα του Λόρδου Βύρωνα. To μαύρο γλυπτό του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

——————————————

1 COMMENT

  1. sΣαν Μανιατισσα μοιρολογίστρα μοιάζει κι επειδη της δίνουν λίγα λεφτά δεν ανοίγει σε έκταση τα χέρια της δεν υψώνει το βλέμμα της στον ουρανό, δηλ καθόλου τεατράλε. Η κυρία γλυπτης ξέροντας ότι είναι δύσκολο να ισορροπήσεις άγαλμα με ανοικτά χέρια έφτοιαξε κάτι το οποίο είναι ανούσιο ουδέτερο, αβλαβές και για να περάσει απ’ την αράδα που λέμε εμεις οι Ηπειρώτες.Τί άλλο να πώ. το αστέρι της γνωστής οικογενείας να κάνει διαγωνισμό με προπλάσματα και μετά να αποφασίσει η ελεγκτική επιτροπή.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.