Η ωραιότερη τοιχογραφία όλων των εποχών

Αν την δεις από κοντά, μένεις εκστατικός να θαυμάζεις τόσο την τέχνη, όσο και την τεχνική. Τόσο τα χρώματα, όσο και τις εκφράσεις. Τόσο τα συμπλέγματα, όσο και τους συμβολισμούς. Ο Michelangelo και οι τεχνίτες του έφτιαξαν την ωραιότερη τοιχογραφία (fresco) όλων των εποχών.

0
130

Creación_de_Adám

Αν την δεις από κοντά, μένεις εκστατικός να θαυμάζεις τόσο την τέχνη, όσο και την τεχνική. Τόσο τα χρώματα, όσο και τις εκφράσεις. Τόσο τα συμπλέγματα, όσο και τους συμβολισμούς. Ο Michelangelo και οι τεχνίτες του έφτιαξαν την ωραιότερη τοιχογραφία (fresco) όλων των εποχών.

Γράφει η Μαίρη Σβαρνιά – Editor Νίκος Μουρατίδης

Στις 10 Μαΐου του 1508, υπογράφεται ένα από τα σημαντικότερα συμβόλαια στην ιστορία της τέχνης: ο Πάπας Julius II αναθέτει στον γλύπτη Michelangelo την ζωγραφική διακόσμηση της οροφής του παρεκκλησίου Sistine (Capella Sistina) στο Βατικανό. Το παρεκκλήσιο που βρίσκεται στο Αποστολικό Παλάτι, την επίσημη τότε κατοικία του εκάστοτε Πάπα, πήρε το όνομά του από τον Πάπα Sixtus IV, ο οποίος το ανακαίνισε μεταξύ του 1477-1480. Μέχρι την παραγγελία στον Michelangelo, η οροφή απεικόνιζε έναν μπλε ουρανό με χρυσά αστέρια.

Βρισκόμαστε ήδη στην καρδιά της Αναγέννησης (High Renaissance), την εποχή όπου οι εικαστικές τέχνες στην Ιταλία έχουν φτάσει στο απόγειό τους. Ο Michelangelo που αγαπούσε την γλυπτική περισσότερο από την ζωγραφική και θεωρούσε τον εαυτό του ως γλύπτη, αρχικά δεν ήθελε να αναλάβει την παραγγελία, όμως ο Πάπας τον έπεισε, αναθέτοντάς του ταυτόχρονα και την βασική γλυπτική εργασία του ταφικού του μνημείου. Πριν από εκείνον, οι τοίχοι του παρεκκλησίου είχαν ήδη φιλοτεχνηθεί από μία σειρά μεγάλων masters, όπως: Sandro Botticelli, Pietro Perugino, Pinturicchio, Domenico Ghirlandaio, Cosimo Roselli. Όμως το χέρι του Michelangelo στην οροφή, έμελλε να αποτελέσει ορόσημο και στροφή για την ιστορία της τέχνης.

Η βασική αφήγηση παρουσιάζει σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη και είναι διαχωρισμένη σε τρεις βασικές ενότητες που απεικονίζουν την Δημιουργία του Κόσμου, τον Αδάμ και την Εύα και τον Νώε, ενώ περιφερειακά αυτής παρουσιάζονται δώδεκα Σύβιλες, προφήτες και πολυάριθμες σκηνές επίσης από την Παλαιά Διαθήκη, εκ των οποίων γνωστότερη όλων είναι, η Δημιουργία του Αδάμ.

422306_CREATION-OF-ADAM-Detail

Εδώ ο καλλιτέχνης έχει απεικονίζει τον Θεό να ενώνει το δάχτυλό του με αυτό του Αδάμ. Η απεικόνιση θυμίζει πάντως περισσότερο αποχωρισμό, παρά δημιουργία. Μοιάζει σάν ο Θεός να αποχωρίζεται μαζί με τους ακολούθους του το ίδιο του το δημιούργημα και να το αφήνει να ζήσει ελεύθερο, ακολουθώντας την δική του κρίση και ίσως αυτό να είναι και να αναφορά στο μετέπειτα Προπατορικό Αμάρτημα.

Ο Θεός δημιούργησε και αποχώρησε. Ο άνθρωπος-Αδάμ είναι υπεύθυνος των πράξεών του.

Αντιθέτως από ότι πιστεύεται, ο Michelangelo και η ομάδα του, φιλοτέχνησαν την πολύ υψηλή οροφή του παρεκκλησίου σε όρθια στάση και όχι ξαπλωμένοι, εφ’ όσον ο ζωγράφος είχε φροντίσει να εφεύρει ειδικές σκαλωσιές προκειμένου να φέρει εις πέρας την εργασία του. Όμως υπέφερε, γιατί δεν ήθελε να ζωγραφίζει. Ανάμεσα στην τετραετία όπου και φιλοτεχνούσε την οροφή (1508-1512 με τα αποκαλυπτήρια να γίνονται την 1η Νοεμβρίου 1512), έγραψε μάλιστα και ένα ποίημα στον φίλο του Giovanni da Pistoia, όπου και εξιστορούσε τα βάσανά του.

Κατά την διάρκεια των αποκαλυπτηρίων, ακόμα και ο ίδιος ο καλλιτέχνης, μπόρεσε για πρώτη φορά να αντικρύσει το έργο του ολοκληρωμένο. Ο Michelangelo επέστρεψε μετά από 22 χρόνια στο παρεκκλήσιο, για να ζωγραφίσει την μνημειώδη σκηνή από την Τελική Κρίση. Οι διαφορές σε σχέση με την οροφή είναι εμφανείς. Οι μορφές στην οροφή έχουν ζωηρά χρώματα, απλές φόρμες και τα σώματα είναι ανδρόγυνα. Υπάρχει διάχυτο ένα φως και μία πλαστικότητα που ομοιάζει με τα αρχαία αγάλματα. Η απεικόνιση αντιθέτως της Τελικής Κρίσεως, είναι ζοφερή και παραπέμπει στο σκοτεινό μέλλον της ανθρωπότητας.

Μαίρη Σβαρνιά (Ιστορικός Τέχνης-Μουσειολόγος)

3598692314ec10a49ebb1eba8a17d613

1G_M

creation-of-the-sun-moon-and-earth-michelangelo

Σήμερα το παρεκκλήσιο είναι το απόλυτο must see για οποιονδήποτε επισκέπτη της Ρώμης και αυτό το χρωστάει κυρίως στην κληρονομιά του Michelangelo.

a7409be61bistina

1DA_M

Τα αποκαλυπτήρια της τοιχογραφίας έγιναν την 1η Νοεμβρίου του 1512

1RB_M

4ceilin3

1F_M

Πρόκειται για ένα εικαστικό αριστούργημα, που όμοιό του δεν είχε ξαναγίνει και δεν ξανάγινε από τότε.

1TA_M

05_2ce5f

1WB_M

Santa_Maria_Maggiore_mod

Η Capela Sistina εξωτερικά

Εδώ, μπορείτε να την θαυμάσετε και εικονικά:

Get Adobe Flash player

www.nikosonline.gr

Ένα Καθημερινό magazino για την ΖΩΗ, τον ΑΝΘΡΩΠΟ και τις ΤΕΧΝΕΣ

Το site ανανεώθηκε, απόκτησε νέα εμφάνιση και έγινε φιλικό προς smart phones & tablets. Προωθήστε το να τo μάθουν όλοι οι φίλοι σας… (και να κοινοποιείτε όποια άρθρα σας αρέσουν. Θα με βοηθήσετε πολύ). Ευχαριστώ.

Twitter: https://twitter.com/NikosOnLineGr

Instagram: https://instagram.com/nikosonline/

Pinterest: https://gr.pinterest.com/NikosOnLine/

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here