Καλοκαιρινά τέχνης φεγγάρια!

Οι τέσσερις εποχές και ιδιαίτερα το καλοκαίρι, έχουν εμπνεύσει αμέτρητους ζωγράφους εδώ και αιώνες, δίνοντάς μας αριστουργήματα στις περισσότερες περιπτώσεις. Το καλοκαίρι μάλλον κρατάει τα ηνία, ιδιαίτερα με την εμφάνιση του ιμπρεσσιονισμού, όπου οι ζωγράφοι λόγω του ότι είχαν πλέον την δυνατότητα να μεταφέρουν τα χρώματά τους σε σωληνάρια, εγκατέλειψαν τα στούντιο και έβγαιναν να ζωγραφίσουν έξω στην φύση, επιδιώκοντας να αποτυπώνουν συνήθως τα λαμπρά χρώματα!

1
224

Οι τέσσερις εποχές και ιδιαίτερα το καλοκαίρι, έχουν εμπνεύσει αμέτρητους ζωγράφους εδώ και αιώνες, δίνοντάς μας αριστουργήματα στις περισσότερες περιπτώσεις. Το καλοκαίρι μάλλον κρατάει τα ηνία, ιδιαίτερα με την εμφάνιση του ιμπρεσσιονισμού, όπου οι ζωγράφοι λόγω του ότι είχαν πλέον την δυνατότητα να μεταφέρουν τα χρώματά τους σε σωληνάρια, εγκατέλειψαν τα στούντιο και έβγαιναν να ζωγραφίσουν έξω στην φύση, επιδιώκοντας να αποτυπώνουν συνήθως τα λαμπρά χρώματα!

Σε συνέχεια του καταπληκτικού άρθρου του Νίκου Μουρατίδη για τους καλοκαιρινούς πίνακες, σήμερα θα ήθελα να σας παρουσιάσω μια δική μου επιλογή, από κάποια ενδιαφέροντα καλοκαιρινά φεγγάρια! Καλοκαίρι, θάλασσα και φεγγάρι, ο ωραιότερος συνδυασμός! Πάμε λοιπόν θα θαυμάσουμε μερικούς καταπληκτικούς καλοκαιρινούς φεγγαρόλουστους πίνακες και, γιατί όχι, να βιώσουμε και οι ίδιοι μερικούς, αυτό το καλοκαίρι στην παραλία!

Γράφει η Μαίρη Σβαρνιά / Editor Νίκος Μουρατίδης 

SUMMER MOON, KALOKAIRINA FEGGARIA, PAINTING, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΠΙΝΑΚΕΣ, ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

1 . Helen Allingham, The Harvest Moon, ‘globed in mellow splendour’, 1879.

Στα πρώτα χρόνια του γάμου της με τον ποιητή William Allingham, η ζωγράφος αποτυπώνει την μνημειακή φιγούρα ενός θεριστή την ώρα που γυρίζει να κοιτάξει το αναδυόμενο φεγγάρι, σε ένα αγροτικό τοπίο. Για τον τίτλο μάλιστα, χρησιμοποιεί λέξεις από ένα ποίημα του συζύγου της. Ο θεριστής μόλις έχει τελειώσει την εργασία του και επιστρέφοντας σπίτι του, στρέφει τα μάτια του στο λαμπρό φεγγάρι, που φωτίζει εξωπραγματικά όλον τον πίνακα.

SUMMER MOON, KALOKAIRINA FEGGARIA, PAINTING, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΠΙΝΑΚΕΣ, ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

2. Charles Lees, The Summer Moon – Bait Gatherers, 1858.

Σε αυτόν τον ρομαντικό πίνακα, ασυνήθιστο όσον αφορά στην θεματολογία του ζωγράφου, που ζωγράφιζε κυρίως πορτραίτα και ιστορικά θέματα, απεικονίζονται γυναίκες και παιδιά μπροστά σε μια φεγγαρόλουστη θάλασσα, να σκάβουν την άμμο για να μαζέψουν δολώματα, που θα χρησιμοποιηθούν κατόπιν από τους ψαράδες. Παρ΄όλη την δυσκολία της εργασίας αυτής, ο πίνακας αποπνέει αρμονία και ηρεμία, λόγω των απαλών χρωματικών τόνων που έχει επιλέξει ο ζωγράφος, αλλά και του τρόπου απεικόνισης της θάλασσας: τα κύματα είναι ήρεμα και μοιάζουν σαν να συνεργάζονται με τον μόχθο των ανθρώπων, ενώ στην γενικότερη γαλήνη συμβάλλει και το φεγγάρι, που παίζει ιδιαίτερο ρόλο στην εργασία των παραδοσιακών ψαράδων, καθώς ρυθμίζει τις παλίρροιες και άρα και την εργασία τους.

SUMMER MOON, KALOKAIRINA FEGGARIA, PAINTING, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΠΙΝΑΚΕΣ, ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

3. Carl Gustav Carus, Fishermen in the Ρort of Naples, c. 1828-29.

Άλλος ένας ρομαντικός πίνακας, που απεικονίζει μέρος του λιμανιού της Νάπολης, λουσμένο στην πανσέληνο, που κάνει την μεσογειακή νύχτα να μοιάζει μέρα. Εδώ, οι ψαράδες ξαποσταίνοντας από την εργασία τους, ακούν την μουσική που παίζει στο λαούτο του ένας από αυτούς, σε μια καντάδα χωρίς συγκεκριμένο αποδέκτη.

SUMMER MOON, KALOKAIRINA FEGGARIA, PAINTING, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΠΙΝΑΚΕΣ, ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

4. Jean-François Millet, The Sheepfold, 1856-60.

Σε αυτόν τον μνημειακό πίνακα του Millet, το φεγγάρι είναι τόσο υπέρλαμπρο, που μοιάζει να επισκιάζει τα πάντα. Το μαντρί, το κοπάδι, τον βοσκό, τα σκυλιά, το τοπίο. Η ησυχία, η γαλήνη και η αίσθηση της πληρότητας, κατακλύζουν την σύνθεση όπως ακριβώς την κατακλύζει το φεγγάρι. Εάν παρατηρήσουμε καλύτερα τον πίνακα, θα δούμε πως στην πραγματικότητα τίποτα δεν είναι ζωγραφισμένο λεπτομερώς, όμως το γενικότερο αποτέλεσμα μοιάζει να φαίνεται ακριβώς το αντίθετο. Μεγαλωμένος σε αγροτική οικογένεια ο ζωγράφος, είχε πει κάποτε: “…η χαρά δεν με αντιπροσωπεύει. Δεν ξέρω που βρίσκεται. Δεν την έχω δει ποτέ. Το πιο χαρούμενο πράγμα που έχω βιώσει, είναι η ηρεμία, η ησυχία και η γλύκα που βρίσκεται στα λιβάδια και στα δάση…”

SUMMER MOON, KALOKAIRINA FEGGARIA, PAINTING, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΠΙΝΑΚΕΣ, ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

5. Lowell Birge Harrison, Moonrise Over the Beach, c. 1913.

Σε αυτόν τον υπέροχο πίνακα, θάλασσα, ουρανός και αμμουδιά, μοιάζουν να γίνονται ένα υγρό και γαλανό σύμπλεγμα, κάτω από το φως της μακρινής πανσελήνου. Το ανθρώπινο στοιχείο απουσιάζει εντελώς. Ούτε άνθρωπος, ούτε κάποιο δημιούργημά του διαταράσσουν την ομορφιά της φύσης. Εδώ, η φύση είναι απογυμνωμένη από την ανθρώπινη παρέμβαση και λούζεται ήσυχη και αβίαστη, μόνο από το φεγγάρι.

SUMMER MOON, KALOKAIRINA FEGGARIA, PAINTING, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΠΙΝΑΚΕΣ, ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

6. Peder Krøyer, Summer Evening On Skagen’s Beach, 1899.

Ένας από τους διασημότερους καλοκαιρινούς πίνακες και ταυτόχρονα ένας από τους διασημότερους πίνακες των ζωγράφων του Skagensmalerne, δηλαδή μιας παρέας Σκανδιναβών ζωγράφων που συγκεντρώνονταν και ζωγράφιζαν στο παραθαλάσσιο χωριό Skagen. Πρόκειται για αυτοπροσωπογραφία του ζωγράφου, μαζί με την σύζυγό του Marie και τον σκύλο τους Rap, την ώρα που περπατούν στην ακροθαλασσιά, κάτω από το λαμπρό φεγγάρι. Παρ’ όλη την ομορφιά του, ο πίνακας αποπνέει μια μελαγχολία. Η Marie φαίνεται απόμακρη και ο ίδιος ο ζωγράφος σχεδόν αδύναμος να της κρατάει το χέρι. Ο πίνακας δεν έτυχε καλής υποδοχής στην εποχή του, σήμερα όμως θεωρείται ως ένα αριστούργημα των ζωγράφων του Skagen.

SUMMER MOON, KALOKAIRINA FEGGARIA, PAINTING, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΠΙΝΑΚΕΣ, ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

7. Winslow Homer, A Summer Night, 1890.

Μια παρέα ανθρώπων κάθονται στην ακροθαλασσιά, κάτω από το εξωπραγματικό φεγγαρόφως, όμως ο ζωγράφος έχει επιλέξει να δώσει μόνο την σκιά τους, καθώς αυτό που τον ενδιαφέρει, είναι να αναδείξει σε πρώτο πλάνο, δύο γυναίκες να χορεύουν, με τις φιγούρες τους να μοιάζουν με αιθέρια φαντάσματα. Ο λυρισμός και το μυστήριο είναι εδώ, το φως εναλλάσσεται με την σκιά και η φύση φαίνεται πως έχει επηρεάσει καθοριστικά την συμπεριφορά των ανθρώπων.

SUMMER MOON, KALOKAIRINA FEGGARIA, PAINTING, ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΠΙΝΑΚΕΣ, ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΦΕΓΓΑΡΙΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

8. Pyotr Sokolov (1823-1918), Ivan Kupala Night.

Το πήδημα της φωτιάς ως μέσον ευγονίας, τύχης, ευζωίας και θεραπείας, είναι πανευρωπαϊκό. Στις βόρειες Σλαβικές χώρες, ονομάζεται ως Ivan Kupala Night. Πρόκειται για τις γνωστές και σε όλη την ελληνική επικράτεια εκδηλώσεις προς τιμήν του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή. Στους Σλαβικούς, τους Σκανδιναβικούς, αλλά και τους Κέλτικους λαούς, η νύχτα αυτή συνδέεται άμεσα περισσότερο με το Θερινό Ηλιοστάσιο. Στην συγκεκριμένη σύνθεση, το φεγγάρι υπάρχει σχεδόν κρυμμένο στα αριστερά της και ο ζωγράφος έχει αποτυπώσει την στιγμή που το μανιασμένο πλήθος παρακολουθεί ένα ζευγάρι να πηδάει την φωτιά, πανάρχαιο παγανιστικό έθιμο της φυλής μας, που όπως τόσα άλλα, ενσωματώθηκε στον χριστιανισμό.

Μαίρη Σβαρνιά

Στην ενότητα ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ θα βρείτε πολλά άρθρα για ζωγράφους και ζωγραφική

https://www.nikosonline.gr/category/εικαστικά/

 

 

1 COMMENT

  1. ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ……………………..
    ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ ΟΜΟΡΦΗ.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here