Μια τραγική μοίρα τον σημάδεψε

Μια μεγάλη ερωτική απογοήτευση έπληξε τον ευαίσθητο ψυχισμό του, και τότε εκδηλώθηκαν τα πρώτα συμπτώματα αποκλίνουσας συμπεριφοράς. Για πολλούς είναι ο μεγαλύτερος γλύπτης της Ελλάδας, και η αρρώστια του, τον έκανε στα μάτια όλων, ακόμα μεγαλύτερο…..

2
327

Μια μεγάλη ερωτική απογοήτευση έπληξε τον ευαίσθητο ψυχισμό του, και τότε εκδηλώθηκαν τα πρώτα συμπτώματα αποκλίνουσας συμπεριφοράς. Για πολλούς είναι ο μεγαλύτερος γλύπτης της Ελλάδας, και η αρρώστια του, τον έκανε στα μάτια όλων, ακόμα μεγαλύτερο…..

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς είναι μια εντελώς ιδιαίτερη περίπτωση στη νεοελληνική γλυπτική, αφού μια τραγική μοίρα σημάδεψε την καλλιτεχνική του πορεία. Προικισμένος με ξεχωριστό ταλέντο, ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Σχολείον των Τεχνών και από το 1872, με υποτροφία του Ιερού Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου, συνέχισε στην Ακαδημία του Μονάχου.

XALEPAS, HALEPAS, ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ, ΓΛΥΠΤΙΚΗ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, ΑΓΑΛΜΑΤΑ, ΓΛΥΠΤΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

Παρά τις συνεχείς διακρίσεις, η διακοπή της υποτροφίας του τον ανάγκασε να επιστρέψει το 1876 στην Αθήνα. Αν και είχε ήδη γίνει γνωστός στην εύπορη αθηναϊκή κοινωνία και άρχισε αμέσως να δέχεται παραγγελίες, το 1878 εκδηλώθηκαν τα πρώτα συμπτώματα αποκλίνουσας συμπεριφοράς, αφού φαίνεται ότι η διακοπή των σπουδών του και μια ερωτική απογοήτευση στη συνέχεια έπληξαν τον ευαίσθητο ψυχισμό του. Έτσι, τη χρονιά αυτή, το 1878, έκλεισε η πρώτη περίοδος της καλλιτεχνικής του δημιουργίας. Στη διάρκεια της περιόδου αυτής τα θέματά του, εμπνευσμένα κυρίως από την αρχαιότητα και την ελληνική μυθολογία, όπως ο Σάτυρος που παίζει με τον Έρωτα (1877), ανταποκρίνονται στην κλασικιστική του παιδεία, ενώ με το Κεφάλι Σατύρου (1878) στρέφεται ταυτόχρονα και στη ρεαλιστική απόδοση.
Η σταδιακή επιδείνωση της υγείας του τα χρόνια που ακολούθησαν οδήγησε στον εγκλεισμό του στο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας από το 1888 ως το 1902 και στη διακοπή της εργασίας του για σαράντα ολόκληρα χρόνια αφού, μετά την έξοδό του από το Ψυχιατρείο και την εγκατάστασή του στην Τήνο, ό,τι έπλαθε το κατέστρεφε είτε ο ίδιος είτε η μητέρα του, που φαίνεται ότι θεωρούσε τη γλυπτική υπαίτια για την ασθένεια του γιου της.

Όταν πέθανε η μητέρα του, ο Χαλεπάς είχε ξεκόψει παντελώς από την τέχνη του. Ζούσε πάμφτωχος βοσκώντας πρόβατα και φέροντας το βαρύ στίγμα του τρελού του χωριού.

Ο θάνατος της μητέρας του το 1916 υπήρξε καθοριστικός, αφού ο Χαλεπάς μπορούσε πλέον απερίσπαστος να αφοσιωθεί στην τέχνη του. Βρήκε το κουράγιο και άρχισε ξανά να ασχολείται με την γλυπτική. Τα μέσα που διέθετε ήταν παντελώς πρωτόγονα και το επαρχιακό περιβάλλον εχθρικό προς κάθε αλαφροΐσκιωτο, αλλά εκείνος με πείσμα άρχισε να δημιουργεί για να κερδίσει τον χαμένο χρόνο. Σε αυτή τη φάση όμως τίποτα δεν θυμίζει το παλιό του ύφος. Τώρα εμφανίζει ένα ύφος ελεύθερο, αυθόρμητο και πηγαίο και επικεντρώνεται στην ουσία των συνθέσεων και όχι στη λεπτομερή επεξεργασία της επιφάνειας, την εκλέπτυνση ή την ωραιοποίηση. Έχοντας αφήσει πίσω τα διδάγματα της Ακαδημίας, και μοιάζει σα να δοκιμάζει νέες τεχνικές, ίσως επηρεασμένες από τον Ροντέν.

Τα έργα εξακολουθούν να διατηρούν τον περίοπτο χαρακτήρα που είχαν και στην πρώτη περίοδο, ενώ διάφορα παραπληρωματικά στοιχεία, πιθανότατα με κρυφούς συμβολισμούς, εμπλουτίζουν σε συχνά το κεντρικό θέμα. Φτιάχνει προπλάσματα σε πηλό χωρίς να ενδιαφέρεται για μια τελειοποιημένη εκδοχή και δουλεύει πολλά θέματα ταυτόχρονα. Χωρίς να χρησιμοποιεί σκελετό, γιατί θα περιόριζε την εκφραστική του ελευθερία.

Στα έργα του έπλαθε συνθέσεις εμπνευσμένες από την αρχαιότητα και την ελληνική μυθολογία, μεμονωμένες μορφές, γυναικεία γυμνά, κ.α.

XALEPAS, HALEPAS, ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ, ΓΛΥΠΤΙΚΗ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, ΑΓΑΛΜΑΤΑ, ΓΛΥΠΤΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

Το Κεφάλι Σατύρου (1878) και δεξιά ο Σάτυρος που παίζει με τον Έρωτα (1877)

XALEPAS, HALEPAS, ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ, ΓΛΥΠΤΙΚΗ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, ΑΓΑΛΜΑΤΑ, ΓΛΥΠΤΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

Δύο αγαλματίδια από γύψο: Αφροδίτη (1931) και δεξιά η Μήδεια ΙΙΙ, (1933)

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς ήταν και παραμένει μια κορυφαία μορφή στην νεότερη Ελληνική Τέχνη. Τα έργα του — εκ των οποίων περισώθηκαν περίπου 150 — είναι κυρίως κλασικά στην σύλληψή τους.

XALEPAS, HALEPAS, ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ, ΓΛΥΠΤΙΚΗ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, ΑΓΑΛΜΑΤΑ, ΓΛΥΠΤΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς και δεξιά το γλυπτό που το ονόμασε Σκέψη (1933)

XALEPAS, HALEPAS, ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ, ΓΛΥΠΤΙΚΗ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, ΑΓΑΛΜΑΤΑ, ΓΛΥΠΤΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

Ένα από τα αριστουργήματα του: Η ωραία κοιμωμένη που βρίσκεται στο πρώτο νεκροταφείο Αθηνών

XALEPAS, HALEPAS, ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ, ΓΛΥΠΤΙΚΗ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, ΑΓΑΛΜΑΤΑ, ΓΛΥΠΤΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς και λεπτομέρεια από την Ωραία κοιμωμένη

XALEPAS, HALEPAS, ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ, ΓΛΥΠΤΙΚΗ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, ΑΓΑΛΜΑΤΑ, ΓΛΥΠΤΑ, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr,

Διαβάστε το πολύ ενδιαφέρον άρθρο: Ποια ήταν η ωραία κοιμωμένη;

https://www.nikosonline.gr/?p=25661

—————————————–

2 COMMENTS

  1. […] Ο Γιαννούλης Χαλεπάς είναι ο πιο διακεκριμένος γλύπτης της νεότερης Ελλάδας, με μυθιστορηματική ζωή ανάμεσα στην τρέλα και τον θρίαμβο. Διαβάστε τα πάντα στο άρθρο: Μια τραγική μοίρα τον σημάδεψε. https://www.nikosonline.gr/?p=33276 […]

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here