Ο καλλιτέχνης των καλλιτεχνών

Μέσα στους αιώνες έχουμε δει χιλιάδες έργα τέχνης και έχουμε θαυμάσει εκατοντάδες καλλιτεχνών. Ένας όμως είναι, ο κορυφαίος. Ο ολοκληρωμένος καλλιτέχνης. Ο καλλιτέχνης των καλλιτεχνών. Και το όνομα αυτού Michelangelo.

0
1566

Μέσα στους αιώνες έχουμε δει χιλιάδες έργα τέχνης και έχουμε θαυμάσει εκατοντάδες καλλιτεχνών. Ένας όμως είναι, ο κορυφαίος. Ο ολοκληρωμένος καλλιτέχνης. Ο καλλιτέχνης των καλλιτεχνών. Και το όνομα αυτού Michelangelo.

Ήταν γλύπτης, ζωγράφος, αρχιτέκτονας και ποιητής. Και σε όλα αξεπέραστος. Το όνομα του έχει ταυτιστεί με την Αναγέννηση και αναγνωρίζεται ως ένας από τους σπουδαιότερους δημιουργούς στην ιστορία της τέχνης. Γι’ αυτό και από τότε, και μάλιστα πριν πεθάνει χρησιμοποίησαν για κείνον το προσωνύμιο ο θεϊκός (Il Divino). Στα δημοφιλέστερα έργα του ανήκουν οι νωπογραφίες που φιλοτέχνησε για το Παπικό παρεκκλήσιο του Βατικανού (Καπέλα Σιξτίνα), το άγαλμα του Δαβίδ και φυσικά η Πιετά (αποκαθήλωση) στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου, στην Ρώμη.

Michelangelo.

Ο Μικελάντζελο ντι Λοντοβίκο Μπουοναρότι Σιμόνι (Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni), γεννήθηκε στις 6 Μαρτίου του 1475 και πέθανε 18 Φεβρουαρίου του 1564. Έγινε γνωστός περισσότερο ως Μιχαήλ Άγγελος, και ήταν ο καλλιτέχνης που άσκησε τέτοια επίδραση στην ανάπτυξη της δυτικής τέχνης, όσο κανείς άλλος. Η ιδιαίτερη πατρίδα του ήταν το Καπρέζε, μια κωμόπολη 60 χλμ μακριά από την Φλωρεντία και που σήμερα, προς τιμήν του, λέγεται Καπρέζε Μικελάντζελο. Ο Μιχαήλ Άγγελος είχε άλλα τέσσερα αδέλφια ενώ κατά την γέννα του τελευταίου, το 1481, η μητέρα του πέθανε. Ο πατέρας του εμπιστεύτηκε την ανατροφή του σε μία παραμάνα.

Με εμφανή κλίση στη ζωγραφική σπούδασε ως μαθητευόμενος στο εργαστήριο ζωγραφικής του Ντομένικο Γκιρλαντάγιο. Εκεί ήρθε σε επαφή με την τεχνική της νωπογραφίας και εξασκήθηκε στο σχέδιο. Θεωρείται πιθανό πως ο Μιχαήλ Άγγελος παρέμεινε στο εργαστήριο του Γκιρλαντάγιο στην διάρκεια τριών ετών μαθητείας, σύμφωνα με σχετική σύμβαση που είχε υπογράψει ο πατέρας του το 1488, ωστόσο υπήρξε σε μεγάλο βαθμό αυτοδίδακτος. Επισκεπτόμενος τον Κήπο των Μεδίκων, όπου διατηρείτο σημαντική συλλογή από αρχαία γλυπτά, διδάχθηκε την τέχνη της γλυπτικής ενώ παράλληλα γνώρισε τον Λορέντσο των Μεδίκων, επιφανή άρχοντα της Φλωρεντίας, ο οποίος τον εισήγαγε στην αυλή του. Εκπαιδεύτηκε δίπλα στους γιους του Λορέντσο, ενώ συνδέθηκε με τον Μαρσίλιο Φιτσίνο και τον ποιητή Άντζελο Πολιτσιάνο καθώς και τις ιδέες του νεοπλατωνισμού. Σε αυτή την περίοδο, ο Μιχαήλ Άγγελος ολοκλήρωσε δύο μαρμάρινα ανάγλυφα, την Παναγία της Σκάλας (1490-1492) και την Μάχη των Κενταύρων (1491-1492), έργο κατά παραγγελία του Λορέντσο και βασισμένο σε ένα θέμα που πρότεινε ο Πολιτσιάνο.

Μετά το θάνατο του Λορέντσο των Μεδίκων (1492), και αφού επέστρεψε για ένα διάστημα στο πατρικό του σπίτι, στη συνέχεια φιλοξενήθηκε στο μοναστήρι του Σάντο Σπίριτο (Santo Spirito), όπου του δόθηκε η δυνατότητα να αποκτήσει γνώσεις ανατομίας, μελετώντας τα πτώματα του γειτονικού νοσοκομείου. Σε ανταπόδοση της φιλοξενίας, ο Μιχαήλ Άγγελος φιλοτέχνησε έναν ξυλόγλυπτο Εσταυρωμένο (1493), έργο το οποίο δώρισε στο μοναστήρι. Στην ίδια χρονική περίοδο ανήκει και το πρώτο ίσως πολύ σημαντικό γλυπτό του, ο Ηρακλής, έργο που αρχικά τοποθετήθηκε στο Παλάτσο Στρότσι αλλά αργότερα μεταφέρθηκε στην Γαλλία όπου πιθανά καταστράφηκε τον 18ο αιώνα

Michelangelo.

MichelangeloPietà (1499). Ένα από τα αριστουργήματα του. Λεπτομέρεια και το γλυπτό ολόκληρο.

Στην συνέχεια, ο Μιχαήλ Άγγελος εγκατέλειψε την Φλωρεντία και αφού έμεινε για ένα διάστημα στη Βενετία εγκαταστάθηκε αργότερα στην Μπολόνια. Εκεί εξασφάλισε μία σημαντική παραγγελία για την ολοκλήρωση τριών ημιτελών γλυπτών, για την εκκλησία του Σαν Ντομένικο. Παρέμεινε στη Μπολόνια για περισσότερο από ένα χρόνο και επέστρεψε στην Φλωρεντία το Νοέμβριο του 1495. Την επόμενη χρονιά όμως πήγε στην Ρώμη όπου ξεκίνησε να εργάζεται με καινούργια όνειρα. Τότε ήταν που έφτιαξε την Πιετά (αποκαθήλωση), στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου, έργο που απεικονίζει την Παναγία να κρατά στα χέρια της το σώμα του Χριστού μετά την σταύρωση. H Πιετά συνέβαλε καθοριστικά στην καταξίωσή του, ενώ αποτελεί και το μοναδικό έργο που φέρει την υπογραφή του Μικελάντζελο, ο οποίος φρόντισε να χαράξει τις λέξεις MICHEL ANGELUS BONAROTUS FLORENT FACIBAT.

Michelangelo.

Ακόμα ένα αριστούργημα: Ο πασίγνωστος Δαβίδ, που βρίσκεται στην Galleria dell’Accademia της Φλωρεντίας

Πίσω στην Φλωρεντία-την πόλη των τεχνών – χάρη στη φήμη που είχε αποκτήσει στη Ρώμη, ανέλαβε αρκετές παραγγελίες έργων. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει η ανάθεση του Δαβίδ, για τον καθεδρικό ναό της Φλωρεντίας, ενός μαρμάρινου γλυπτού μεγάλων διαστάσεων. Το έργο ολοκληρώθηκε το 1504 προσδίδοντας μεγάλο κύρος στο Μικελάντζελο. Αποτέλεσε παράλληλα σύμβολο της νέας Φλωρεντινής δημοκρατίας, με αποτέλεσμα να τοποθετηθεί τελικά στην Πιάτσα ντέλλα Σινιορία (Plazza della Signoria) μπροστά από το Παλάτσο Βέκιο (Palazzo Vecchio). Σήμερα βέβαια, εκεί υπάρχει το αντίγραφο του αγάλματος μια και το αυθεντικό βρίσκεται σε κλειστό χώρο-στην Galleria dell’Accademia

Michelangelo.

Δευτέρα Παρουσία, νωπογραφία, 13,7μ. x 13,2μ., Βατικανό- Καπέλα Σιξτίνα.

Στην Ρώμη ο Μικελάντζελο ανέλαβε την διακόσμηση του θόλου του Παπικού Παρεκκλησίου (Καπέλα Σιξτίνα), με νωπογραφίες των δώδεκα Αποστόλων. Ο Μιχαήλ Άγγελος αντιπρότεινε ένα περισσότερο σύνθετο και φιλόδοξο εγχείρημα, δημιουργώντας τελικά, σε διάστημα τεσσάρων ετών (1508-1512), περισσότερες από 300 βιβλικές φιγούρες και άλλες θρησκευτικές παραστάσεις, όπως σκηνές από την Γένεση, την ιστορία του Νώε ή τη Δευτέρα Παρουσία. Τα τέσσερα αυτά χρόνια, λέγεται, ότι ο Μικελάντζελο δεν βγήκε από την Καπέλα Σιξτίνα παρά ελάχιστα και δεν επέτρεψε σε κανέναν να δει το έργο του, δημιουργώντας έτσι μια αναστάτωση, μια φήμη και πλήθος κόσμου συνέρρεε έξω από το Παρεκκλήσι.

Michelangelo.

Ο επιβλητικός Μωυσής του Μιχαήλ Άγγελου. Το άγαλμα λαξεύτηκε το 1513 για τον τάφο του πάπα Ιούλιου Β΄.

Πέθανε στις 18 Φεβρουαρίου του 1564 και η σορός του εναποτέθηκε σε μία σαρκοφάγο στην Εκκλησία των Αγίων Αποστόλων στην Ρώμη, αλλά μετά από λίγες ημέρες, ο ανιψιός του, Λιονάρντο Μπουανότι, οργάνωσε την κλοπή της, μεταφέροντας το λείψανο στην Βασιλική της Santa Croce της Φλωρεντίας, εκπληρώνοντας σχετική επιθυμία του ίδιου του Μιχαήλ Άγγελου. Λέγεται ότι στην διαθήκη του έγραψε:

«…αφήνω την ψυχή μου στο Θεό, το σώμα μου στη γη και τα υλικά αγαθά στους πιο κοντινούς συγγενείς”.

Michelangelo.

Έργα σαν κι’ αυτό δεν υπάρχουν. Η δημιουργία του Αδάμ

Michelangelo.

Λεπτομέρεια από την δημιουργία του Αδάμ.

Michelangelo.

Ότι κι αν έκανε, πριν δημιουργηθεί το παρουσίαζε σε μια σειρά σκίτσων και σχεδίων

Michelangelo.

Ο Μωυσής του Michelangelo από τον τάφο του Πάπα Julius II

Michelangelo.

Michelangelo.

Michelangelo.

Η ανακαινισμένη πρόσοψη του σπιτιού του

Michelangelo.

Λεπτομέρειες και προσχέδια για την Παναγία και για την Σταύρωση.

Michelangelo.

Στην ενότητα ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ θα βρείτε πολλά άρθρα για ζωγράφους και ζωγραφική

https://www.nikosonline.gr/category/εικαστικά/

Michelangelo.

www.nikosonline.gr

Ένα Καθημερινό magazino για την ΖΩΗ, τον ΑΝΘΡΩΠΟ και τις ΤΕΧΝΕΣ

Το site ανανεώθηκε, απόκτησε νέα εμφάνιση και έγινε φιλικό προς smart phones & tablets. Προωθήστε το να τo μάθουν όλοι οι φίλοι σας… (και κοινοποιείστε όποια άρθρα σας αρέσουν).

Επίσης ακολουθήστε το nikosonline στα:

Twitter: https://twitter.com/NikosOnLineGr

Instagram: https://instagram.com/nikosonline/

Pinterest: https://gr.pinterest.com/NikosOnLine/

Michelangelo.

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here