Θα τον θυμόμαστε πάντα γιατί ήταν ένας άνθρωπος πολύ εργατικός, αυτοδημιούργητος, που πάλεψε και τα κατάφερε. Σε κάθε ταινία του ο κόσμος σχημάτιζε ουρές έξω από τους κινηματογράφους – κάθε ταινία του ήταν μέσα στις πρώτες σε εισπράξεις της κάθε χρονιάς.
Δυστυχώς τον γνώρισα πολύ αργά και δεν πρόλαβα να ζήσω και ν’ ακούσω όλες εκείνες τις ιστορίες που θα ήθελα να μου πει. Ένα καλοκαίρι πριν πεθάνει τον συνάντησα τυχαία στις διακοπές μας στην Ζάκυνθο, βγήκαμε, φάγαμε, γελάσαμε, είπαμε διάφορα, αλλά ο Δαλιανίδης ήταν ένας θησαυρός αναμνήσεων που θα ήθελα να τον ρωτήσω τόσα πολλά…
Ο Γιάννης Δαλιανίδης γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη 31 Δεκεμβρίου 1923. Ήταν Έλληνας σκηνοθέτης και σεναριογράφος, από τους πιο εμπορικούς του Ελληνικού κινηματογράφου. Ήταν ένα παιδί που μεγάλωσε με θετούς γονείς, με μια μανία από μικρός με τον κόσμο του θεάματος. Ξεκίνησε την σταδιοδρομία του ως χορευτής και χορογράφος χρησιμοποιώντας το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο «Γιάννης Νταλ», αλλά όταν είδε ότι αυτό δεν τον οδηγεί πουθενά, άλλαξε πορεία.
Το σινεμά, η Λάσκαρη και τα γυμνά
Από το 1958 άρχισε να γράφει σενάρια για κινηματογραφικές ταινίες. Το πρώτο του σενάριο ήταν για την ταινία «Το Τρελοκόριτσο». Την σκηνοθετική σταδιοδρομία του ξεκίνησε το 1959 με την ταινία «Η Μουσίτσα» και ακολούθησε την ίδια χρονιά η ταινία «Λαός και Κολωνάκι». Το 1961 ξεκίνησε η συνεργασία του με την Φίνος Φιλμς με την ταινία “Ο Κατήφορος” με την Λάσκαρη και τον Κούρκουλο. Η ταινία σημείωσε μεγάλη επιτυχία και η φήμη του Δαλιανίδη εκτινάχτηκε. Και ήταν πρωτοπόρος, γιατί ήταν ο πρώτος που εκτός των άλλων, έγδυσε τους ηθοποιούς του – πράγμα ανήκουστο για εκείνη την περίοδο. Τότε σε αντίθεση με σήμερα, έψαχνες με το μικροσκόπιο να βρεις γυμνό. Σήμερα ψάχνεις να βρεις ντυμένο.
Ο Δαλιανίδης ήταν χαριτωμένος στις ερωτικές comedy, λαμπερός στα μιούζικαλ και τολμηρός στις δραματικές του ιστορίες. Απαγορευμένες ερωτικές σχέσεις, εκτρώσεις, αλήτες, άντρες που εκμεταλλεύονται γυναίκες, αναμορφωτήρια και πόρνες. Δείχνοντας όλα αυτά έσπασε τα ταμπού και επιπλέον “νομιμοποίησε” το γυμνό. Όταν έβγαλε στον “Κατήφορο” την πρωτοεμφανιζόμενη Λάσκαρη γυμνή, ήταν ένα σοκ. Ο “Κατήφορος” έσπασε τα ταμεία και η Ζωή Λάσκαρη στο ντεμπούτο της αναστάτωσε τον αντρικό πληθυσμό.
Ο ίδιος σε μια παλιότερη συνέντευξη του είχε πει: “Στην πραγματικότητα, όταν επρόκειτο να βγάλω ρούχο ηθοποιού, πάθαινα τρομερό τρακ, βρισκόμουν σε φοβερή αμηχανία. Δεν ήξερα πού να στήσω την κάμερα… και όλο αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μην βγαίνουν χυδαίες οι σκηνές, γιατί ακριβώς δεν κοιτούσα να ερεθίσω τον θεατή με το γυμνό”.
Μια μεγάλη καριέρα
Από το 1961 και μετά που πια “πατούσε” γερά στα πόδια του και είχε γίνει – μαζί με τον Σακελλάριο – ο αγαπημένος του Φίνου, έκανε ότι ήθελε. Αυτός ήταν που επέβαλε την Βλαχοπούλου στον Φίνο, όταν εκείνος την θεωρούσε μεγάλη και δεν την ήθελε. Ο Δαλιανίδης την έκανε από τραγουδίστρια της jazz, πρώτο όνομα στον κινηματογράφο. Συνεργάστηκε με τα κορυφαία ονόματα του θεάτρου. Οι μεγαλύτεροι Έλληνες ηθοποιοί έχουν παίξει στις ταινίες του – που όπως είπαμε ήταν όλων των ειδών: Δράματα, ερωτικές comedy, μιούζικαλ, κοινωνικές κτλ. Δούλευε δε ασταμάτητα. Για μια δεκαετία έκανε μέσο όρο 4-5 ταινίες την χρονιά.
Συνολικά έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 60 ταινίες, στις περισσότερες από τις οποίες έχει γράψει και το σενάριο. Φυσικά ασχολήθηκε και με το θέατρο αλλά και την τηλεόραση. Από το 1974 που έκανε το “Λούνα Πάρκ” μέχρι το 2000 που έκανε τις “Μικρές αμαρτίες”, οι σειρές του έσκισαν: “Τα καθημερινά” (ΕΡΤ) (1983), “Τα λιονταράκια” (ΕΡΤ) (1985), “Το ρετιρέ”, (MEGA Channel) (1990), “Οι μικρομεσαίοι”, (MEGA Channel) (1992), “Αραχτοί και λάιτ”, (ANT1) (1994), “Το τρίτο στεφάνι”, (ANT1) (1995) κ.α.
Απεβίωσε το Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2010 σε ηλικία 87 ετών.
Ο Δαλιανίδης υπήρξε άνθρωπος μοντέρνος, με προοδευτικές ιδέες και δηλωμένος άθεος. Λάτρευε τα ζώα και είχε βοηθήσει σε δύσκολες στιγμές πολύ κόσμο.
ΚΑΤΗΦΟΡΟΣ: Ο Κούρκουλος οδήγησε τη Λάσκαρη σε μια ερημική τοποθεσία, όπου αφού την έγδυσε, της άρπαξε τα ρούχα και την εγκατέλειψε γυμνή, με αποτέλεσμα να τη βρουν αστυνομικοί και να τη συλλάβουν. Η ταινία έκοψε πάνω από 160.000 εισιτήρια στους κινηματογράφους Α’ προβολής Αθήνας και Πειραιά και ήρθε πρώτη το 1961. Με αυτή την επιτυχία ο Δαλιανίδης σφράγισε τη συνεργασία του με τον Φίνο, καθιέρωσε το γυμνό στο σινεμά και εκτόξευσε εκτός από τη δική του καριέρα και τη δημοτικότητα των πρωταγωνιστών του.
Ο γνωστός ζωγράφος και σκηνογράφος ΝΤΙΝΟΣ ΠΕΤΡΑΤΟΣ έκανε την ακόλουθη ανάρτηση: “Περνούσαμε με τον Δαλιανίδη έξω απ’ το RIVOLI και μου είπε: “Σ’ αυτόν τον κινηματογράφο χρωστάω την καριέρα μου”. Ο “Κατήφορος” είχε παιχτεί στους κινηματογράφους Α’ προβολής, είχε περάσει στο ντούκου, δεν είχε κάνει εισιτήρια και είχε μπει στα κουτιά. Από κάποιο λάθος, δεν πήγε η επομένη ταινία στο RIVOLI και έτσι αποφάσισαν να ξαναπαίξουν τον “Κατήφορο”. Ουρές! Απίστευτη κοσμοσυρροή. Οι κινηματογράφοι Α’ προβολής βλέποντας αυτόν τον χαμό, αποφάσισαν να την ξαναπροβάλουν. Έτσι έγινε ο θρίαμβος του αγαπημένου μας Γιάννη”.
Φίνος, Δαλιανίδης, Καρέζη και Καζάκος
Το 1958 πρότεινε την Βουγιουκλάκη για το σενάριο του “Το Τρελοκόριτσο”, αλλά η Αλίκη αρνήθηκε. Τον ρόλο πήρε η Καρέζη. Την ερχόμενη χρονιά όμως την σκηνοθέτησε στην “Μουσίτσα”.
Σε κάποια εκδήλωση με την Ρένα. Αυτός την επέβαλε στον Φίνο και την έκανε πρωταγωνίστρια στο σινεμά. Πίσω τους διακρίνονται η Μαρλέν Καρέρ και η Έλσα Ρίζου.
Στις ταινίες του εμφανίστηκαν ένα σωρό τραγουδιστές και εκτόξευσαν την καριέρα τους. Εδώ με την Μαρινέλλα στα γυρίσματα της ταινίας “Γοργόνες και μάγκες” (1968), όταν είπε το “Άνοιξε πέτρα”.
Δαλιανίδης, Λάσκαρη, Βουτσάς.
Με τον Βουτσά στα γυρίσματα της ταινίας “Οι θαλασσιές οι χάντρες”.
1995 – Ant1 “Τρίτο στεφάνι” με την Νένα Μεντή στο ρόλο της Νίνας και τη Λήδα Πρωτοψάλτη στο ρόλο της Εκάβης.
Νυχτερινή έξοδος και στην παρέα βλέπουμε τον Δαλιανίδη, τον Σταμάτη Γαρδέλη, τον Άγγελο Χατζή και τον Φαίδωνα Γεωργίτση.
Με τον φίλο του Άγγελο Χατζή, ο οποίος έγραψε αποκλειστικά για το nikosonline.gr το κείμενο “Ο φίλος μου Γιάννης Δαλιανίδης”. Διαβάστε το εδώ: https://bit.ly/3bOIewo
O ΤΑΚΗΣ ΣΑΓΙΩΡ έκανε την ακόλουθη ανάρτηση: “Σαν σήμερα το 2010 έφυγε από την ζωή ο καλός μου φίλος Γιάννης Δαλιανίδης. Μας λείπει πολύ το χιούμορ του, η ευγένειά του και οι συμβουλές του. Πως πέρασαν τα χρόνια ούτε που το κατάλαβα. Ακόμα και τώρα όταν χτυπάει το τηλέφωνο νομίζω πως είναι ο Γιάννης να μου πει να πάμε για καφέ. Αχ βρε Γιάννη μου λείπεις πολύ”.
Διαβάστε κι’ άλλα άρθρα για τον Ελληνικό κινηματογράφο
ΑΛΕΚΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΣ: Ο άνθρωπος γραφομηχανή https://bit.ly/3wKkYHK
ΦΙΛΟΠΟΙΜΗΝ ΦΙΝΟΣ: Έφερε το Hollywood στην Ελλάδα https://bit.ly/30v0wMY
ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΨΕΥΤΗΣ: Μια απίστευτη επιτυχία https://bit.ly/3iFltN1
ΤΟ ΞΥΛΟ ΒΓΗΚΕ ΑΠ’ ΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ: Όλες οι μικρές λεπτομέρειες είναι εδώ… https://bit.ly/3gid0NT
Η ΑΛΙΚΗ ΣΤΟ ΝΑΥΤΙΚΟ: Η ταινία και τα παραλειπόμενα της https://bit.ly/2t17DeR
ΜΙΑ ΤΡΕΛΗ ΤΡΕΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ: Πέρασαν 55 χρόνια https://bit.ly/3dWzPGm
VINTAGE: Κινηματογραφικές Αναμνήσεις https://bit.ly/31ivFCp
ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Δεν κατάφεραν να γίνουν μητέρες https://bit.ly/3e84C2R
Β’ ΡΟΛΟΙ: Έκλεψαν την παράσταση: https://bit.ly/35lCgyJ
Οι 10 καλύτερες ασπρόμαυρες ελληνικές κωμωδίες: https://bit.ly/2V1KLcO
Οι 15 καλύτερες δραματικές Ελληνικές ασπρόμαυρες ταινίες: https://bit.ly/3fOlIU8
Υπέροχα ζευγάρια στο σινεμά και το θέατρο: https://bit.ly/2W44zOg
————————————————
βεβαια ο βουλγαριδης μετα διαλιανιδη εξαφανιζολ…λεγεται πως ηταν εραστες…τοτε δεν υπηρχε το me too…