Έβλεπα ένα θαυμάσιο ντοκιμαντέρ στο History channel που είχε να κάνει με το πόσο επηρέασε κάποιους λαούς και κοινωνίες η Αρχαία Ελλάδα όσον αναφορά την σκέψη, την αισθητική και τις τέχνες. Ξεκινούσε από τον 18ο και 19ο αιώνα όπου η Αγγλική αριστοκρατία επισκεπτόταν την Ελλάδα και γυρνώντας πίσω, άλλαζαν τα σπίτια τους, δίνοντας τους αρχιτεκτονικές πινελιές και διακόσμηση κατ’ ευθείαν από την Αθήνα του 5ου π.Χ αιώνα.
Και μετά αναφερόταν στην Γερμανία και στην εμμονή του Χίτλερ για την αρχαία Ελλάδα, την αρχιτεκτονική, την γλυπτική και τον δισκοβόλο του Μύρωνα.
Ο Χίτλερ, ο οποίος θεωρούσε τον εαυτό του και ζωγράφο, έτρεφε μεγάλο θαυμασμό ειδικά για τα αρχαιοελληνικά αγάλματα που απεικόνιζαν αθλητές και πολεμιστές. Γι’ αυτό είχε δώσει εντολή στους γλύπτες της εποχής να επηρεαστούν από το αρχαιοελληνικό κάλλος, γιατί κακά τα ψέματα ένα από τα μέσα που χρησιμοποίησε η ναζιστική προπαγάνδα προκειμένου να υποστηρίξει την ιδεολογία της, ήταν η τέχνη της κλασικής αρχαιότητας.
Το ξέρατε ότι ο Χίτλερ ζωγράφιζε; https://bit.ly/2v0SDPB
Το αγαπημένο του γλυπτό ήταν ο «Δισκοβόλος του Μύρωνα», το οποίο ήθελε πάση θυσία – και κατάφερε – να αγοράσει για να το κάνει δώρο στον γερμανικό λαό, που πάντοτε έτρεφε θαυμασμό για την τέχνη της αρχαίας Ελλάδας, όπως φανερώνουν τα μουσεία της χώρας, όπως η Γλυπτοθήκη του Μονάχου, το Εθνικό θέατρο κ.α.
Είναι σαφές πως ο Χίτλερ και οι Εθνικοσοσιαλιστές εκμεταλλεύθηκαν την κλασική αρχαιότητα, απορρίπτοντας παράλληλα τη μοντέρνα τέχνη ως εκφυλισμένη.
Στο βιβλίο Le National–socialisme et l‘Antiquité ο συγγραφέας του, Johann Chapoutot, περιγράφει την χρησιμοποίηση της Αρχαίας Ελλάδας κυρίως, αλλά και της Αρχαίας Ρώμης από το ναζιστικό καθεστώς για προπαγανδιστικούς σκοπούς. Είχαν φτάσει λέει στο σημείο να υποστηρίζουν πως οι Γερμανοί ήταν απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων. Ο δε Χίτλερ πίστευε ακράδαντα ότι υπήρχε μία «φυλετική ενότητα» μεταξύ Αρχαίων Ελλήνων, Αρχαίων Ρωμαίων και Αρχαίων Γερμανών.
Το Γ’ Ράιχ δεν περιορίστηκε στην παραχάραξη της αρχαίας ιστορίας, αλλά, αντιθέτως, κατευθυνόταν από αυτή. Πράγματι, μετενσαρκωμένος ως άλλος Λεωνίδας στην ηγεσία των στρατιών του, ο Φύρερ όχι απλώς ανακαταλαμβάνει τα ελληνικά εδάφη, αλλά, ταυτόχρονα, έβλεπε τον εαυτό του ως μετενσάρκωση του Αρχαίου Έλληνα ήρωα ο οποίος βρισκόταν αντιμέτωπος με το πεπρωμένο του.
Ήταν τέτοια η εμμονή του Χίτλερ με την αρχαία Ελλάδα, που φανταζόταν ότι κάποια στιγμή, αφού θα είχε επιτύχει τα σχέδιά του για την παγκόσμια ηγεμονία, θα αποσυρόταν ως… συνταξιούχος Φύρερ για να ζήσει για ένα διάστημα στην Ελλάδα! Αυτό το είχε εκφράσει σε ανύποπτο χρόνο σε κάποιον Έλληνα συνομιλητή του. Και δεν θα πρέπει να αποκλείσουμε ότι το ήθελε και το πίστευε όταν το έλεγε, αφού δεν είναι γνωστό να είχε εκφράσει μια ανάλογη θέληση για άλλη χώρα.
Επίσης μην ξεχνάμε πως ένα από τα πρώτα πράγματα που έκαναν οι Γερμανοί όταν κατέλαβαν την Ελλάδα το 1941 ήταν να κατακλέψουν τα αρχαία μας για να τα βάλουν στα μουσεία τους αλλά και συνεχίσουν τις ανασκαφές που είχαν διακοπεί από την έναρξη του πολέμου. Κάθε τομέας του στρατού συνέβαλε σ’ αυτό: η Luftwaffe φωτογράφισε τις κλασικές τοποθεσίες, η Wehrmacht περιέφραξε τα ερείπια, η Kriegsmarine διέσωσε κομμάτια μιας αρχαίας ζωφόρου που ήταν βυθισμένη κοντά στον Πειραιά κτλ. κτλ. Υπήρξαν ενθουσιώδεις ανακοινώσεις στο Βερολίνο. Ο επικεφαλής ναζιστής αρχαιολόγος είπε ότι αν διέθετε 1,5 εκατομμύριο Reichsmark για να χρηματοδοτήσει το έργο του, θα εξασφαλιζόταν η αδιαμφισβήτητη ηγεμονία της Γερμανίας στη μελέτη των Ελληνικών μνημείων…
Η γλυπτοθήκη του Μονάχου
Η λατρεία των Γερμανών για την αρχαία Ελλάδα αποτυπώνεται σε πάρα πολλά εμβληματικά τους κτίρια. Εδώ βλέπουμε (επάνω πίνακας του 1850 και κάτω φωτογραφία), τα Προπύλαια που υπάρχουν στο Μόναχο. Ναι, έτσι το ονομάζουν αυτό το κτίσμα: Propylaeen
Το Εθνικό θέατρο του Μονάχου
Κτίριο στο Βερολίνο
Τα περίφημα γλυπτά με τους πολεμιστές της Αίγινας βρίσκονται στην Γλυπτοθήκη του Μονάχου. Διαβάστε όλη την ιστορία εδώ: https://bit.ly/2N507IX
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Όλη η ιστορία του δισκοβόλου του Μύρωνα https://bit.ly/3oOD2Nz
Ο γλύπτης των Ναζί: https://bit.ly/2ZiUSh0
Έκλεψαν την αρχαία Ελληνική αρχιτεκτονική: https://bit.ly/2ve5Gyg
Ο Δισκοβόλος σε μια Γερμανική αφίσα για τους Ολυμπιακούς του 1936, αλλά και ως επίσημη αφίσα των Ολυμπιακών αγώνων του Λονδίνου το 1948.
Berlin 1936: The Nazi Olympics https://bit.ly/3wqriTW
Άλλο ένα μνημείο στο Μόναχο που το ονομάζουν Monopteros.
Αρχαιοελληνικό άγαλμα του Δία (2ος π.Χ αιώνας) στο Μουσείο του Βερολίνου
—————————————-