Σουρεαλιστική αλλαγή χρονιάς στο Παρίσι

Όταν η φίλη μου Μπέττυ Βακαλίδου μου είπε πως θα πάει για πρωτοχρονιά στο Παρίσι, της ζήτησα να μας κάνει ένα ρεπορτάζ. Πράγματι, όταν γύρισε μου έστειλε κείμενο και φωτογραφίες. Όμως…πουθενά δεν είδα φωτάκια, Christmas decoration και την γνωστή εορταστική ατμόσφαιρα…

241

«Νίκο μου, ήταν οι πιο σουρεαλιστικές γιορτές μου. Ούτε που πήγε ο νους μου να φωτογραφήσω Χριστουγεννιάτικες βιτρίνες, λαμπιόνια και Χριστουγεννιάτικα δέντρα. Άκου πως έχουν τα πράγματα…

Κείμενο- φωτογραφίες Μπέττυ Βακαλίδου

Παραμονή Πρωτοχρονιάς. Φεύγουμε από την Αθήνα γύρω στις 2μμ και κατά τις 6μμ έχουμε προσγειωθεί στο Παρίσι. Μπαίνουμε στο σχετικό τρένο από το αεροδρόμιο και φτάνουμε στο Gare du Nord που είναι ένα πολύ κεντρικό και κομβικό σημείο για μετρό και λεωφορεία προς οπουδήποτε μέσα στην Πόλη του Φωτός. Και εκεί διαπιστώσαμε πως όλες οι συγκοινωνίες απεργούσαν. Πέσαμε πάνω στις μεγάλες διαδηλώσεις και στις πορείες για το συνταξιοδοτικό, που ήταν το μισό Παρίσι στους δρόμους.

Κι όχι μόνο αυτό! Δεν φτάνει που γινόταν ένας χαμός, έπεφτε και βροχή, η οποία τα έκανε όλα ακόμα πιο άβολα. Αποφασίσαμε να πάρουμε ταξί. Χαχαχαχα… ούτε στα πιο τρελά μας όνειρα. Σ΄ αυτό το σημείο μας πλησιάζει τύπος που προσφέρεται να μας πάει μέχρι την Place de la Republique για 65 ευρώ, ενώ πρόκειται για μια απόσταση που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα κόστιζε ούτε 8. Φυσικά αρνηθήκαμε και αποφασίσαμε να πάμε με τα πόδια. Αυτό έπρεπε να ήσουν από μια μερικά να το έβλεπες. Με βροχούλα, εμείς να σέρνουμε τα μπαγκάζια μας, και γύρω μας μια ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα, με πλακάτ, κόσμο να διαμαρτύρεται, ντουντούκες και χιλιάδες μπάτσους να παρακολουθούν. Σου λέω είμασταν σαν πλάνο από ταινία του Almodóvar.

Όταν επιτέλους φτάσαμε στο σπίτι μου (σπιτάκι μου και σπιτοκαλυβάκι μου), η ώρα ήταν δέκα παρά τέταρτο και στις δέκα ήταν η ώρα που είχαμε κάνει κράτηση σε ένα κοντινό εστιατόριο, για ρεβεγιόν. Πετάξαμε τα μπαγκάζια κακήν κακώς σε μια γωνιά, πλύναμε χεράκια και τρέξαμε στο εστιατόριο.

Happy New Year ή για πιο σωστά μια και είμαστε στο Παρίσι… Bonne année

Η τέχνη διάχυτη παντού/ Εκτός από τις βόλτες μας, τα café, τα εστιατόρια, τις πορείες και τις διαδηλώσεις (χαχαχαχαχα) αποφασίσαμε να αφιερώσουμε την παραμονή μας στην Γαλλική πρωτεύουσα- στις τέχνες. Πράγμα καθόλου δύσκολο, μια και στο Παρίσι η τέχνη είναι παντού.

Μουσείο Picasso

Σε δεκαπέντε λεπτά με τα πόδια από το σπίτι – γειτονιά μπορώ να πω – και στην καρδιά του Marais, είναι το μουσείο του Picasso. Είχα να πάω πριν κάνουν την ανακαίνιση. Σούπερ το έχουν κάνει. Είδαμε την μόνιμη συλλογή και την έκθεση Tableaux Magiques που θα διαρκέσει μέχρι τις 23 Φεβρουαρίου.

Grand Palais

Την άλλη μέρα επισκεφθήκαμε το Grand Palais, όπου είδαμε δύο εκθέσεις: του El Greco και του Toulouse Lautrec. Μεταξύ των πολλών γνωστών έργων του El Greco, ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε το γλυπτό του, που είναι το μοναδικό που σώζεται. Ένας τύπου χρυσός ναός, και μέσα ολόγυμνος ο Ιησούς. Δεν το ήξερα καθόλου αυτό το έργο. Θα ρωτήσω τον Άγγελο Παπαδημητρίου να με διαφωτίσει. Ψάχνοντας κάποιο συμπαθητικό cafe, για μια ακόμη φορά περπατώ στους δρόμους της Μονμάρτης, που περπατούσε και περνούσε ευχάριστα ο Toulouse Lautrec- όταν δεν ήταν τύφλα σε κάποιο καμπαρέ.

Στην Defense για να δούμε την αψίδα και το δάσος από γλυπτά του Έλληνα γλύπτη Takis.

Σουρεαλιστική, αλλαγή χρονιάς, Παρίσι, Paris, Art, Museum, Μουσεία, Τέχνη, Μπέττυ Βακαλίδου, Betty Vakalidou, Happy New Year, Bonne année, nikosonline.gr Σουρεαλιστική, αλλαγή χρονιάς, Παρίσι, Paris, Art, Museum, Μουσεία, Τέχνη, Μπέττυ Βακαλίδου, Betty Vakalidou, Happy New Year, Bonne année, nikosonline.gr Σουρεαλιστική, αλλαγή χρονιάς, Παρίσι, Paris, Art, Museum, Μουσεία, Τέχνη, Μπέττυ Βακαλίδου, Betty Vakalidou, Happy New Year, Bonne année, nikosonline.gr Σουρεαλιστική, αλλαγή χρονιάς, Παρίσι, Paris, Art, Museum, Μουσεία, Τέχνη, Μπέττυ Βακαλίδου, Betty Vakalidou, Happy New Year, Bonne année, nikosonline.gr

Philarmonie

Μεγάλη, αναδρομική και υπέροχη επίσης, ήταν η έκθεση των Pierre et Gilles στην Philarmonie. Κατ΄ αρχήν το ίδιο το κτίριο της ορχήστρας του Παρισιού είναι ένα κόσμημα, και κατόπιν είναι πολύ εντυπωσιακό να βλέπεις μπροστά σου όλα αυτά τα εμβληματικά έργα των Pierre et Gilles – που τα έχουμε δει σε βιβλία – με αγόρια και κορίτσια, με ηθοποιούς και τραγουδιστές, με δάκρυα και χαμόγελα. Ήταν κάτι το συγκλονιστικό. Επίσης και η αλληλεπίδραση των δύο καλλιτεχνών με τον σπουδαίο Jean Paul Gaultier– αλλά και με άλλους νεότερους καλλιτέχνες.

Beaubourg

Την επόμενη μέρα την αφιερώσαμε στον Francis Bacon για τον οποίο οργανώνει μια μεγάλη έκθεση το Beaubourg (Centre Pompidou), που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2019 και θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Ιανουαρίου 2020. Χαμός. Από τις πιο πετυχημένες εκθέσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια. Το Κέντρο Πομπιντού αφιερώνει αυτήν την έκθεση στον Βρετανό καλλιτέχνη Francis Bacon, κάνοντας έναν συσχετισμό των έργων του και των λογοτεχνικών του επιρροών. Όταν η λογοτεχνία εμπνέει τη ζωγραφική … γι΄ αυτό και η έκθεση λέγεται Francis Bacon en toute lettre

Βέβαια, η συνεχιζόμενη απεργία των ΜΜΜ μας εξαναγκάζει σε πολύ ποδαρόδρομο, παρά το φοβερό κρύο και ενίοτε χρήση ταξί.

Την επόμενη μέρα, που ήταν Κυριακή, πήγαμε σε μεσημεριανή παράσταση της Comedie Francaise και είδαμε την «Ηλέκτρα-Ορέστης» του Ιβο βαν Χόβεν, που το καλοκαίρι είχε παρουσιαστεί στην Επίδαυρο.

Τέλος, την Δευτέρα, που ήταν η τελευταία μέρα του ταξιδιού μας, επισκεφτήκαμε την Fondation Louis Vuitton για την πολύ ωραία έκθεση που ήταν αφιερωμένη στην σπουδαία αρχιτεκτόνισσα του Μοντερνισμού Charlotte Perriand.

Δεν θα μπορούσα να μην φωτογραφηθώ στο γλυπτό του Jeff Koons, ‘Bouquet of Tulips‘, ένα έργο αφιερωμένο στα θύματα των τρομοκρατικών επιθέσεων που βρίσκεται στους κήπους του Champs Élysées, μεταξύ του Petit Palais και της Place de la Concorde.