Σύμβολο δύναμης και νεανικής ομορφιάς.

4
109

4783160968_a0f75d4875_b

Όλοι το έχουμε δει αυτό το γλυπτό, αρκετοί το έχουμε θαυμάσει, και κάποιοι έχουμε καθίσει να επεξεργαστούμε τις λεπτομέρειες του. Λιγότεροι είναι οι τυχεροί που το έχουν δει και από κοντά και ακόμα πιο λίγοι αυτοί που ξέρουν την ιστορία του.

Για να μην σας λέω και ψέματα, όταν πήγα στην Φλωρεντία με λαχτάρα να δω την πόλη, τα μνημεία της, το Μουσείο Ουφίτσι και τον Δαβίδ…. έμεινα αποσβολωμένος που αντίκρισα στην πλατεία ένα αντίγραφο του και η Galleria dell’ Accademia όπου το είχαν μεταφέρει ήταν κλειστή. Ήταν η εποχή που το άγαλμα είχε πάει για συντήρηση! Anyway….

Ο Δαβίδ του Michelangelo φιλοτεχνήθηκε από 1501 μέχρι το 1504, και είναι ένα από τα αριστουργήματα της Αναγεννησιακής γλυπτικής. Είναι ένα από τα δυο σημαντικότερα γλυπτά του Μιχαήλ Άγγελου, μαζί με την Πιετά. Είναι ένα από τα πιο γνωστά αγάλματα στην ιστορία της γλυπτικής, και έχει γίνει σύμβολο δύναμης και νεανικής ομορφιάς. Παριστάνει τον βιβλικό βασιλιά Δαβίδ, τη στιγμή που αποφασίζει να αναμετρηθεί με τον Γολιάθ. Στην εποχή του θεωρήθηκε σύμβολο της δημοκρατίας της Φλωρεντίας, μιας ανεξάρτητης πόλης/κράτους που απειλούνταν από πιο ισχυρά αντίπαλα κράτη. Αυτή η ερμηνεία τονίστηκε και με την τοποθέτηση του ύψους 5,17 μέτρων αγάλματος έξω από το Παλάτσο Βέκιο, την έδρα της τοπικής κυβέρνησης της Φλωρεντίας. Τα αποκαλυπτήριά του έγιναν στις 8 Σεπτεμβρίου του 1504.

Η ιστορία του Δαβίδ είναι αρκετά παλιότερη από το 1501, τη χρονιά που ο Μιχαήλ Άγγελος άρχισε να δουλεύει πάνω στο έργο, και ξεκινά γύρω στο 1460. Μετά από ατυχίες και περιπέτειες, τελικά οι άρχοντες της πόλης, παρόλο που απευθύνθηκαν στον Λεονάρντο ντα Βίντσι και σε άλλους, τελικά πείσθηκαν ότι ο νεαρός Μιχαήλ Άγγελος, τότε μόλις 26 ετών, άξιζε την ανάθεση του έργου. Κι’ έτσι από πολύ νωρίς το πρωί της 13ης Σεπτεμβρίου ξεκίνησε να δουλεύει και θα συνέχιζε για περίπου τρία χρόνια.

Στις 25 Ιανουαρίου 1504, καθώς το άγαλμα πλησίαζε πλέον στην ολοκλήρωσή του, μια επιτροπή Φλωρεντίνων καλλιτεχνών, ανάμεσα στους οποίους ήταν οι Λεονάρντο ντα Βίντσι και Σάντρο Μποτιτσέλι, συνεδρίασε για να αποφασίσει πού θα ήταν καλύτερο να τοποθετηθεί ο Δαβίδ. Η πλειοψηφία, την οποία υποστήριζε κι ο Λεονάρντο, πίστευε ότι λόγω των ατελειών του μαρμάρου το άγαλμα θα έπρεπε να τοποθετηθεί κάτω από τη στέγη της Λότζια ντέι Λάντζι στην Πιάτσα ντέλλα Σινιορία. Μόνο λίγοι, ανάμεσα στους οποίους ήταν ο Μποτιτσέλι, πίστευαν ότι η θέση του ήταν στον καθεδρικό ή κοντά σε αυτόν. Τελικά ο Δαβίδ τοποθετήθηκε μπροστά στην είσοδο του Παλάτσο Βέκιοστην Πιάτσα ντέλλα Σινιορία. Χρειάστηκαν τέσσερις μέρες για να μετακινηθεί το άγαλμα από το εργαστήρι του Μικελάντζελο στην τελική του θέση. Οι Φλωρεντίνοι πρόσθεσαν ένα επίχρυσο στεφάνι στο κεφάλι του και μια χάλκινη ζώνη για να κρύψουν τη γύμνια του.

Για να προστατευθεί από τυχόν ζημιές, το άγαλμα μετακινήθηκε το 1873 στην Galleria dell’ Accademia της Φλωρεντίας, όπου και βρίσκεται μέχρι σήμερα προσελκύοντας πλήθος επισκεπτών. Στην Πιάτσα Σινιορία τοποθετήθηκε το 1910 ένα αντίγραφο. Το 1991 ένας βάνδαλος επιτέθηκε στο άγαλμα με ένα σφυρί, καταστρέφοντας τα δάχτυλα του αριστερού ποδιού πριν συλληφθεί. Τα δείγματα μαρμάρου που πήραν επιστήμονες με αφορμή το περιστατικό έδειξαν ότι το μάρμαρο προερχόταν από τα λατομεία Φαντισκρίττι της Μιζέλια, της κεντρικής από τις τρεις μικρές κοιλάδες της Καρράρα. Το συγκεκριμένο μάρμαρο διαθέτει μικροσκοπικές τρύπες που προκαλούν την αποσύνθεσή του γρηγορότερα από άλλα είδη μαρμάρων.

ATT00096

ATT00076

Στην εποχή του θεωρήθηκε σύμβολο της δημοκρατίας της Φλωρεντίας, μιας ανεξάρτητης πόλης/κράτους που απειλούνταν από πιο ισχυρά αντίπαλα κράτη.

1Q_M

ATT00020

Είναι ένα από τα πιο γνωστά αγάλματα στην ιστορία της γλυπτικής, και έχει γίνει σύμβολο δύναμης και νεανικής ομορφιάς.

michelangelo-david

ATT00035

Χρειάστηκαν τέσσερις μέρες για να μετακινηθεί το άγαλμα από το εργαστήρι του Μικελάντζελο στην τελική του θέση.

1K_M

4 COMMENTS

  1. Φαίνεται θα πήγαμε την ίδια εποχή στη Φλωρεντία γιατι και εγώ μόνο το αντίγραφο του αγάλματος μπόρεσα να δω.
    Δεν το χάρηκα καθόλου γιατι είχε καύσωνα και το μόνο που με ενδιέφερε ήταν να μπω σε μία δροσερή τζελετέρια.

  2. Μπορεσα και το ειδα στην Πινακοθηκη της Ακαδημιας..ευτυχως πηγαμε πολυ πρωι..πριν καν ανοιξουν οι πορτες..γιατι μετα απο λιγο γινοταν το αδιαχωρητο…εκπληκτικη η Φλωρεντια…μια πολη-μουσειο…

  3. Τι απιστουργημα ειναι παναγια μου, ποσες λεπτομεριες
    εχει πιασει. Ακομα και τις φλεβες στα χερια. Απιστευτο!

  4. ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ…………………ΚΑΛΑ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΙΛΑΕΙ!!
    ΚΑΛΗ ΣΟΥ ΜΕΡΑ ΓΛΥΚΕ ΜΟΥ!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here