Ο κόσμος μπορεί να “ψόφαγε” για κωμωδίες, αλλά κάποια στιγμή έγιναν της μόδας και τα δράματα. Και μάλιστα τα δράματα που έφταναν στα άκρα. Πρόσωπα και καταστάσεις ξένα στις περισσότερες Ελληνικές οικογένειες, που όλοι εύχονταν “μακριά από μας”, αλλά όλοι έτρεχαν στο σινεμά να τα δουν.
Μια περιοχή πολύ κοντά στο λιμάνι του Πειραιά, που ήταν γνωστή και ξακουστή για μύρια όσα κακά, ήταν η Τρούμπα. Μια περιοχή γεμάτη με μπαράκια και οίκους ανοχής που μάζευε κάθε παραβατικό στοιχείο που υπήρχε. Υπόκοσμος, πόρνες, νταβατζήδες, κλέφτες, τοκογλύφοι, ναρκομανείς, δολοφόνοι, πρώην φυλακισμένοι, όλοι είχαν την Τρούμπα στέκι τους. Θύματα, οι ανυποψίαστοι, τα νεαρά αγόρια και οι ναυτικοί.
Οι επίσημα δηλωμένες πόρνες ήταν γύρω στις 500, δουλεύοντας είτε ως αρτίστες στα καμπαρέ είτε ως ιερόδουλες στα 57 περίπου καταγεγραμμένα σπίτια, οι οποίες περνούσαν υποχρεωτικά κάθε βδομάδα από ιατρική εξέταση. Ωστόσο υπήρχαν και οι «καλντεριμιτζούδες» δηλαδή οι αδήλωτες που έκαναν πιάτσα στο πεζοδρόμιο ή σε κρυφά αδήλωτα σπίτια και τις κυνηγούσε η αστυνομία. Κάθε φορά που έφτανε ο αμερικάνικος στόλος, ο αριθμός των κοριτσιών εκτοξευόταν από 500 στις 2.000! Όχι μόνο απ’ αυτές του πεζοδρομίου αλλά και από ευυπόληπτες κυρίες, παντρεμένες, αρραβωνιασμένες ακόμη και χήρες, πήγαιναν κρυφά εκείνες τις μέρες στην Τρούμπα να βγάλουν χρήματα από τους Αμερικανούς ναύτες.
Το Argentina, το Puerto Rico, το Milano, ο John Bull, οι 45 Γιάννηδες, το Tony’s bar, το Maxim, το Mulin Roose, το Βrasil, το Κit-Kat, το California, το International, το Miami ήταν μερικά από τα πιο γνωστά καμπαρέ. Παράλληλα υπήρχαν και 3 κινηματογράφοι ακατάλληλου περιεχομένου: Φως, Ολύμπικ και Ηλύσια.
Απ’ όλες τις ταινίες που αφορούσαν την Τρούμπα, διάλεξα τις 5 + 1 πιο χαρακτηριστικές, που έχουν και κάτι κοινό το οποίο θα αποκαλύψω στο τέλος του άρθρου.
Ναυάγια της ζωής
Η ταινία του 1959 “Ναυάγια της ζωής” σε σκηνοθεσία της Μαρίας Πλυτά, ήταν αυτή που έδωσε έμπνευση και στους υπόλοιπους σκηνοθέτες να χρησιμοποιήσουν την Τζένη Καρέζη ως πόρνη της Τρούμπας. Είναι η ιστορία ενός κοριτσιού που εκδιώκεται από το σπίτι της όταν ο πατέρας της μαθαίνει για την σχέση της με έναν άντρα. Το κορίτσι καταλήγει σε οίκο ανοχής στην Τρούμπα, όπου την ερωτεύεται ένας νεαρός – που είναι όμως αδελφός της. Όταν η κοπέλα το μαθαίνει κάνει απόπειρα αυτοκτονίας. Εκτός από την Καρέζη παίζουν ο Ανδρέας Μπάρκουλης και ο Κώστας Κακκαβάς. Επίσης οι: Τζαβαλάς Καρούσος, Ελένη Ζαφειρίου, Ρίτα Μουσούρη, Παντελής Ζερβός κ.α. Την μουσική έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις. Εμφανίζεται και η Νάνα Μούσχουρη τραγουδώντας το κομμάτι “Χάθηκες μια νύχτα” χωρίς να φοράει τα γυαλιά της.
ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ: Τα ωραιότερα μάτια του Ελληνικού σινεμά https://bit.ly/3tW8z1z
Κόκκινα φανάρια
“Τα κόκκινα φανάρια” είναι μια αισθηματική κοινωνική – δραματική ταινία του 1963, σε σκηνοθεσία Βασίλη Γεωργιάδη και σενάριο Αλέκου Γαλανού, βασισμένο στο δικό του θεατρικό έργο «Το σπίτι με τα κόκκινα φανάρια». Πρωταγωνίστρια πάλι η Τζένη Καρέζη, όπως επίσης οι: Γιώργος Φούντας, Δημήτρης Παπαμιχαήλ, Αλεξάνδρα Λαδικού, Μάνος Κατράκης, Μαίρη Χρονοπούλου, Φαίδων Γεωργίτσης, Δέσπω Διαμαντίδου, Κατερίνα Χέλμη, Ελένη Ανουσάκη κ.α. Εφτά διαφορετικές ιστορίες, με εφτά γυναίκες όπου όλες τους ζουν και εργάζονται στο “σπίτι” με τα κόκκινα φανάρια της μαντάμ Παρί, που βρίσκεται στην Τρούμπα του Πειραιά και ονομάζεται Phryne’s Bar. Η ταινία προβλήθηκε τη σαιζόν 1963-1964 και έκοψε 473.686 εισιτήρια κάνοντας την μια από τις μεγάλες κινηματογραφίες επιτυχίες της χρονιάς. Το 1964 ήταν υποψήφια για βραβείο Oscar, στην κατηγορία της καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Επίσης, προτάθηκε να διαγωνιστεί για τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Κανών, όπου απέσπασε διθυραμβικές κριτικές. Μεγάλο ρόλο έπαιξε και η μουσική του νεαρού τότε Σταύρου Ξαρχάκου, που έμεινε κλασική όπως και τα τραγούδια του με κορυφαίο το “Κι ούτε ένα ευχαριστώ” που ερμηνεύει με συγκινητικό τρόπο η Τζένη Καρέζη.
Ο δρόμος με τα κόκκινα φώτα
Την ίδια χρονιά με “Τα κόκκινα φανάρια” άλλη μια ταινία πάλι στην Τρούμπα, “Ο δρόμος με τα κόκκινα φώτα”. Η Χριστίνα (Γκέλυ Μαυροπούλου) είναι μια γυναίκα της αμαρτίας η οποία μεγαλώνει το παιδί της κρυφά από τον υπόλοιπο κόσμο. Δεν έχει πει σε κανέναν, ούτε στο παιδί, ότι δουλεύει σε ένα καμπαρέ της Τρούμπας. Αρκετά χρόνια αργότερα, κατηγορείται για το φόνο ενός ανθρώπου του υποκόσμου, που ήταν ιδιαίτερα σκληρός με τις γυναίκες. Στη δίκη που ακολουθεί, ο δικηγόρος – γιος της – αν και μνηστευμένος, και έτοιμος να παντρευτεί μια κοπέλα της υψηλής κοινωνίας, ριψοκινδυνεύει τα πάντα για τη σωτηρία της μητέρας του. Σενάριο και σκηνοθεσία του Κώστα Καραγιάννη και εκτός από την Γκέλυ Μαυροπούλου παίζουν οι: Κώστας Κακκαβάς, Ανέστης Βλάχος, Μαριάννα Κουράκου, Στέφανος Στρατηγός, Χρήστος Τσαγανέας, Νίτσα Τσαγανέα κ.α. Μουσική του Κώστα Καπνίση και στο τραγούδι η Γιοβάννα.
ΓΚΕΛΥ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν ήταν ρόδινη η ζωή της https://bit.ly/3p2WdTd
Μαρκησία (Το κάθαρμα)
Γνωστή και ως “Η Μαρκησία του λιμανιού”, ταινία πάλι του 1963 και πάλι στην Τρούμπα, σε σενάριο Νίκου Φώσκολου και σκηνοθεσία Κώστα Ανδρίτσου. Στον σκληρό και ανελέητο κόσμο της Τρούμπας ξεχωρίζει η φανταχτερή παρουσία μιας τραγουδίστριας καμπαρέ, της Μάγδας (Μάρω Κοντού), γνωστής με το προσωνύμιο η Μαρκησία. Στην ιστορία εμπλέκονται δολοφονίες, λεφτά, πόρνες, προαγωγοί, νταβατζήδες, απατεώνες κτλ. Παίζουν οι: Γιώργος Φούντας, Στέφανος Στρατηγός, Παύλος Λιάρος, Νίκος Τσχιρίδης, Ρένα Χρηστάκη κ.α. Η Μάρω Κοντού τραγουδά στο καμπαρέ το τραγούδι “Σ’ αυτό το δρόμο” σε μουσική Γιώργου Κατσαρού και στίχους Πυθαγόρα. Ο Φούντας λέει στο τέλος μια ατάκα που έμεινε κλασική: “Είμαι ένα κάθαρμα κι είσαι μια πόρνη. Είμαι αυτό που σου ταιριάζει και είσαι αυτό που μου αξίζει”.
ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ: Γιατί την λένε στριμμένη; https://bit.ly/2Pk5YPW
Λόλα
Η “Λόλα”, γνωστή και ως “Λόλα της Τρούμπας”, είναι δραματική ταινία παραγωγής 1964 σε σενάριο Ηλία Λυμπερόπουλου και σκηνοθεσία Ντίνου Δημόπουλου και τρίτη κατά σειρά ταινία που η Καρέζη παίζει την πόρνη. Ο Άρης (Νίκος Κούρκουλος) βγαίνει από τη φυλακή και επιστρέφει σ’ ένα καμπαρέ της Τρούμπας για να ξεκαθαρίσει παλιούς λογαριασμούς με μια συμμορία που του έστησε άσχημο παιχνίδι και τον έστειλε για τρία χρόνια στη φυλακή. Θέλει επίσης να σιγουρευτεί αν η Λόλα (Τζένη Καρέζη), με την οποία είχαν ερωτική σχέση, ήταν μεταξύ των προσώπων που τον πρόδωσαν. Στο μεταξύ, ο Στέλιος (Διονύσης Παπαγιαννόπουλος), αρχηγός της συμμορίας και ιδιοκτήτης του καμπαρέ, κρατά κοντά του τη Λόλα, με την οποία είναι ερωτευμένος. Στην ιστορία εμπλέκεται καθοριστικά και ο ηλικιωμένος δεσμοφύλακας της φυλακής (Παντελής Ζερβός), που στο τέλος αποδεικνύεται ότι είναι ο πατέρας της Λόλας. Παίζουν επίσης οι: Σπύρος Καλογήρου, Νίκος Φέρμας, Γιάννης Βογιατζής, Λαυρέντης Διανέλλος, Ανέστης Βλάχος, Ζαννίνο, Δημήτρης Μπισλάνης, Χρήστος Δοξαράς, Θόδωρος Έξαρχος κ.α. Μουσική και πάλι ο Σταύρος Ξαρχάκος που έδωσε στην Καρέζη το τραγούδι “Δεν έχει αρχή”, αλλά μας σύστησε και μια νέα τραγουδίστρια που έμελλε να γίνει τεράστιο όνομα. Η Βίκυ Μοσχολιού στην παρθενική της εμφάνιση έλεγε το τραγούδι “Χάθηκε το φεγγάρι” (Του ήλιου σβήστηκε το φως). Αρχικά, για το τραγούδι αυτό ο Σταύρος Ξαρχάκος προόριζε την Καίτη Γκρέυ, η οποία δεν μπόρεσε να συμμετάσχει, οπότε αντικαταστάθηκε από τη νεαρή Βίκυ Μοσχολιού. Χαρακτηριστική ατάκα της ταινίας που άντεξε στο χρόνο ήταν το – «Πολλά τα λεφτά Άρη», που λέει ο Σπύρος Καλογήρου στον Νίκο Κούρκουλο.
+ μία κωμωδία
Καλώς ήλθε το δολάριο
Το “Καλώς ήλθε το δολάριο” είναι ταινία του 1967, η πρώτη έγχρωμη ελληνική ταινία, με επεξεργασία εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα. Είναι βασισμένη στο θεατρικό έργο “Ο 6ος Αμερικανικός στόλος” των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου, που έγραψαν και το σενάριο, ενώ ο Σακελλάριος σκηνοθέτησε την ταινία. Ο Φίλιππας (Γιώργος Κωνσταντίνου), ντροπαλός και αξιοπρεπής λογιστής και καθηγητής αγγλικών ζει πολύ φτωχικά και με αφορμή την άφιξη του 6ου Αμερικανικού Στόλου στο λιμάνι του Πειραιά, αναγκάζεται να δεχτεί την πρόταση της “μαντάμ” Φούλης (Άννα Καλουτά) να παραδώσει μαθήματα αγγλικών στα κορίτσια του μπαρ Blue Black που διευθύνει, στην κακόφημη Τρούμπα. Παίζουν ακόμα: Νίκη Λινάρδου, Τζόλυ Γαρμπή, Αλέκος Τζανετάκος, Ορφέας Ζάχος, Σάσα Καστούρα, Αθηνόδωρος Προύσαλης, Νίκος Φέρμας, Σωτήρης Μουστάκας, Μάκης Δεμίρης, Κώστας Καφάσης ενώ ο ίδιος ο Σακελλάριος εμφανίζεται στο ρόλο του περιπτερά. Το κόστος της ταινίας ανήλθε στα 5.000.000 δραχμές, οδηγώντας την εταιρία παραγωγής σε οικονομική καταστροφή μια και δεν σημείωσε επιτυχία. Όλοι έριξαν το λάθος στον Σακελλάριο και στην μανία του να επιβάλει την Νίκη Λινάρδου – με την οποία ήταν ερωτευμένος – ως πρωταγωνίστρια. Για πρώτη φορά το θεατρικό “Ο 6ος Αμερικανικός Στόλος” είχε ανεβεί τη σεζόν 1958-59 από τον θίασο του Μίμη Φωτόπουλου.
ΝΙΚΗ ΛΙΝΑΡΔΟΥ: Ξεκίνησε ως Μπέμπη Κούλα https://bit.ly/3kL3ioF
Τι κοινό έχουν όλες αυτές οι ταινίες;
Απλά δεν γυρίστηκαν στην Τρούμπα. Ήταν όλες σε σκηνικό. Γιατί η Τρούμπα δεν ήταν όπως σήμερα. Τότε ήταν πράγματι ένα μέρος κακόφημο, επικίνδυνο και μεσ’ την παρανομία. Η Τρούμπα έκλεισε το 1967 επι δημαρχίας Σκυλίτση. Τα κορίτσια της σκορπίστηκαν, άλλες σε δηλωμένα «σπίτια» της Αθήνας και άλλες κρυφά σε δικά τους παράνομα «σπίτια».
Η αληθινή Τρούμπα και ο ελληνικός κινηματογράφος λοιπόν δεν έχουν καμία σχέση. Μόνο η “Μαρκησία” είχε κάποια εξωτερικά γυρίσματα που έγιναν πράγματι εκεί, αλλά φυσικά όχι μέσα στην καρδιά της κακόφημης περιοχής. Οι σκηνές γυρίστηκαν περιμετρικά της Τρούμπας δηλαδή Ακτή Μιαούλη, Ακτή Ξαβερίου (Καρβουνιάρικα) και για τις ανάγκες του καμπαρέ χρησιμοποιήθηκε μόνο το εξωτερικό του μπαρ «45 Γιάννηδες» που βρισκόταν στην 2ας Μεραρχίας, ενώ το εσωτερικό του ήταν ντεκόρ στο στούντιο.
Όλες οι ταινίες που είχαν σχέση με την Τρούμπα έγιναν σε σκηνικά – που σε πολλές περιπτώσεις φαίνονταν κι’ όλας πως ήταν ψεύτικα. Οι παραγωγοί δεν ρίσκαραν, γιατί ήταν άκρως επικίνδυνο να πάνε μέσα στον υπόκοσμο ώστε να γίνονται γυρίσματα στους φυσικούς χώρους με τους μεθυσμένους ναύτες, τους καυγάδες και τα μαχαιρώματα ανάμεσα σε σωματέμπορους και προστάτες. Για να καταλάβετε ο Φίνος για τις ανάγκες των γυρισμάτων της ταινίας “Λόλα” έφτιαξε ειδικά σκηνικά υψηλού κόστους και τα έστησε έξω από το στούντιο της Φίνος Φιλμ, δίπλα στο τσιμεντάδικο «Άτλας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Άρθρα με παραλειπόμενα από τον Ελληνικό κινηματογράφο
Ο νεορεαλισμός στον Ελληνικό κινηματογράφο: https://bit.ly/3xbdTAQ
Η επανάσταση του 1821 στο Ελληνικό σινεμά: https://bit.ly/3nUsYCq
Έλληνες ηθοποιοί τα παλιά χρόνια: https://bit.ly/3wfsgUa
Έλληνες ηθοποιοί εκείνα τα χρόνια https://bit.ly/31AeUqi
Έλληνες ηθοποιοί μια φορά κι’ ένα καιρό https://bit.ly/305KsmV
Έλληνες ηθοποιοί κάποτε… https://bit.ly/3c3WaBt
Ελληνικός κινηματογράφος & τραγουδιστές https://bit.ly/3DfxwJW
Ελληνες ηθοποιοί που τραγουδούσαν https://bit.ly/3HrdcYu
Ελληνικές ταινίες στα νησιά μας: https://bit.ly/30FPGpM
Οι πρώτες ταινίες του Νίκου Κούρκουλου https://bit.ly/3DkDgCm
Β’ ΡΟΛΟΙ: Έκλεψαν την παράσταση: https://bit.ly/35lCgyJ
Οι 10 καλύτερες ασπρόμαυρες ελληνικές κωμωδίες: https://bit.ly/2V1KLcO
Οι 15 καλύτερες δραματικές Ελληνικές ασπρόμαυρες ταινίες: https://bit.ly/3fOlIU8
Οι μανάδες του Ελληνικού κινηματογράφου https://bit.ly/33lU5fU
Ο ΑΓΑΠΗΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΑΣ: Ένα έργο που έγινε 4 φορές ταινία… https://bit.ly/3ntabzh
Η Μελίνα Μερκούρη με την κολλητή της την Ρένα (δεξιά) έκαναν επίσκεψη στα γυρίσματα για τα “Κόκκινα φανάρια” για να δουν την άλλη κολλητή τους, την Δέσπω Διαμαντίδου. Στην αναμνηστική φωτογραφία βλέπουμε ακόμα την Ελένη Ανουσάκη, την Κατερίνα Χέλμη και την Μαίρη Χρονοπούλου.
————————————————–