Η Γαλλίδα συγγραφέας που λάτρεψαν οι φεμινίστριες γιατί αγνόησε όλα τα στερεότυπα, τα πρέπει και τα «μη». Από το κρεβάτι της περνούσαν και άντρες και γυναίκες, τα βιβλία της γνώριζαν απίστευτη επιτυχία και η ζωή της απασχολούσε όλη την Παριζιάνικη κοινωνία. Έχει ενδιαφέρον να μάθουμε γι΄ αυτήν, τώρα που βγήκε στους κινηματογράφους η αυτοβιογραφική ταινία με την Keira Knightley.
Η Συντονί Γκάμπριελ Κολέτ, γεννήθηκε το 1873 (28 Ιανουαρίου 1873 – 3 Αυγούστου 1954), σε ένα χωριό της Βουργουνδίας, και γρήγορα απέκτησε ένα δυναμικό ανεξάρτητο χαρακτήρα που τον κληρονόμησε από την μητέρα της.
Η οποία μητέρα της για να καταλάβουμε, παρά τον κλειστό κύκλο του χωριού, είχε αρνηθεί να φορέσει μαύρα για το θάνατο του άντρα της, προκαλώντας σάλο τους συγχωριανούς της. Η μικρή Κολέτ, έφυγε από το χωριό και βρέθηκε στο Παρίσι αποφασισμένη να ταράξει το σύμπαν. Παντρεύτηκε έναν επιφανή Γάλλο, σαγήνεψε αρκετές κυρίες και έγραψε πολύ πετυχημένα βιβλία που ξεσήκωναν τις γυναίκες.
Σε ηλικία 20 ετών μπήκε στα αστικά σαλόνια του Παρισιού, παντρεμένη με τον δημοσιογράφο Henri Gauthier-Villars (“Willy”), 15 χρόνια μεγαλύτερο της. Χάρη σε αυτόν, γνώρισε τον Όσκαρ Ουάιλντ, τον Μάρσελ Προύστ και ήρθε σε επαφή με την υψηλή κοινωνία. Τότε ξεκίνησε να γράφει τις δικές της ιστορίες, που είχαν στοιχεία από την πραγματική της ζωή. Τα πρώτα της βιβλία «Η Κλοντίν στο Παρίσι», Η «Κλοντίν νοικοκυρά» και η «Κλοντίν φεύγει», εκδόθηκαν αλλά με το όνομα του… άντρα της “Willy” και έγιναν ανάρπαστα. Ο άντρας της, όπως έλεγαν, την είχε κλειδωμένη σε ένα δωμάτιο για να γράφει συνεχώς καινούργια μυθιστορήματα. Η Κολέτ όμως δεν ήταν ο τύπος της γυναίκας που θα ανεχόταν τις επαναλαμβανόμενες απιστίες του άντρα της και μετά από μια δεκαετία τον χώρισε.
Σε μια εποχή που οι γυναίκες πάλευαν για να αποκτήσουν περισσότερα δικαιώματα, η Κολέτ έγινε σύμβολο για τις φεμινιστικές οργανώσεις.
Έκοψε τα μαλλιά της κοντά και ξεκίνησε να εργάζεται στο μουσικό θέατρο ως χορεύτρια, για να μπορέσει να εμπλουτίσει το περιεχόμενο των γραπτών της με καινούργιες εμπειρίες. Εκείνη την περίοδο (1906-1910), αποκάλυψε τις σεξουαλικές της προτιμήσεις, κάνοντας σχέσεις με γυναίκες. Η πιο γνωστή ήταν με την Μαρκησία de Balbeuf (“Missy”).
Το 1910 πήρε τελικά το διαζύγιο από τον Willy και το 1912 παντρεύτηκε τον Henry de Jouvenel, εκδότη της εφημερίδας Le Matin, στην οποία έγραφε θεατρική κριτική και διηγήματα. Το 1913 απέκτησαν και μια κόρη. Τα καλύτερα βιβλία της τα έγραψε μετά το 1920, μέχρι να αναστατωθεί και πάλι η ζωή της. Το 1935 χώρισε τον Henry de Jouvenel και παντρεύτηκε τον συγγραφέα Maurice Goudeket. Τα βιβλία της πάντα γνώριζαν επιτυχία, οι βραβεύσεις έρχονταν από παντού και η Gigi (1944), το μυθιστόρημα της έγινε μεγάλη επιτυχία και στο θέατρο με την Audrey Hepburn αλλά και στο σινεμά σαν μιούζικαλ (1958) με τον Maurice Chevalier, τον Louis Jourdan, και την Leslie Caron.
Αριστερά με την Audrey Hepburn όταν η μεγάλη σταρ έπαιξε την Gigi στο θέατρο
Δεξιά, σκίτσο με το πορτραίτο της Colette δια χειρός Jean Cocteau
Τώρα και σε ταινία
Την είδα την ταινία και χωρίς να είναι τίποτα σπουδαίο, πέρασα αρκετά ευχάριστα. Δεν είναι αυτό που λέμε «μεγάλος κινηματογράφος», δεν εμβαθύνει, δεν αναλύει την πολυπλοκότητα του χαρακτήρα της Colette, αλλά είναι πολύ καλή παραγωγή και έχει υπέροχα σκηνικά και κοστούμια. Δεν μας δείχνει καθόλου το φεμινιστικό κομμάτι και πόσο επιρρέασε τις γυναίκες σαν σκέψη. Μένει μόνο στο στυλιστικό (ρούχα-μαλλιά). Επίσης δεν μας δείχνει πόσο μεγάλη συγγραφέας ήταν. Μένει πολύ στην σχέση της με τον Willy και στα λεσβιακά. Δεν έχω να πω κάτι άλλο, παρά μόνο πως τους δύο βασικούς ρόλους – της Colette και του Willy -ενσαρκώνουν η Keira Knightley και ο Dominic West.
Έκανε σχέσεις με γυναίκες, με πιο γνωστή αυτήν με την Μαρκησία de Balbeuf (“Missy”)
Δείτε το Official Trailer (2018) της ταινίας Colette με την Keira Knightley
———————————————