Η Χάρις Αλεξίου (Χαρίκλεια Ρουπάκα) γεννήθηκε στην Θήβα, 27 Δεκεμβρίου 1950 και είναι μία από τις σημαντικότερες τραγουδίστριες της Ελλάδας και η πρώτη γυναίκα τραγουδίστρια σε πωλήσεις δίσκων στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Για να καταλάβετε έχει 29 πλατινένιους και χρυσούς δίσκους τότε που οι πλατινένιοι δίσκοι ξεπερνούσαν τις 100 χιλιάδες και οι χρυσοί τις 50.000.
Σήμερα ένας δίσκος γίνεται χρυσός στις 3.000 αντίτυπα. Η Αλεξίου λοιπόν, έχει 8 άλμπουμ που ξεπέρασαν τις 100 χιλιάδες, 14 άλμπουμ πάνω από 50 χιλιάδες, 4 άλμπουμ πάνω από 30 χιλιάδες κτλ. κτλ. Βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του ελληνικού τραγουδιού από τη δεκαετία του 1970 που σημαίνει πως έχει μια καριέρα 50 ετών.
Έχει συνεργαστεί με όλους σχεδόν τους μεγάλους τραγουδιστές, συνθέτες και στιχουργούς, παλαιότερους και νεότερους, είτε δισκογραφικά είτε σε μουσικές σκηνές και συναυλίες. Έχει εμφανιστεί στις κορυφαίες αίθουσες του κόσμου και έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις. Έχει ηχογραφήσει πάνω από 30 προσωπικούς δίσκους – εκτός απ’ τα Live, τις συμμετοχές ή τις συλλογές. Παρότι η ίδια δε συνηθίζει να αναφέρεται στις πωλήσεις των δίσκων της, σύμφωνα με την έρευνα του Πέτρου Δραγουμάνου (2009), η Χάρις Αλεξίου είναι στην πρώτη θέση μεταξύ των τραγουδιστριών και συνολικά στην τρίτη πίσω από τους Γιώργο Νταλάρα και Γιάννη Πάριο στην κατάταξη με τις περισσότερες πωλήσεις προσωπικών δίσκων που έχουν γίνει χρυσοί ή πλατινένιοι από το 1970 έως το 2009.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, οκτώ από τους προσωπικούς της δίσκους έχουν ξεπεράσει τα 11.000.000 σε πωλήσεις και είναι η μόνη γυναίκα τραγουδίστρια που το έχει καταφέρει στην ελληνική δισκογραφία. Το γεγονός ότι οι προαναφερόμενοι προσωπικοί δίσκοι χαρακτηρίζονται από διαφορετικά μουσικά στυλ (δημοτικά, ρεμπέτικα, παλιά, σύγχρονα και έντεχνα λαϊκά, μπαλάντες), εμπεριέχουν τραγούδια διαφόρων συνθετών, αποδεικνύει αφενός την αδιαμφισβήτητη προσφορά της Αλεξίου στα μουσικά πράγματα του τόπου και αφετέρου τη συνεπή και αδιάλειπτη επαφή της με τον κόσμο όλα αυτά τα χρόνια. Καθολική είναι και η αποδοχή της όχι μόνο από το κοινό και τους κριτικούς αλλά και από τους συναδέλφους της.
Κατά καιρούς έχουν πει:
Μάνος Χατζιδάκις: “Η Αλεξίου είναι πολύ μεγάλη καλλιτέχνης και οπωσδήποτε είχε τη θέση της σ’ αυτό το χώρο. Μου θυμίζει την Barbra Streisand, δεν είναι ντόπια υπόθεση”.
Στέλιος Καζαντζίδης: “Η Αλεξίου είναι ό,τι καλύτερο έχει βγάλει αυτός ο τόπος. Η Χαρουλα κάνει τα τραγούδια ιστορία προσωπική του καθενός, την φωνή της Χάρουλας την λατρεύω. Για μένα είναι η καλύτερη φωνή που έχουμε στο τραγούδι σήμερα, την ακούς να τραγουδάει και νιώθεις το τραγούδι να έχει γραφτεί για σένα προσωπικά. Αυτός είναι μεγάλος ερμηνευτής, κάνει με την φωνή του το γενικό προσωπικό, σε κάνει να ταυτίζεσαι, να σε αφορά αυτό που ακούς.”
Ελένη Βιτάλη: “Είναι μεγάλη καλλιτέχνης, δώρο θεού”
Θάνος Μικρούτσικος: “Έγινε η συνισταμένη της συνείδησης του νεοέλληνα”.
Γρηγόρης Μπιθικώτσης: “Αυτή η φωνή έχει στασίδι στην εκκλησία”.
Ζυλ Ντασέν: “Έχω ακούσει τις μεγαλύτερες τραγουδίστριες στον κόσμο. Μία από τις δυο-τρεις καλύτερες είναι Ελληνίδα, και είναι η Χάρις Αλεξίου”.
Τι να πούμε και τι να πρωτογράψουμε για την Χαρούλα Αλεξίου. Μέσα από μερικές φωτογραφίες θα δούμε μερικά στιγμιότυπα από την ζωή και την καριέρα της.
Η Χαρούλα μικρή και στην αριστερή φωτογραφία με τον αδελφό της Γιώργο Σαρρή.
Γεννήθηκε στη Θήβα το 1950 και από το 1958 ζει στην Αθήνα. Ο πατέρας της ήταν αγρότης και η μητέρα της μοδίστρα Μικρασιάτισσα. Εδώ στα 16 της χρόνια
Σε Βλάχικο γάμο στην Θήβα
Με τον Γιώργο Νταλάρα, αγαπημένο της φίλο – που σχεδόν ξεκίνησαν μαζί (“Μικρά Ασία” 1972, “Βυζαντινός Εσπερινός” 1973)
Το 1974 συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον Μάνο Λοϊζο στο δίσκο “Καλημέρα Ήλιε”, με τέσσερα τραγούδια, μεταξύ των οποίων τα «Μια καλημέρα» και «Ποιος το ξέρει». Έτσι ξεκίνησε η μεγάλη φιλία τους που τους έφερε 5 χρόνια μετά, το 1979, να ηχογραφήσουν “Τα τραγούδια της Χαρούλας” σε στίχους Μανώλη Ρασούλη (και 3 σε στίχους Πυθαγόρα). Το τραγούδι «Ο φαντάρος» ξεχωρίζει αμέσως, αλλά όλος ο δίσκος είναι γεμάτος επιτυχίες: «Όλα σε θυμίζουν», «Τίποτα δεν πάει χαμένο», «Πες μου πώς γίνεται», «Τέλι τέλι τέλι», «Σε πέντε ώρες ξημερώνει Κυριακή», «Την όγδοη μέρα», «Γύφτισσα τον εβύζαξε».
Το 1974 συμμετέχει με 4 τραγούδια στο δίσκο “Οδός Αριστοτέλους” των Γιάννη Σπανού και Λευτέρη Παπαδόπουλου, με τους Γιάννη Πάριο και Γιάννη Καλατζή. Από αυτά θα ξεχωρίσει το ομότιτλο, το οποίο θα αποτελέσει και ορόσημο για την πορεία της Αλεξίου, καθώς, όπως θα δηλώσει η ίδια αργότερα, σε αυτό το τραγούδι αισθάνθηκε ότι «βρήκε τη φωνή της», στους τόνους του κοντράλτο.
Κατά τη δεκαετία του ’70 η Χάρις Αλεξίου εμφανίζεται σε μπουάτ στην Πλάκα με τον Γιώργο Νταλάρα – και κατά καιρούς με την συμμετοχή και άλλων καλλιτεχνών. Εδώ με τον Αντώνη Βαρδή (με τον οποίο είχε και σχέση) και την Άννα Βίσση.
Με τον σύζυγο της, Αχιλλέα Θεοφίλου, τον Θάνο Μικρούτσικο και την Λίνα Νικολακοπούλου.
Με τον πολυαγαπημένο της γιο, Μάνο Θεοφίλου
Όταν η Νάνα Μούσχουρη έκανε ένα δίσκο με τραγούδια από τα Ελληνικά νησιά, κάλεσε και την Αλεξίου να συμμετάσχει. Άλλωστε η ίδια την είχε παρουσιάσει πριν χρόνια στο Γερμανικό κοινό όταν την είχε καλεσμένη στο τηλεοπτικό της show, λέγοντας: “Και τώρα σας παρουσιάζω μια μεγάλη φωνή από την πατρίδα μου την Ελλάδα”
Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 βγάζει το δίσκο “Δι’ ευχών” σε μουσική του Νίκου Αντύπα και στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου και δικούς της. Είχε μεγάλη αγωνία γι’ αυτόν τον δίσκο γιατί ήταν η πρώτη φορά έκανε ένα διαφορετικό ύφος μουσικής, με σαφείς τις ροκ, έντεχνες, αλλά και ethnic επιρροές. Θυμάμαι με φώναξε στο σπίτι της – πολύ πριν κυκλοφορήσει – για να τον ακούσουμε. Ενθουσιάστηκα. Μου ανέθεσε να φτιάξω όλα τα ραδιοφωνικά spot του δίσκου και να επιμεληθώ της προβολής του. Ένα απ’ όλα όσα κάναμε ήταν η ιδέα μου να ανοίξουμε το δισκοπωλείο Metropolis στην Πανεπιστημίου στις 12 τα μεσάνυχτα για να ξεκινήσει η πώληση. Ουρές ο κόσμος. Σκίσαμε. Ο δίσκος αυτός συζητήθηκε, επικρίθηκε και εν τέλει αγαπήθηκε όσο λίγοι στην καριέρα της. Μέχρι που η μουσική του ομότιτλου τραγουδιού μπήκε σε διαφήμιση αυτοκινήτου στην Ιαπωνία, με αποτέλεσμα ο δίσκος να κυκλοφορήσει και στην Γιαπωνέζικη αγορά (φωτο επάνω) και να πάει η Αλεξίου στο Τόκυο για συναυλία.
Επόμενος μεγάλος σταθμός είναι ο δίσκος “Οδός Νεφέλης ’88”, όπου η Αλεξίου μάς συστήνεται πλέον ως ολοκληρωμένη δημιουργός, αφού έχει γράψει η ίδια τη μουσική και τους στίχους σε δέκα από τα δώδεκα κομμάτια του άλμπουμ: «Το μινοράκι», «Οι φίλοι», οι «Δεκατρείς φωτιές», το «Ψυχές και σώματα», η «Πανσέληνος», ο «Άνθρωπος του κάβου» είναι αυτά που ξεχώρισαν. Όταν μάλιστα έψαχνε ένα χώρο για να τα παρουσιάσει, της πρότεινα το club Loft, στην Πλ. Ασωμάτων στο Θησείο. Το club μεταμορφώθηκε, ονομάστηκε Studio Νεφέλης και ήταν θρίαμβος. Ακολούθησε μια περιοδεία-μαμούθ στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο.
Άλλη μια προσωπική στιγμή που την ξέρουν πολύ λίγοι είναι όταν της έστειλα ν’ ακούσει το ορχηστρικό κομμάτι “Tango to Evora” της Loreena Mckennitt. Πέρασε λίγος καιρός χωρίς να έχω νέα της, και στις 6 Δεκεμβρίου, την ημέρα της γιορτής μου, με πήρε να μου ευχηθεί και μου έβαλε στο τηλέφωνο ν’ ακούσω το “Τανγκό της Νεφέλης”, λέγοντας μου ότι δικαιωματικά είμαι ο πρώτος που το ακούει.
15 σημαντικοί δίσκοι
Γυρίζοντας τον κόσμο, Live ’92-’96 (1996)
Δι’ ευχών (1992)
Η αγάπη είναι ζάλη (1986)
Τα τραγούδια της χθεσινής μέρας (1981)
Τα τραγούδια της Χαρούλας (1979)
Ως την άκρη του ουρανού σου (2003)
24 τραγούδια (1977)
Οδός Νεφέλης ’88 (2011)
Ανθολόγιο (2004)
Η Χάρις Αλεξίου σε απρόβλεπτα τραγούδια (1987)
Η αγάπη θα σε βρει όπου και να ‘σαι (2009)
Η νύχτα θέλει έρωτα (1988)
Κρατάει χρόνια αυτή η κολώνια (1990)
Ξημερώνει (1980)
Ψίθυροι (2000)
Αποσύρεται από το τραγούδι
Η Χάρις Αλεξίου ανακοίνωσε τη δύσκολη απόφαση να αποχωρίσει από το τραγούδι, εξηγώντας ότι δεν μπορεί πια να τραγουδήσει όπως παλιά, λέγοντας: “Έχω απομακρυνθεί από το τραγούδι τελείως. Δεν μπορώ να τραγουδήσω, όπως τραγουδούσα παλιά. Και δεν καταδέχομαι να συνεχίσω και να το κάνω αυτό, αν δε μπορώ να το κάνω καλά. Θα με ακούσετε σε λίγο καιρό σε ένα τραγούδι με τη Yasmin Levi, ένα ντουέτο που κάναμε μαζί που έχω γράψει τους στίχους στα ελληνικά εγώ και εκείνη τη μουσική και τους στίχους στα ισπανικά. Το ηχογράφησα πέρσι το καλοκαίρι. Είναι μια μπαλάντα που μπορούσα να πω, αλλά δεν πάει η φωνή μου πια, δε με ακούει η φωνή μου και είπα ότι είναι καλύτερα να σταματήσω”.
ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ: Όταν μίλησε για τον καρκίνο https://bit.ly/3JjKWbA
Θέατρο – τηλεόραση
Κι’ αφού αποφάσισε να αφήσει το τραγούδι στράφηκε στο θέατρο και την τηλεόραση. Ξεκίνησε με το “Χειρόγραφο” (φωτο επάνω) σε σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη για το οποίο θα διαβάσετε αναλυτικά εδώ: Σημειώσεις μιας ζωής σ’ ένα Χειρόγραφο: https://bit.ly/3JdsAIZ
Μετά έπαιξε στην παράσταση του εθνικού θεάτρου (Rex) “Οπερέττα” σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου και το 2020 στο θεατρικό αφήγημα “Μεταμφίεση” του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, στη σκηνή του Μικρού Παλλάς, αλλά οι εμφανίσεις διακόπτονται λόγω της πανδημίας του Covid-19 και του γενικού lockdown.
Το καλοκαίρι 2021 την είδαμε ως θεά Αθηνά στην “Ιφιγένεια” πάλι σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη. Εδώ είμαστε αμέσως μετά το τέλος της παράστασης.
Η πρώτη της τηλεοπτική εμφάνιση ως ηθοποιός έγινε στην σειρά “Maestro” που παίχτηκε στο Mega και στο Netflix.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ εδώ: “Η Αλεξίου και ο Παπακαλιάτης” https://bit.ly/3HHXdrP
Η Χάρις Αλεξίου, που όπως είπαμε είναι από την Θήβα, διοργάνωσε το «7 Γυναίκες τραγουδούν για το Μουσείο της Θήβας» (7 επί Θήβας), με τις: Ελευθερία Αρβανιτάκη, Δήμητρα Γαλάνη, Ανδριάννα Μπάμπαλη, Άλκηστη Πρωτοψάλτη, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Μάρθα Φριντζήλα και φυσικά την ίδια. ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Όταν η Αλεξίου έκανε τα εγκαίνια του μουσείου της Θήβας https://bit.ly/32mlmBW
Μετά τις εμφανίσεις τους στην Ελλάδα, η Χαρούλα Αλεξίου μαζί με τους Nouveau Sextet ταξίδεψε σε 10 μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις. ΔΕΙΤΕ εδώ: https://bit.ly/3Fqc7id
Η Χαρούλα το οργάνωσε αυτό. Δέκα τραγουδίστριες για το αφιέρωμα στην αιώνια Βίκυ Μοσχολιού, στο θέατρο του Βύρωνα. Εκείνη ήταν στο νοσοκομείο και τις άκουγε από το τηλέφωνο που την έπαιρναν οι κόρες της. Κατά τις προετοιμασίες της συναυλίας πήγαιναν στο νοσοκομείο και την ενημέρωναν για το πρόγραμμα. Χαιρόταν σαν παιδί. Πίστευε πως θα τα καταφέρει να πάει έστω για ένα τραγούδι στο φινάλε. Και η Ευαγγελία Δομάζου όταν της έκανα συνέντευξη, αναφέρθηκε σ’ αυτήν την συναυλία. ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Η Ευαγγελία Δομάζου μιλάει για την μαμά της, την Βίκυ Μοσχολιού https://bit.ly/2XYOERm
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ελληνίδες τραγουδίστριες
ΝΑΝΑ ΜΟΥΣΧΟΥΡΗ: Πως η Ιωάννα έγινε Νάνα https://bit.ly/2QhP8hu
ΤΖΕΝΗ ΒΑΝΟΥ: Την κατέστρεψαν οι επιλογές της https://bit.ly/3b9ShJu
ΣΟΦΙΑ ΒΕΜΠΟ: Την είπαν και χουντικιά https://bit.ly/2DYAzdt
ΑΡΛΕΤΑ: Ταλαιπωρήθηκε: https://bit.ly/2wzEwiR
ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ: Η Μαρία της καρδιάς μας https://bit.ly/2ir77VE
ΜΑΡΙΖΑ ΚΩΧ: Ο Χατζιδάκις την έστειλε στην Eurovision: https://bit.ly/2Cmcj3C
ΚΑΙΤΗ ΧΩΜΑΤΑ: Γεννήθηκε και πέθανε 24 Οκτωβρίου https://bit.ly/3dUz7sI
ΒΙΚΥ ΜΟΣΧΟΛΙΟΥ: Η μεγάλη λαϊκή φωνή https://bit.ly/2wwkfxb
ΜΑΙΡΗ ΛΙΝΤΑ: Ζει παραπεταμένη https://bit.ly/2xO4DIa
ΜΠΕΜΠΑ ΜΠΛΑΝΣ: Μια ζωή γεμάτη σκάνδαλα https://bit.ly/3t0ArAQ
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ: 40 χρόνια καριέρα https://bit.ly/3rDkRee
ΤΑΝΙΑ ΤΣΑΝΑΚΛΙΔΟΥ: Μια καρδιά περιβόλι https://bit.ly/2OHuaeq
ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΑΛΑΝΗ: 50 χρόνια καριέρα https://bit.ly/2OmIdpR
ΧΡΙΣΤΙΑΝΑ: Αντίο αγάπη μου: https://bit.ly/3rkJajQ
Πρόβα για την ταινία «Ηνίοχος» του Αλέξη Δαμιανού που τελικά δεν έπαιξε γιατί τα χρόνια περνούσαν, η ταινία καθυστερούσε, ο ρόλος άλλαζε, το ίδιο και εκείνη…
Εδώ με την Ρόζα Εσκενάζυ από την εκπομπή «Μουσική βραδιά» του Γιώργου Παπαστεφάνου στην ΕΡΤ τον Μάη του 1976.
—————————————————————–
Δεν υπάρχουν λόγια ,,,,,μόνο ένα μεγάλο ευχαριστώ,,,για αυτό το αφιέρωμα !