Όσο έχω φωνή….

… θα σου τραγουδάω», και με ευκαιρία την μεγάλη συναυλία για τον Βασίλη Τσιτσάνη στο καλλιμάρμαρο στάδιο και την παρουσία του Γιώργου Νταλάρα, σκέφτηκα να κάνω αυτό το άρθρο. Ο Νταλάρας πέρα του ότι έκανε την όλη επιμέλεια, πέραν του ότι βγήκε με φανελάκι (Θεός), Cure να τραγουδήσει ήταν και εξαιρετικός φωνητικά.

2
361

θα σου τραγουδάω», και με ευκαιρία την μεγάλη συναυλία για τον Βασίλη Τσιτσάνη στο καλλιμάρμαρο στάδιο και την παρουσία του Γιώργου Νταλάρα, σκέφτηκα να κάνω αυτό το άρθρο. Ο Νταλάρας πέρα του ότι έκανε την όλη επιμέλεια, πέραν του ότι βγήκε με φανελάκι Cure να τραγουδήσει, ήταν και εξαιρετικός φωνητικά.

Ήταν αυτό που λέμε crystal clear. Πεντακάθαρος, κρυστάλλινος και τραγούδησε μάλιστα και στους ίδιους τόνους που τα έλεγε όταν ήταν μικρός. Μοιάζει σαν η πάροδος των χρόνων να μην έχει επηρεάσει τις φωνητικές του χορδές.

Έκανα ένα σχετικό σχόλιο στην ανάρτηση μου στο Face Book, και είδα ότι η Σοφία Βόσσου- αγαπημένη φίλη, φωνάρα και δασκάλα φωνητικής έγραψε: «Η φωνή δεν χαλάει με τα χρόνια, η φωνή χαλάει με την τεμπελιά και την άγνοια. Και μεγαλύτεροι τεμπέληδες από τους Έλληνες τραγουδιστές δεν υπάρχουν, δυστυχώς…»

Ακούμε συνέχεια για εκείνη την γενιά των τραγουδιστών (Κόκοτας, Βοσκόπουλος, Πουλόπουλος, Πάριος, Νταλάρας, Αλεξίου, Γαλάνη, Μητσιάς, Διαμάντη…), τα καλύτερα λόγια, αλλά κανείς δεν γράφει σε τι κατάσταση βρίσκεται η φωνή τους μετά από τόσα χρόνια καριέρας.

Η Λίτσα Διαμάντη ήταν από τις πρώτες που παραδέχτηκε και δήλωσε δημόσια ότι δεν μπορεί πια να τραγουδήσει. Τραγουδούσε από 14 χρονών παιδί και ήταν φυσικό οι φωνητικές της χορδές να ατονήσουν.

Ο Γιάννης Πάριος, ο.κ. τραγουδάει ακόμα, έχει την φωνή του, αλλά έχει και ένα – ενοχλητικό για πολλούς – βιμπράτο. Το οποίο αν δουλέψει μπορεί να το εξαφανίσει. Τα πάντα είναι στο μυαλό μας, στα θέλω μας και στην διάθεση μας να ασκηθούμε και να εξασκηθούμε.

ΜΟΥΣΙΚΗ, ΦΩΝΗ, ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ, ΝΤΑΛΑΡΑΣ, DALARAS, VOICE, nikosonline.gr

Λένε για την Δήμητρα Γαλάνη: «Αλήθεια, θάμπωσε η φωνή της;» Θάμπωσε, σημαίνει δεν έχει την καθαρότητα και την λαμπερότητα που είχε παλιά και αυτό συμβαίνει σε όσους τραγουδιστές δεν μελετούν αρκετά ή γιατί κάνουν κακή χρήση του λαιμού τους. Τον επιβαρύνουν με τσιγάρα, ποτά και τα σχετικά… οπότε ο λαιμός «θαμπώνει». Δεν είναι θέμα ηλικίας, αυτό είναι θέμα κακής χρήσης. Μια φίλη τραγουδίστρια που έχει δουλέψει με την Γαλάνη μου λέει πως η Δήμητρα τα τελευταία χρόνια έχει ρίξει τονικά τα τραγούδια της. «…είναι πολύ λίγοι τραγουδιστές της γενιάς αυτής που τραγουδούν στους τόνους που τραγούδαγαν και μικροί. Ο Νταλάρας είναι ο πρώτος, αλλά και ο Παπακωνσταντίνου…. νομίζω και η Άλκηστη έχει κρατήσει τους τόνους της».

ΜΟΥΣΙΚΗ, ΦΩΝΗ, ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ, ΝΤΑΛΑΡΑΣ, DALARAS, VOICE, nikosonline.gr

Η Χαρούλα Αλεξίου έχασε την φωνή της, με ρωτάει ένας φίλος. «Την ακούσαμε πέρσι το καλοκαίρι και δεν έβγαινε η φωνή της». Με την Αλεξίου κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά τίποτα- γιατί και η ίδια συμπεριφέρεται λες και δεν συμβαίνει κάτι! Λένε ότι κάτι έπαθε από την αρρώστια που πέρασε… αλλά και πάλι γιατί συνεχώς θέλει να κάνει συναυλίες και μάλιστα χωρίς να ρίξει έστω ένα τόνο κάτω τα τραγούδια της.  Εσείς ποιοι πιστεύετε ότι έχουν ακόμα φωνή; 

Και για να τελειώνουμε: Τεχνικά οι φωνές μας, όταν μελετάμε καθημερινά και κάνουμε μαθήματα, αντέχουν στο χρόνο. Οι τραγουδιστές του εξωτερικού – παράδειγμα η Barbra Streisand που πρόσφατα έβγαλε cd και είναι σαν να την ακούς μικρή κοπέλα – εξασκούν καθημερινά την φωνή τους. Δυστυχώς στην Ελλάδα οι τραγουδιστές δεν ασχολούνται με τη φωνή τους. Ασχολούνται με το πως θα βγάλουν λεφτά και πως θα γίνουν φίρμες. Από κει και πέρα ακολουθούν και ένα συγκεκριμένο τρόπο ζωής που κάνει μεγάλο κακό στην φωνή τους. Ο συγκεκριμένος τρόπος ζωής είναι τα ξενύχτια, η υπερβολική χρήση οινοπνεύματος και καπνού, η έλλειψη άσκησης, η έλλειψη μαθημάτων… όλα αυτά οδηγούν στο να χαλαρώσουν οι χορδές, να αποκτήσουν κάλους – που λέμε πιο λαϊκά – να γίνονται πολύποδες κλπ. κλπ.

Έτσι ακούμε τις φωνές πια που ξέραμε και της αγαπούσαμε να είναι θαμπές, να τραγουδάνε τρεις και τέσσερις τόνους κάτω τα κομμάτια τους, να υπάρχει αυτό το βιμπράτο στο τέλος των φράσεων. Οι αναπνοές τους να μην είναι σωστές να μην είναι διαφραγματικές. Χρειάζεται καθημερινή μελέτη, προσοχή στον τρόπο ζωής, καλή χρήση του λαιμού και μελέτη τον αναπνοών καθημερινά.

Οι καθημερινές ασκήσεις για τη φωνή είναι, όπως ο μουσικός μελετάει το όργανό του. Αν ένας πιανίστας σταματήσει να μελετάει, το χέρι του σκεβρώνει που λέμε. Το ίδιο πράγμα είναι και η φωνή. Όργανο είναι οι φωνητικές χορδές και θέλουν άσκηση και πολύ μεγάλη προσοχή. Δυστυχώς όμως στην Ελλάδα ελάχιστοι είναι οι τραγουδιστές που το έχουν καταλάβει αυτό.

Η φωτογραφία του Γιώργου Νταλάρα είναι του Νίκου Μουρατίδη

2 COMMENTS

  1. Η Γλυκερία βεβαίως βεβαίως παραμένει αψεγάδιαστη!

  2. Τον Παριο κυριοι δεν τον κρινουμε ποτε…Ειναι μια κατηγορια μονος του.Δεν ειναι Τραγουδιστης .Ειναι ο Παριος.Δεν αναφερομαι στις καλιτεχνικες επιλογες του αλλα στην πληροτητα της απολυτης φωνης.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.