10 σπουδαία έργα

0
75

1Q_M

Έχουν γραφτεί τα πάντα, έχουν ειπωθεί τα πάντα…. Οπότε σκεφτήκαμε να του κάνουμε ένα αφιέρωμα και να παρουσιάσουμε κατά την γνώμη μας τα 10 σπουδαιότερα έργα του. Ήταν πολύ δύσκολο να διαλέξουμε από τα τόσα υπέροχα πράγματα που έχει ζωγραφίσει, αλλά κάναμε την καρδιά μας πέτρα.

Γράφει η Μαίρη Σβαρνιά (Ιστορικός Τέχνης-Μουσειολόγος)

Editor: Νίκος Μουρατίδης

1

Absinthe Drinker – 1901

Αν δεν το υπέγραφε, δεν θα πιστεύαμε ότι είναι δικό του. Θυμίζει τόσο πολύ Degas και Toulouse-Lautrec. Εδώ λοιπόν ο Picasso σε ηλικία σχεδόν 20 ετών, δίνει την δική του οπτική σε μια θεματολογία ήδη αγαπημένη σε γνωστούς Γάλλους ζωγράφους. Παρακμιακές φιγούρες των Παρισινών μπαρ. Η απομόνωση, η θλίψη, το κενό, η απόγνωση, βρίσκονται όλα αποτυπωμένα στο πρόσωπο της γυναίκας που πίνει το αψέντι. Η στάση των χεριών της σε συνδυασμό με το άδειο της βλέμμα, είναι χαρακτηριστικά της απεικόνισης της μελαγχολίας, ενός θέματος που έχει απασχολήσει εκτεταμένα την ευρωπαϊκή τέχνη.

child_with_a_dove_painting_by_picasso_ywsop

Child with a Dove – 1901

Την ίδια χρονιά, ένα κλασσικό έργο του, από την λεγόμενη Μπλε περίοδο του μεγάλου ζωγράφου. Όταν προ καιρού βγήκε σε δημοπρασία και ακούστηκε το ποσό των 50 εκατομμύριων στερλινών, ο πλανήτης έμεινε άφωνος. Και βέβαια επειδή καμία βρετανική πινακοθήκη ή ίδρυμα δεν διέθετε το ποσό αυτό για να το αγοράσει, ο οίκος Christies ανακοίνωσε ότι το έργο περιήλθε στα χέρια ιδιώτη.

4871892432_be134ed046The Blind Mans Meal– 1903

Ένα masterpiece πάλι από την Μπλε Περίοδο του καλλιτέχνη, που αποτελεί ταυτόχρονα πορτραίτο και νεκρή φύση. Τα χέρια του ανθρώπου που γευματίζει θυμίζουν El Greco, ενώ μια αόρατη θρησκευτικότητα διακατέχει την σύνθεση: το ψωμί και το κρασί επάνω στο τραπέζι, είναι σύμβολα της Θείας Κοινωνίας. Ο ανθρώπινος πόνος εδώ είναι έκδηλος και μέσω αυτού, εκφράζονται τα συναισθήματα του ίδιου του καλλιτέχνη, οποίος έπασχε από κατάθλιψη κατά την περίοδο της δημιουργίας του έργου.

3

Family of Saltimbanques – 1905

Η Οικογένεια των Σαλτιμπάγκων, είναι το αριστούργημα της Ροζ Περιόδου του καλλιτέχνη, ή αλλιώς της περιόδου του τσίρκου. Ο πίνακας απεικονίζει έξι πρόσωπα, τα οποία βρίσκονται σε μία έρημη τοποθεσία, χωρίς να έχουν οπτική επαφή μεταξύ τους. Η ερημιά του τοπίου προεκτείνεται και στους ανθρώπους, που όντας ψυχικά απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, δεν φαίνεται να λειτουργούν ούτε σαν ομάδα, αλλά ούτε και σαν οικογένεια.

untitled

Gertrude Stein – 1905-6

Η μεγάλη λεσβία Αμερικανίδα συγγραφέας ήταν ενθουσιώδης υποστηρίκτρια αρκετών καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων και του Picasso. Στην αυτοβιογραφία της μεταξύ άλλων, μνημονεύει την δημιουργία του πορτραίτου της από τον Ισπανό καλλιτέχνη: “Ο Picasso είχε να βάλει άνθρωπο να του ποζάρει από την ηλικία των 16 ετών. Ήταν τότε 24 και εγώ δεν είχα ποτέ σκεφτεί να μου κάνουν το πορτραίτο. Κανείς από τους δύο μας δεν ξέρει πως προέκυψε. Έγινε όμως, και μάλιστα πόζαρα γι’ αυτό το πορτραίτο 90 φορές…”

5

Les Demoiselles d’ Avignon 1907

Το έργο αυτό παρουσιάζει πέντε γυμνές πόρνες της οδού Avinyó στην Βαρκελώνη. Από τα πέντε ανδρόγυνα αυτά πρόσωπα, τα δύο δεξιά, μοιάζουν με αφρικανικές μάσκες, ενώ όλη η σύνθεση είναι επηρεασμένη από έναν πίνακα του El Greco, του οποίου ο Picasso ήταν μεγάλος θαυμαστής. Αν και σοκαριστικός για την εποχή του, ο πίνακας αυτός μπορεί να θεωρηθεί και ως η αποενοχοποίηση τόσο του γυναικείου σώματος, όσο και του αρχαιότερου επαγγέλματος. Ο τίτλος κατ’ αρχήν αναφέρεται σε δεσποινίδες και όχι σε πόρνες και επιπλέον, οι ίδιες οι γυναίκες που απεικονίζονται, φαίνεται να είναι αποστασιοποιημένες από την υποτιθέμενη ντροπή που θα έπρεπε να επιδείξουν λόγω του επαγγέλματός τους.

1AA_M

Girl with a Mandolin (Fanny Tellier) – 1910

Εδώ ο καλλιτέχνης εφαρμόζει τον αναλυτικό κυβισμό “σπάζοντας” την εικόνα του μοντέλου του σε τετράγωνα, κύβους, ορθογώνια και άλλα γεωμετρικά σχήματα. Ο τρόπος με τον οποίο τοποθετεί αυτά τα σχήματα, παρουσιάζει τα διαφορετικά μέρη του σώματος της κοπέλας, έτσι ώστε ο θεατής να έχει πολλαπλές επιλογές θέασης του πίνακα, από διαφορετικές οπτικές γωνίες.

girl-before-a-mirror

Girl before a Mirror– 1932

Ένα από τα αγαπημένα θέματα του ζωγράφου στις αρχές της δεκαετίας του ’30, ήταν η απεικόνιση της ερωμένης του Marie-Thérèse Walter. Εδώ ο καλλιτέχνης παρουσιάζει την δική του εκδοχή του vanitas, της ματαιότητας δηλαδή της ζωής έναντι του θανάτου. Η Marie-Thérèse κοιτάζεται στον καθρέφτη –ένα αγαπημένο θέμα της ευρωπαϊκής ζωγραφικής. Η ομορφιά, που συμβολίζεται από τον καθρέφτη και το καθρέφτισμα σε αυτόν της γυναίκας, πρόκειται να σβήσει με τον θάνατο, που είναι σε κάθε περίπτωση ισχυρότερός της, γιατί είναι αιώνιος.

10

Weeping Woman 1937

Οι επιρροές από την Guernica είναι σαφέστατες. Εδώ ο ζωγράφος φαίνεται να αποστασιοποιείται πάντως από τον συγκεκριμένο βομβαρδισμό και να απεικονίζει τον πόνο ως μια πανανθρώπινη πραγματικότητα, επιλέγοντας να εστιάσει μόνο στο πρόσωπο της γυναίκας που θρηνεί.

9

Guernica 1937

Ο διασημότερος ίσως πίνακας του ζωγράφου, φιλοτεχνήθηκε επάνω σε έναν τεράστιο καμβά, κατόπιν παραγγελίας της δημοκρατικής κυβέρνησης της Ισπανίας για την Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1937. Ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε το θέμα του από τον Ισπανικό Εμφύλιο Πόλεμο: Στις 26 Απριλίου 1937, εθνικιστές πιλότοι βομβάρδισαν την πόλη Guernica στην Χώρα των Βάσκων. Ο Picasso επιλέγει την διχρωμία άσπρου-μαύρου και αποφεύγει να απεικονίσει τα αεροπλάνα ή τις βόμβες και αντί αυτών στον καμβά κυριαρχούν ένας ταύρος και ένα άλογο με διαμελισμένα σώματα και τέσσερις μάνες με τα μωρά τους, που ουρλιάζουν. Το έργο μεταφέρθηκε και τώρα είναι το βασικό αριστούργημα του μουσείου Reina Sophia.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here