150 χρόνια διηπειρωτικός σιδηρόδρομος

10 Μαΐου 1869, ώρα 12.57, το «σιδερένιο άλογο» ενώνει τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής από άκρου σε άκρο, από την ακτή του Ατλαντικού μέχρι την ακτή του Ειρηνικού ωκεανού. Ο διηπειρωτικός σιδηρόδρομος είναι γεγονός, και φέτος γιόρτασε τα 150 χρόνια του.

0
440

10 Μαίου 1869, ώρα 12.57, το «σιδερένιο άλογο» ενώνει τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής από άκρου σε άκρο, από την ακτή του Ατλαντικού μέχρι την ακτή του Ειρηνικού ωκεανού. Ο διηπειρωτικός σιδηρόδρομος είναι γεγονός, και φέτος γιόρτασε τα 150 χρόνια του.

Στις 10 Μαίου του 1869, μόλις 4 χρόνια μετά την λήξη του Αμερικάνικου Εμφυλίου Πολέμου, ολοκληρώθηκε η σύνδεση των Ηνωμένων Πολιτειών από την ακτή του Ατλαντικού μέχρι την ακτή του Ειρηνικού, με ένα διηπειρωτικό σιδηρόδρομο. Ο χρηματοδότης του σιδηροδρόμου και πρώην κυβερνήτης της Καλιφόρνιας, Leland Stanford, με ένα ασημένιο σφυρί κάρφωσε το «χρυσό καρφί» στην ένωση των δύο γραμμών και η σιδηροδρομική ένωση της East coast με την West coast ήταν πλέον γεγονός. Αμέσως, ένας υπάλληλος ενημέρωσε τηλεγραφικώς ολόκληρη τη χώρα με μία μόνο λέξη: «Done!!!» («Εγινε !!!»).

150 χρόνια, διηπειρωτικός σιδηρόδρομος, Union Pacific, Central Pacific Railroad, USA, nikosonline.gr

Γράφει ο Γιώργος Νάθενας

Το Κογκρέσο είχε παραγγείλει την κατασκευή αυτής της σιδηροδρομικής γραμμής, 7 χρόνια νωρίτερα. Η Εταιρεία του «Κεντρικού Σιδηροδρόμου του Ειρηνικού» (Central Pacific Railroad), είχε αναλάβει την κατασκευή ανατολικά από το Σακραμέντο της Καλιφόρνια και η Εταιρεία της «Ενωσης του Ειρηνικού» (Union Pacific), το τμήμα δυτικά από το Council Bluffs της Αϊόβα. Πριν από την κατασκευή του ενωτικού σιδηροδρόμου Ανατολής – Δύσης, το ταξίδι ανάμεσα στις 2 ακτές του Ατλαντικού και του Ειρηνικού, κρατούσε 6 μήνες και ήταν πολύ επικίνδυνο. Το ενδιαφέρον για την κατασκευή ενός σιδηροδρόμου να συνδέσει την βορειοαμερικάνικη ήπειρο από Ανατολάς προς Δυσμάς, ξεκίνησε σύντομα μετά την εκρηκτική είσοδο της ατμομηχανής και των ατμοκίνητων σιδηροδρόμων γενικά, στο συγκοινωνιακό σκηνικό της αχανούς ηπείρου, αφού τα πρώτα τραίνα άρχισαν να κυκλοφορούν ανατολικά τη δεκαετία του 1830. Μέχρι τη δεκαετία του 1840, το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο των ΗΠΑ επεκτάθηκε σε όλες τις Ανατολικές, Νότιες και Μεσοδυτικές Πολιτείες.

150 χρόνια, διηπειρωτικός σιδηρόδρομος, Union Pacific, Central Pacific Railroad, USA, nikosonline.gr

Την 1η Ιουλίου 1862, ο Λίνκολν υπέγραψε τον νόμο περί κατασκευής του «Σιδηροδρόμου του Ειρηνικού». Tά έργα ξεκίνησαν με τις δύο εταιρείες να μοιράζονται το έργο, με αφετηρία αφενός την Καλιφόρνια η “Central Pacific Railroad”, και τις Μεσοδυτικές Πολιτείες των ΗΠΑ η “Union Pacific”. Οι δύο εταιρείες αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες κατά την διάρκεια κατασκευής των γραμμών, μεταξύ των οποίων επιθέσεις από ινδιάνικες φυλές (Σιού, Τσεγιέν, Αραπάχος), επιθέσεις από ληστές, ενώ είχαν να αντιμετωπίσουν και ασθένειες του εργατοτεχνικού προσωπικού αλλά και απεργίες, και εργατικές κινητοποιήσεις. Στα έργα χρησιμοποιήθηκαν εργάτες διαφορετικών εθνικοτήτων, αλλά οι πλέον παραγωγικοί απεδείχθησαν οι Κινέζοι. Αναφέρεται ότι στις σχετικές εργασίες απασχολήθηκαν και έλληνες μετανάστες.

Τελικά, στις 10 Μαΐου 1869, οι ατμομηχανές «Jupiter» και «119» από τις δύο σιδηροδρομικές εταιρείες, συναντήθηκαν «μούρη με μούρη» στο Promontory Point της Utah. Στις 12:57 μ.μ. τοπική ώρα, την ώρα που συνδέονταν οι δύο γραμμές, το ευχάριστο νέο διαδόθηκε αμέσως. Στο Σαν Φρανσίσκο και την Ουάσιγκτον ήχησαν κανονιοβολισμοί, ενώ στη Νέα Υόρκη και άλλες πόλεις χτύπησαν πανηγυρικά οι καμπάνες, ήχησαν θριαμβευτικά οι ατμοσφυρίχτρες τραίνων και πλοίων, ενώ άνθρωποι σε όλη τη χώρα πυροβολούσαν στον αέρα πανηγυρικά. Η Αμερική γιόρταζε τον πρώτο Διηπειρωτικό της Σιδηρόδρομο.

150 χρόνια, διηπειρωτικός σιδηρόδρομος, Union Pacific, Central Pacific Railroad, USA, nikosonline.gr

Οι ΗΠΑ λοιπόν, γιόρτασαν φέτος (2019) αυτή την επέτειο των 150 χρόνων, με αναπαράσταση εκείνης της τελετής του 1869, παρουσία επισήμων. Για τις ανάγκες αυτού του εορτασμού, η εταιρεία της “Union Pacific” επιστράτευσε σε μουσειακή επαναλειτουργία δύο από τις μεγαλύτερες ατμάμαξες του Κόσμου που ανήκαν (και εξακολουθούν να ανήκουν, ως μουσειακές πλέον) στον στόλο της.

Γιώργος Νάθενας (μαθηματικός-συγκοινωνιολόγος)

150 χρόνια, διηπειρωτικός σιδηρόδρομος, Union Pacific, Central Pacific Railroad, USA, nikosonline.gr

Στο Promontory Point (Summit) της Yutah (ΗΠΑ), ολοκληρώνεται η κατασκευή του πρώτου διηπειρωτικού σιδηροδρόμου που συνέδεσε την Δυτική με την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ. Στην φωτογραφία, η ιστορική συνάντηση των 2 ατμομηχανών

150 χρόνια, διηπειρωτικός σιδηρόδρομος, Union Pacific, Central Pacific Railroad, USA, nikosonline.gr

Το ίδιο ενσταντανέ, αποτυπωμένο ζωγραφικά

150 χρόνια, διηπειρωτικός σιδηρόδρομος, Union Pacific, Central Pacific Railroad, USA, nikosonline.gr

Εργάτες κατά την κατασκευή της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής

150 χρόνια, διηπειρωτικός σιδηρόδρομος, Union Pacific, Central Pacific Railroad, USA, nikosonline.gr

Μερικοί Κινέζοι εργάτες του διηπειρωτικού σιδηροδρόμου

150 χρόνια, διηπειρωτικός σιδηρόδρομος, Union Pacific, Central Pacific Railroad, USA, nikosonline.gr

Εκδήλωση αναπαράστασης εκείνης της συνάντησης των δύο τραίνων που ένωσαν τους δύο ωκεανούς.

150 χρόνια, διηπειρωτικός σιδηρόδρομος, Union Pacific, Central Pacific Railroad, USA, nikosonline.gr

Από την επετειακή εκδήλωση για τα 150 χρόνια από την ολοκλήρωση του πρώτου διηπειρωτικού αμερικανικού σιδηρόδρομου, που έγινε στο Ogden της Utah. Οι δύο τεράστιες ατμομηχανές 4014 (Big Boy) και 844, εντυπωσίασαν με την παρουσία τους (φωτο. Colorado Zephyr)

150 χρόνια, διηπειρωτικός σιδηρόδρομος, Union Pacific, Central Pacific Railroad, USA, nikosonline.gr

Σύχρονη ντηζελο-ηλεκτρική λοκομοτίβα της Union Pacific Railroad που έχει αντικαταστήσει πλέον, εκείνες τις θηριώδεις ατμομηχανές του χτες

150 χρόνια, διηπειρωτικός σιδηρόδρομος, Union Pacific, Central Pacific Railroad, USA, nikosonline.gr

Το σημερινό δίκτυο εξυπηρέτησης της εταιρείας Union Pacific Railroad, 32210 μιλίων σε 23 Πολιτείες, που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη (ιδιωτική) σιδηροδρομική εταιρεία των ΗΠΑ και από τις μεγαλύτερες του Κόσμου, με στόλο 8500 λοκομοτίβων.

—————————————

Διαβάστε ακόμα ένα άρθρο του Γιώργου Νάθενα

Το τραμ επιστρέφει στον Πειραιά: https://bit.ly/2u42YZL

——————————————

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.