Έλληνας μετανάστης έγινε μεγάλος σκηνοθέτης

Ο Έλληνας μετανάστης Elia Kazan, δημιούργησε τέτοιες θεατρικές παραστάσεις και τόσο σπουδαίες ταινίες που τον έκαναν έναν από τους κορυφαίους σκηνοθέτες του 20ου αιώνα.

7
1148

Ο Έλληνας μετανάστης Elia Kazan, δημιούργησε τέτοιες θεατρικές παραστάσεις και τόσο σπουδαίες ταινίες που τον έκαναν έναν από τους κορυφαίους σκηνοθέτες του 20ου αιώνα.

Ο Έλληνας εξ’ ανατολής Ηλίας Καζαντζόγλου, στη χειμαρρώδη αυτοβιογραφία του, «Μια ζωή», μιλάει για πάντα και φυσικά για τα θέλω του: «Τι ήθελα από τη ζωή μου; Τίποτα σπουδαίο. Ήθελα μόνο να είμαι Αμερικανός, να έχω και εγώ εκείνα τα πράγματα που είχαν τα Αμερικανόπουλα, μια καθημερινή ζωή σαν τη δική τους, να με δέχονται στις παρέες τους, να χαίρομαι ό,τι χαίρονται κι αυτά. Αναζητούσα τα πιο συνηθισμένα και ταυτόχρονα τα πιο πολύτιμα πράγματα».

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Στην Αμερική έφτασε με υπερωκεάνιο το 1913, ήταν τεσσάρων χρόνων όταν πρωτοαντίκρισε το Άγαλμα της Ελευθερίας. Ο πατέρας του είχε αφήσει πίσω του την Κωνσταντινούπολη – εκεί γεννήθηκε ο Καζάν – παίρνοντας μαζί του τον φόβο και τη νοοτροπία του Έλληνα που είχε μάθει να επιβιώνει στην τουρκοκρατούμενη Ανατολία. Φυλαγόταν, πρόσεχε, απέφευγε να μιλάει πολύ στους δρόμους και έδειχνε σε όλο τον κόσμο το συμβιβαστικό του χαμόγελο. Έμαθε να εκμεταλλεύεται την εξυπνάδα του και κατάφερε να επιβιώσει χάρη στις πονηριές του και στα τεχνάσματα του. Και η ζωή του νεαρού Ηλία ήταν μια διαρκής κόντρα με τον πατέρα του, που τον ήθελε έμπορο χαλιών στο οικογενειακό τους μαγαζί. «Έμαθα να κρύβω τις επιθυμίες μου. Ο,τι αγαπούσα και ήθελα πιο πολύ έπρεπε να το παίρνω γρήγορα και χωρίς να με καταλαβαίνουν. Σιγά σιγά έγινα σκληρός».

Ο Καζάν μπήκε με πείσμα και οργή στη λεωφόρο του αμερικανικού ονείρου. Του πήρε λίγα χρόνια για να αναδειχτεί σε μία από τις μεγαλύτερες ιδιοφυΐες που πέρασαν από το Broadway και το Hollywood και μόνο λίγους μήνες για να γίνει ο ρουφιάνος του μακαρθισμού: καταδότης φίλων και συντρόφων του. Επί προέδρου Μακάρθρι, τότε που τους είχε πιάσει υστερία ενάντια στον κομουνισμό, ο Καζάν ήταν από εκείνους που υπέκυψε και έδωσε ονόματα καλλιτεχνών από το θέατρο και τον κινηματογράφο, που είχαν φιλελεύθερες ιδέες και αριστερίζουσες ιδεολογίες. Βεβαίως στα χρόνια που πέρασαν, το μετάνιωσε και ζήτησε από όλους συγνώμη. Θυμάμαι όμως στα Oscar του 1999, τη στιγμή που παραλάμβανε ένα βραβείο για το σύνολο του έργου του, δεν ήταν λίγοι αυτοί που επιδεικτικά δεν χειροκρότησαν.

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Όμως αυτός, ο αντιφατικός Καζάν, έφερε άνεμο ανανέωσης πρώτα στο Broadway και μετά στο Hollywood. Στηρίχτηκε στον ηθοποιό και ήταν πάντα ανοιχτός στο απρόσμενο που θα μπορούσε να απογειώσει την ερμηνεία του. Ζεστός και απλός, μαζί του τον έκανε να νιώσει τη διαφορά ανάμεσα στο να παίζει φυσικά ένα ρόλο από το να μπαίνει πραγματικά στο πετσί του ρόλου. Στα κινηματογραφικό πλατό απέφευγε να φωνάζει «action» από τον τηλεβόα.

«Ο Καζάν πλησίαζε τους ηθοποιούς και τους ζητούσε να γυρίσουν την πλάτη τους στον φακό, να “πάρουν τον χρόνο τους ” και να αρχίσουν να παίζουν όταν νιώσουν έτοιμοι», λέει ο Eli Wallach στο ντοκιμαντέρ, «Α Letter to Elia».

To 1932 βρέθηκε στο Group Theatre της Νέας Υόρκης κοντά στη Sheryl Crawford, τον Lee Strasberg και τον Clifford Odets. Εκεί κατάλαβε τη δύναμη της μεθόδου του Στανισλάφσκι, που προϋπέθετε την ισχυρή και αληθινή σχέση ανάμεσα στον σκηνοθέτη, τον ηθοποιό και τον ρόλο. Στο Group Theatre ήρθε σε επαφή με την αριστερή διανόηση της Νέας Υόρκης και έγινε μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος, με το οποίο όμως σύντομα ήρθε σε ρήξη και αποχώρησε.

Η ρήξη του με το Κομμουνιστικό κόμμα φαίνεται ότι την πλήγωσε βαθειά, τόσο που μετέπειτα – στην αντικομμουνιστική υστερία του Μακάρθυ έγινε “καταδότης”. Ρουφιάνος. Έδωσε στεγνά όλους τους αριστερούς καλλιτέχνες του Hollywood, οι οποίοι έχασαν τις δουλειές τους, στιγματίστηκαν και αναγκάστηκαν να αυτοεξοριστούν. Όλος ο προοδευτικός καλλιτεχνικός κόσμος της εποχής τον μίσησε. 

Από την άλλη, η πορεία του ως σκηνοθέτης ήταν συναρπαστική. Στις 3 Δεκεμβρίου του 1947, στην παρθενική παράσταση του «Λεωφορείο ο πόθος» με τον οργισμένο νεαρό Marlon Brandon στο ρόλο του Stanley Kowalski, χάρισε στο Broadway μια από τις λαμπρότερες βραδιές της ιστορίας του. Τέσσερα χρόνια μετά, μετέφερε το έργο του Tennessee Williams στον κινηματογράφο και έκανε τον Marlon Brando διάσημο σε όλο τον πλανήτη.

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Με τον Tennessee Williams και τον Arthur Miller.

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Με τον Marlon Brando, την Julie Harris και τον James Dean

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Την ώρα που σκηνοθετεί την Vivien Leigh και την Kim Hunter στο «Λεωφορείο ο πόθος»

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Καθοδηγώντας τον Warren Beatty στο “Splendor in the grass”.

Ο Elia Kazan έφερε άνεμο ανανέωσης πρώτα στο Broadway και μετά στο Hollywood. Στηρίχτηκε στον ηθοποιό και ήταν πάντα ανοιχτός στο απρόσμενο που θα μπορούσε να απογειώσει την ερμηνεία του.

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Με τον Marlon Brando, που ήταν ο αγαπημένος του, στα γυρίσματα του «Λεωφορείο ο πόθος».

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Πάλι με τον Marlon Brando, στο «Λιμάνι της αγωνίας»

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Με την Faye Dunaway και δεξιά μια σπάνια φωτογραφία από όταν είχε έρθει στην Ελλάδα με την Αλίκη.

Ήταν 8 φορές υποψήφιος για το Oscar και το κέρδισε τις τρεις. Το 1948 για το Gentlemans Agreement, το 1955 για το Λιμάνι της αγωνίας και το 1999 Oscar για την προσφορά του στον κινηματογράφο.

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Έξω από το Actors Studio, και δεξιά με την Marlene Dietrich

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Με τον Μάνο Χατζιδάκι όταν συνεργάστηκαν στην ταινία “America America”.

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

Το 1952 πήρε το Oscar για το “Gentleman’s Agreement” και το 1999, τη στιγμή που ο Martin Scorsese του απένειμε το αγαλματάκι για το σύνολο του έργου του.

Cinema, Elia Kazan, Ηλίας Καζάν, Σινεμά, σκηνοθέτης, Hollywood, Λεωφορείο ο πόθος, Μάρλον Μπράντο, Μετανάστης, ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΡΑΤΙΔΗ, nikosonline.gr, Nikos On Line

—————————————————-

Στην ενότητα ΑΝΤΡΕΣ θα βρείτε άρθρα για πολλούς διάσημους άντρες

https://www.nikosonline.gr/category/άντρες/

———————————————-

nikosonline.gr

www.nikosonline.gr

Ένα Καθημερινό magazino για την ΖΩΗ, τον ΑΝΘΡΩΠΟ και τις ΤΕΧΝΕΣ

Το site ανανεώθηκε, απόκτησε νέα εμφάνιση και έγινε φιλικό προς smart phones & tablets. Προωθήστε το να τo μάθουν όλοι οι φίλοι σας… (και κοινοποιείστε όποια άρθρα σας αρέσουν).

Επίσης ακολουθήστε το nikosonline στα:

Twitter: https://twitter.com/NikosOnLineGr

Instagram: https://instagram.com/nikosonline/

Pinterest: https://gr.pinterest.com/NikosOnLine/

7 COMMENTS

  1. […] Ο Elia Kazan ήταν ελληνικής καταγωγής Αμερικάνος σκηνοθέτης του θεάτρου και του κινηματογράφου. Το κανονικό του όνομα ήταν Ηλίας Καζαντζόγλου και ήταν ο σκηνοθέτης που ανέδειξε τον Marlon Brando και τον Waren Beatty.Συνέβαλε στην καθιέρωση της προσέγγισης του ηθοποιού και οδήγησε 21 ηθοποιούς στις υποψηφιότητες των Oscar. Τιμήθηκε με δύο βραβεία Όσκαρ σκηνοθεσίας για τα έργα Συμφωνία Κυρίων και Το Λιμάνι της Αγωνίας, ενώ ήταν τρεις φορές υποψήφιος για τα έργα Λεωφορείο ο πόθος,  Ανατολικά της Εδέμ και Αμέρικα, Αμέρικα, αντίστοιχα. Το 1999 η Αμερικάνικη Ακαδημία κινηματογράφου του απένειμε Τιμητικό Oscar για το σύνολο του έργου του. Πατώντας τον σύνδεσμο, θα διαβάσετε το μεγάλο αφιέρωμα του nikosonline.gr στην μεγάλη αυτή φυσιογνωμία. https://www.nikosonline.gr/?p=8511 […]

  2. ΕΛΛΗΝΑΣ……………………………….
    ΝΑ ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ ΕΛΛΑΔΑ……………..

  3. […] Ο Elia Kazan ήταν ελληνικής καταγωγής Αμερικάνος σκηνοθέτης του θεάτρου και του κινηματογράφου. Το κανονικό του όνομα ήταν Ηλίας Καζαντζόγλου και ήταν ο σκηνοθέτης που ανέδειξε τον Μάρλον Μπράντο και τον Γουόρεν Μπίτι.  Συνέβαλε στην καθιέρωση της προσέγγισης του ηθοποιού και οδήγησε 21 ηθοποιούς στις υποψηφιότητες των Oscar. Τιμήθηκε με δύο βραβεία Όσκαρ σκηνοθεσίας για τα έργα Συμφωνία Κυρίων και Το Λιμάνι της Αγωνίας, ενώ ήταν τρεις φορές υποψήφιος για τα έργα Λεωφορείο ο πόθος,  Ανατολικά της Εδέμ και Αμέρικα, Αμέρικα, αντίστοιχα. Το 1999 η Αμερικάνικη Ακαδημία Κινηματογράφου του απένειμε Τιμητικό Oscar για το σύνολο του έργου του. Πατώντας τον σύνδεσμο, θα διαβάσετε το μεγάλο αφιέρωμα του nikosonline.gr για την μεγάλη αυτή φυσιογνωμία. https://www.nikosonline.gr/?p=8511 […]

  4. O Ελια Καζαν παραδειγμα μαχης απεναντι στον εαυτο του και απεναντι των υπολοιπων.Ενας μεταναστης παλευοντας με ενα αγνωστο κοσμο ,κρατωντας μεσα του την ελληνικη σπιθα ,αλλα και την φωτιας της αναγνωρισης και της αποδοχης των αλλων.Εντυπωσιακο οτι δεν ειχε ως πρωταρχικο του ρολο την επιτυχια,αλλα την προσπαθεια ευρεσης κοινου σημειου μεταξυ εκεινου και του ηθοποιου.Μετεδιδε τον τροπο σκεψης και αντιληψης του ρολου,οχι σαν απλο στησιμο στο φακο,αλλα σαν μια μετενσαρκωση και αποδοσης μιας πραγματικης ζωης και οχι εικονικης.Η πραγματικη επιτυχια ερχεται αργα αλλα σταθερα,ενω επιτυχια υπο πιεση ερχεται γρηγορα και ειναι περαστικη.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.