Υπήρξε ο καλλιτέχνης που τη δεκαετία του 1920 χρησιμοποίησε τον ηλεκτρισμό ως αφετηρία της καλλιτεχνικής του έμπνευσης. Ο Man Ray, ηγετική φυσιογνωμία στην εικονογραφία του σουρεαλισμού, ήταν εκείνος που ξάφνιασε με τους νεωτερισμούς στις φωτογραφίες του. Πρωτοπόρος.
Αρχικά έγινε γνωστός για τις λεγόμενες rayographies, δηλαδή, φωτογραφίες που παράγονται τοποθετώντας αντικείμενα πάνω σε μια φωτοευαίσθητη επιφάνεια και στη συνέχεια με έκθεσή τους σε φως.
Και ύστερα ήρθαν στη ζωή του οι γυναίκες: Η συγγραφέας Γερτρούδη Στάιν, η συλλέκτρια Πέγκι Γκούγκενχαϊμ, η ηγερία των μποέμ του Παρισιού Κικί ντε Μονπαρνάς, η ερωμένη του και φωτογράφος Λι Μίλερ, η μεγάλη πρωταγωνίστρια της γαλλικής μόδας Κοκό Σανέλ, οι σταρ της μεγάλης οθόνης Άβα Γκάρντνερ και Κατρίν Ντενέβ…..
Αυτοπροσωπογραφία, με την περίφημη τεχνική του, εκτυπωμένη με ασημί χρώμα σε ζελατίνα.
——————————————————–
Dada & Surrealism
Ο Μαν Ραίη (Man Ray), ήταν Αμερικανός καλλιτέχνης, γνωστός κυρίως για το φωτογραφικό του έργο και την ανάμιξή του στα κινήματα του ντανταϊσμού και του υπερρεαλισμού. Το πραγματικό του όνομα ήταν Emmanuel Rudzitsky και γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβανίας το 1890, ενώ μεγάλωσε στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης. Την διετία 1910-1911 παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής αφού προηγουμένως είχε αρνηθεί μια υποτροφία για σπουδές στην αρχιτεκτονική. Το 1915 πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση ζωγραφικής στη Νέα Υόρκη, γεγονός που αποτελεί επίσης την αφορμή ώστε να ασχοληθεί με τη φωτογραφία. Από εκείνη τη στιγμή, αφοσιώθηκε στο φωτογραφικό μέσο και οι πρώτες σημαντικές φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν το 1918. Παράλληλα, μαζί με τον Μαρσέλ Ντυσάν, συμμετείχαν στην οργάνωση ενός ντανταϊστικού ρεύματος στην Αμερική, την ίδια εποχή που ο ντανταϊσμός σημείωνε άνθιση στην Ευρώπη. Ακολουθεί η έκδοση ενός μοναδικού τεύχους της επιθεώρησης New York Dada το 1920, ωστόσο ο ίδιος ο Man Ray αντιλαμβάνεται πως το ρεύμα του ντανταϊσμού δεν είναι εφικτό να αναπτυχθεί στην Αμερική.
Ένα από τα περίφημα κολάζ του.
«Προσπαθούσα να κάνω με τη φωτογραφία αυτό που έκαναν οι ζωγράφοι, με τη διαφορά ότι χρησιμοποιούσα φως και χημικά προϊόντα αντί για χρώματα, κι αυτό δίχως τη βοήθεια της φωτογραφικής μηχανής»
Το καλοκαίρι του 1921 εγκαταλείπει τις Ηνωμένες πολιτείες και εγκαθίσταται στο Παρίσι. Η περίοδος που ακολουθεί είναι ίσως η πιο δημιουργική για τον Man Ray, ο οποίος συνεχίζει να ασχολείται με τη φωτογραφία διαμορφώνοντας ένα ιδιαίτερο ύφος αλλά και μια προσωπική τεχνική. Πολύ σύντομα από την άφιξή του στη Γαλλία, χρησιμοποιεί τις αποκαλούμενες rayographies, φωτογραφίες που παράγονται τοποθετώντας αντικείμενα πάνω σε μια φωτοευαίσθητη επιφάνεια και στη συνέχεια με έκθεσή τους σε φως. Η τεχνική αυτή στην πραγματικότητα ήταν ήδη γνωστή, ωστόσο ο Man Ray την υιοθέτησε για αμιγώς καλλιτεχνικούς σκοπούς. Το 1925 συμμετέχει μαζί με τους Max Ernst, Juan Miro, Pablo Picasso και Jean Arp στην πρώτη υπερρεαλιστική έκθεση που πραγματοποιείται στο Παρίσι.
Την δεκαετία του ’30 επινοεί μαζί με τη βοηθό του Lee Miller την μέθοδο που καλείται solarization και ουσιαστικά αποτελεί το φαινόμενο Sabatier στη διαδικασία της φωτογραφικής εκτύπωσης. Παράλληλα με τις υπερρεαλιστικές φωτογραφίες του, το έργο του Μαν Ραίη περιλαμβάνει και μια πληθώρα πορτρέτων, συμπεριλαμβανομένων και γνωστών καλλιτεχνών όπως του Jean Cocteau, του Salvatore Dali, του Henri Matisse καθώς και των υπερρεαλιστών Andre Brenton, Tristan Tzara, Marcel Duchamp, Max Ernst και άλλων.
Ο Salvador Dalí και ο Man Ray στο Παρίσι στις 6 Ιουνίου του 1934
Στα τελευταία χρόνια της ζωής του επέστρεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου έζησε στην Καλιφόρνια. Πέθανε το 1976 στην Γαλλία.
«Τα χέρια», φωτογραφία του Man Ray, που το 1935 τα ζωγράφισε από πάνω ο Picasso, και δεξιά πορτραίτο της Catherine Deneuve, (1968)
G A L L E R Y
Η πασίγνωστη φωτογραφία του «Violon d’Ingres» και δεξιά ο ίδιος στο ατελιέ του. Όταν δεν φωτογράφιζε, ζωγράφιζε.
Αυτοπροσωπογραφία και δεξιά η φωτογραφία του με τίτλο «Προσευχή».
Άλλη μια πασίγνωστη φωτογραφία του: «Black and White», (1926)
Η Virginia Woolf το 1934 φωτογραφημένη από τον Man Ray για το εξώφυλλο του Time, και δεξιά πορτραίτο της Coco Chanel (1935)
«Τα δάκρυα»: Επίσης γνωστή φωτογραφία του
Ο Man Ray μπροστά σ’ ένα πορτραίτο της Kiki de Montparnasse
Δεξιά η Γερτρούδη Στάιν φωτογραφημένη από τον Man Ray μπροστά στο πορτραίτο που της έφτιαξε ο Picasso. Ουαου!
Φωτογραφία του Man Ray: Καρέκλες, νερά, γάτες και ο Dali, όλα στον αέρα
Κι’ άλλοι εκκεντρικοί καλλιτέχνες
PICASSO: Ήταν κάποτε παιδάκι https://bit.ly/2zHZixv
DAVID HOCKNEY: O αιώνιος έφηβος της ζωγραφικής https://bit.ly/2YutbRD
JACKSON POLLOCK: Αλκοολικός, τρελός και καταθλιπτικός https://bit.ly/3fqNs0G
ANDY WARHOL: Ο πατριάρχης της Pop Art! https://bit.ly/35EmeiJ
GIORGIO DE CHIRICO: Γεννήθηκε στον Βόλο https://bit.ly/2xx1pcj
NIKI DE SAINT PHALLE: Την βίασε ο πατέρας της https://bit.ly/3ddY7tu
JEAN COCTEAU: Ο ζωγράφος και το Μουσείο του https://bit.ly/3de4GMJ
TAMARA de LEMPICKA: Τολμηρή, μυστηριώδης και bi-sexual: https://bit.ly/2rE0Cjt
FRIDA KAHLO: Πέθανε 47 ετών https://bit.ly/3bWq34Z
EDWARD HOPPER: Έφυγε μόνος και ξεχασμένος https://bit.ly/3eV5IhW
ELLSWORTH KELLY: Πέθανε ο πατέρας του μινιμαλισμού https://bit.ly/3eRyOij
[…] 1890– Man Ray: Το πραγματικό όνομα του Man Ray ήταν Emmanuel Rudzitsky. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής αφού προηγουμένως έχει αρνηθεί μια υποτροφία για σπουδές στην αρχιτεκτονική. Το 1915 πραγματοποιεί την πρώτη του ατομική έκθεση ζωγραφικής, στη Νέα Υόρκη γεγονός που αποτελεί επίσης την αφορμή ώστε να ασχοληθεί με την φωτογραφία, καθώς φωτογραφίζει ο ίδιος τα έργα του για την δημιουργία καταλόγου. Από εκείνη τη στιγμή, ο Μαν Ραίη αφοσιώνεται στο φωτογραφικό μέσο και οι πρώτες σημαντικές φωτογραφίες του παρουσιάζονται το 1918. Διαβάστε τα πάντα στο άρθρο με τίτλο, Μια μεγάλη μορφή στον σουρεαλισμό: https://www.nikosonline.gr/h-%CF%86%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BF%CE%B3%CE%BD%CF%89%CE%BC%CE%AF%CE%B1-%CF%… […]
[…] 1976 – Man Ray, ιδιοφυής Αμερικανός φωτογράφος και ζωγράφος. Διαβάστε τα πάντα στο μεγάλο αφιέρωμα του nikosonline.gr: https://www.nikosonline.gr/h-%CF%86%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BF%CE%B3%CE%BD%CF%89%CE%BC%CE%AF%CE%B1-%CF%… […]
Μεγαλη μορφη ο Man Ray.Ιδιαιτερος τροπος εκφρασης και αποτυπωσης προσωπων και σχεδιων.Ηταν ενας συνδυασμος ζωγραφικης και φωτογραφιας.Προχωρημενο και ευφανταστο μυαλο,δημιουργικο και παρουσιαζε μια φωτογραφια σαν πινακα ζωγραφικης.Μεθοδικος και ψυχικα καλλιεργειμενος .προσπαθησε μετον δικο του τροπο να παρουσιαζει τον πραγματικο συνδεσμο μεταξυ χρωματων ζωγραφικης και των φυσικων χρωματων των εικονων και μαλιστα εμεινα εκπληκτη στη φωτογραφια με την κοπελλα με τα δακρυα….ειχα την αισθηση οτι μπορω να τα ακουμπισω….ζωντανια φωτογραφιας παρομοια με την ζωντανια των χρωματων…Πολυ μου αρεσε το αρθρο…ξεφυγε εντελως απο τα τετριμμενα…