Henry Ford: Η ιστορία ενός παθιασμένου ανθρώπου

0
71

d56e0f0e5b1f2c75b0798bb2b0a4e90d_L

Ο άνθρωπος που έβαλε το τιμόνι αριστερά!!! Η Ford motor co. ιδρύθηκε το 1903, με κεφάλαιο 28.000 δολαρίων και 10 υπαλλήλους, σ’ ένα οίκημα που περισσότερο έμοιαζε σε μέγεθος με σημερινό σούπερ μάρκετ , παρά με εργοστάσιο. Ο ανταγωνισμός της ήταν 88 κατασκευάστριες εταιρίες αυτοκινήτων και παρ’ όλο ο ιδρυτής της, Χένρι Φορντ, ήταν ήδη πολύ γνωστός στο χώρο των αγώνων αυτοκινήτων, στον εμπορικό τομέα ήταν δύσκολο να ξεχωρίσει. Έπρεπε να σκεφτεί κάτι το πρωτότυπο. Έτσι η εταιρία επένδυσε στην ιδέα των οικονομικών αυτοκινήτων. Το πρώτο αυτοκίνητο της επιχείρησης ήταν το «Model A», το οποίο πήγε αρκετά καλά στις αγορές. Όμως, ο Φορντ είχε υψηλότερους εμπορικούς στόχους. Σταδιακά, η εταιρία παρουσίασε και άλλα πετυχημένα μοντέλα, τα οποία μάλιστα διακρίθηκαν σε αγώνες, όμως, η πολύ μεγάλη επιτυχία ήρθε το 1908 με το «Model Τ».

Ford-T

Το μοντέλο αυτό αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες καινοτομίες στον κόσμο.

Μηχανικά, η καινοτομία ήταν ότι μπορούσε να επιδιορθωθεί πολύ εύκολα, από οποιονδήποτε κατείχε ελάχιστες μηχανολογικές γνώσεις. Επίσης, χρησιμοποιήθηκε ένα ιδιαίτερο κράμα ατσαλιού, που το έκανε πολύ πιο ελαφρύ σε σχέση με τα ανταγωνιστικά μοντέλα, άρα πιο γρήγορο και πιο εύκολο στον χειρισμό. Η πιο ριζοσπαστική αλλαγή όμως, ήταν η τοποθέτηση του τιμονιού αριστερά, κάτι που τελικά καθιερώθηκε παγκοσμίως, εκτός των χωρών που βρέθηκαν υπό βρετανική επιρροή και συνεχίζουν να έχουν το τιμόνι δεξιά.

Η συμβολή του Φόρντ στην εργοστασιακή παραγωγή ήταν επαναστατική, όταν καθιέρωσε τη «γραμμή παραγωγής», σύμφωνα με την οποία ο κάθε εργαζόμενος είχε μία πολύ συγκεκριμένη εργασία στο αυτοκίνητο, καθώς αυτό περνούσε από μπροστά του, πάνω στον ιμάντα που το μετέφερε. Αυτός ο ιμάντας άλλαξε εντελώς τη δομή των εργοστασίων, ανεξαρτήτως προϊόντων. Άλλη μια μεγάλη καινοτομία του Henry Ford.

Η γραμμή παραγωγής και η εξειδίκευση μείωσαν τον χρόνο παραγωγής ανά αυτοκίνητο, από τις δώδεκα ώρες στη μιάμιση και το κόστος της μονάδας στα 260 δολάρια. Χαρακτηριστικά, στις αρχές της δεκαετίας του ’20, ένα στα δύο μοντέλα που κυκλοφορούσαν, ήταν μοντέλο “Τ”. Το 1914, είχαν παραχθεί γύρω στις 310.000 περισσότερα αυτοκίνητα, απ’ όσα είχαν παραγάγει συνολικά οι 300 κατασκευαστές εκείνη την εποχή. Το μόνο αρνητικό ήταν ότι, αρκετοί από τους εργαζόμενους αγανάκτησαν από την επιμερισμένη εργασία, τη ρουτίνα και την ακραία εξειδίκευση, και παραιτήθηκαν.

Παρά τις ιδιοτροπίες, το πείσμα και τον αντισημιτισμό του, τα οποία κόντεψαν να χρεοκοπήσουν την εταιρία στα μέσα της δεκαετίας του ’30, ο Χένρι Φορντ θεωρείται ένας από τους πιο σπουδαίους εργοδότες της εποχής του.

Το ελάχιστο ημερομίσθιο που είχε θεσπίσει, ήταν τα 5 δολάρια, ενώ εκείνη την εποχή στις Η.Π.Α. το βασικό μεροκάματο ανερχόταν στα 2,5 δολάρια.

Μαζί με το υψηλό ημερομίσθιο, μειώθηκαν και οι ώρες της εργασίας των υπαλλήλων από εννέα σε οκτώ, ενώ καθιέρωσε και την αργία του Σαββάτου.

Με τους υπαλλήλους του ήταν ιδιαίτερα προστατευτικός, αρκεί αυτοί να μην ανήκαν σε κάποιο συνδικάτο και δημιούργησε μάλιστα το «Τμήμα Κοινωνικής Συμπεριφοράς», για να μην σπαταλούν οι εργάτες τον μισθό τους, ενώ ήταν ο πρώτος εργοδότης που απαγόρευσε το κάπνισμα, αφού πίστευε ότι είναι βλαβερό για την υγεία.

Ο Φορντ θεωρείται από τους ευεργέτες της μεσαίας τάξης, καθώς έκανε προσιτή την αγορά αυτοκινήτου,  ενώ το οκτάωρο, ο υψηλός μισθός και η επιπλέον αργία, επαναπροσδιόρισαν τον ελεύθερο χρόνο των υπαλλήλων του. Ο Φορντ πέθανε στον ύπνο του σε ηλικία 83 ετών, το 1947. Ο εγγονός του, Χένρι ΙΙ, αποκατέστησε τη σχέση της εταιρίας με την εβραϊκή κοινότητα, και με τον μοντέρνο τρόπο που διοίκησε την Ford, επανέφερε την εταιρία σε κερδοφόρα τροχιά.

2653542564_80a41d9b25

ford2_1206724i

Integrated Assembly Line 1913

GMCenturyofInnovation-A1

tumblr_m5qt06Em6V1rxajnuo1_1280

217772

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here